Voer ophalen door minder aandacht!

Gestart door nadbi, maart 16, 2013, 15:20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadbi

Hallo heeft iemand tips hoe je het beste om kunt gaan met een parkietje dat telkens voer ophaald. Hij is niet ziek maar krijgt minder aandacht sinds onze dochter geboren is. Hij gaat er meerdere keren per dag uit en mag ook bij ons komen. Maar als hij begint te spugen sturen we 'm weg. Dit gebeurd regelmatig. Ook spuugt hij in z'n kooi. Daarin ligt zijn favoriete bal. Iemand ideeën??

*wendy*

Wordt het parkietje alleen gehouden? Helaas krijgen ze daar vaak gedragsstoornissen van, zeker als zij te weinig aandacht krijgen. De oplossing is een maatje erbij. Het zijn immers groepsdiertjes. Man/man en man/pop zijn geschikte combinaties. Pop/pop niet.

In de tussentijd: alles waartegen hij voer opgeeft (spiegeltjes?) eruit halen en vervangen voor wat anders.

nadbi

Ja hij is alleen. Hij spuugt echter ook als hij bij ons op de schouder zit! Een vogeltje erbij is voor ons niet haalbaar.

*wendy*

Tja, dan gaat het spugen niet over vrees ik. Met alle risico's van dien. Door dit vele voer opgeven, loopt hij vroeg of laat een kropontsteking op, voor zover hij dat nog niet heeft... Je zou nog kunnen laten controleren of er inmiddels een kropontsteking is. Ruikt het 'braaksel' zurig?

Zie niet in waarom een vogeltje erbij niet haalbaar is? Meer troep heb je niet. Herrie heb je over het algemeen zelfs minder met 2.

Jammer toch dat er nog steeds bij veel dierenwinkels en kwekers niet goed geïnformeerd wordt. Grasparkietjes zijn groepsdiertjes en kunnen - uitzonderingen daargelaten - niet alleen gehouden worden. Als je dus maar 1 vogeltje wil, is een grasparkietje gewoon geen goede optie (geldt overigens ook voor bv. valkparkieten en dergelijke).

Ik hoop dat het geluk en de gezondheid van je parkietje voorop staat. 2 oplossingen: een maatje erbij, of een ander huisje waar hij wel een maatje kan krijgen  :( Een andere oplossing in het belang van je parkietje weet ik niet.

Kleintjes

Ik ben 't met Wendy eens; 'n parkietje alleen geeft vaak gedragsproblemen. 'n vriendje is de beste oplossing, of 'n ander thuis zoeken als 't niet anders kan.
Tevens heb ik dezelfde vraag als wendy wat betreft 't opgehaalde voer: Hoe ruikt 't? Is 't erg kleverig / slijmerig?

Als extra tip raad ik je aan geduld te hebben als je post, niet iedereen is non-stop aanwezig, en in de Chatroom net zo min.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

nadbi

Hallo, het ruikt niet en het zijn vooral zaadjes. Af en toe slijm. We zullen het in beraad nemen. Maar bedankt voor jullie reacties.