parkiet valt spontaan van zijn stok

Gestart door yeldi, maart 13, 2013, 08:59:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yeldi

Onze parkiet valt sinds gisteravond laat spontaan van zijn stok tijdens het slapen.
Gisteren hoorde ik opeens gefladder vanaf de bodem, en aangezien hij nooit op de bodem zit wist ik dat er wat loos was.
Dus ik schiet op de kooi af lag die op zijn rug, terwijl ik bezig was de kooi van de haak te halen en deze in de keuken te zetten wist die uit zichzelf weer naar boven te klimmen.
Hij heeft zich tijdens deze valpartij wel verwond boven zijn neus.
De eerste 10 min kon hij zijn kop niet meer recht houden het leek wel of die zijn nek had gebroken en zetten zijn vleugels uit om in balans te blijven, na enige tijd herstelde dit.
Hij is de nacht goed doorgekomen, vanmorgen zat dit op zijn stok en er kwamen alweer wat voorzichtige geluiden uit, echter daarnet is die weer naar beneden gevallen, exact hetzelfde als gisteren, nu heb ik halverwege de kooi een handdoek gespannen als die weer valt dan valt die nu in de handdoek.
Ook nu zit die weer op zijn stok, hij is erg vermoeid en wiebelt een beetje, het lijkt een probleem met zijn evenwicht.
Wie oh wie herkent dit en wat te doen, en weet eventueel een goede vogelarts in de buurt van Oss (noord brabant)
Alvast bedankt

*wendy*

Hiermee zou ik zeker even naar de vogelarts gaan. Wellicht zie je in dit lijstje iemand staan in je buurt: http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-vogelartsenNL.htm
Meestal moet je ervoor wel wat verder rijden, want er zijn er niet zo heel veel! Het liefst ga je vandaag direct. Geef bij de assistente aan dat het een spoedgeval is!

Klinkt als een beroerte of iets anders neurologisch.... In de tussentijd: doek over de kooi om hem rustig te houden; de kamer niet te warm ivm zwellingen in het hoofdje (warmte is daar niet goed voor). Wel af en toe de kooi licht maken zodat hij kan eten. Eventueel in een kleinere kooi zetten (zonder stokjes of met 1 laag stokje) zodat hij niet van grote hoogte valt.

Sterkte!


RicoBella

Beroertes komen heel zelden voor bij parkieten. Vaak is er een onderliggend probleem aanwezig die ervoor zorgt dat het neurologisch systeem in de war geschopt wordt. Hierbij kan je eigenlijk aan alles denken (bijv. maag/darm problemen, tumoren, infecties). Een grasparkietje uit soms zelfs 'pijn' in neurologische tekenen (spasmes, stuipen, geen controle over spieren etc.). Op het moment dat de neurologie het over gaat nemen kunnen grasparkietjes bepaalde dingen niet meer verbergen, immers, een parkietje zal altijd proberen om niet ziek te lijken maar als er geen controle meer is gaat dat niet meer. Hoe dan ook, zoals Wendy al aangaf, in alle gevallen is het een reden om met spoed naar een vogelarts te gaan. Ik hoop dat je een vogelarts kan vinden bij jou in de buurt. Heel veel sterkte met je lieve vogeltje, en laat je weten hoe het afloopt?

yeldi

we hebben een spoedafspraak om 14.30 uur, maar hij gaat met het uur achteruit, we hadden al een soort van vangnet gemaakt in de kooi zodat als die van zijn stok valt max 3 cm kon vallen, toestraks lag die er weer naast, haast geen kracht meer.
We vrezen het ergste op dit moment dat hij het niet gaat redden  :(

Loeky

Ach, veel sterkte gewenst en ik duim met jullie mee dat de parkiet het toch haalt!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

yeldi

We zijn inmiddels weer thuis, de dierenarts vermoedt toch een soort van beroerte of iets dergelijks, omdat het zo vrijwel plotsklap kwam, dag ervoor nog niks aan de hand, en toen opeens pats.

Hij heeft een Corticosteroïden injectie gehad en antibiotica meegekregen, de komende uren moeten gaan uitwijzen of hij het gaat redden of niet, maar ook de dierenarts had er weinig hoop op.
Hij zit nu in een broedbak van zo 20 cm lang bij 15 cm breed bij 25 hoog, zonder stokken of iets dergelijks gewoon op papier.

Hij heeft het heel erg zwaar, veel last van soort van stuiptrekkingen we kunnen op dit moment niks meer doen dan alleen maar afwachten en vanavond als hij er nog is de volgende ronde antibiotica erin.

yeldi

om 15.45 is apple tot mijn grootte verdriet overleden R.I.P Maatje  :'(

Loeky

Aah, al weer een parkietje overleden deze week! :'( Heel veel sterkte gewenst!
We denken aan je!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

inge

Och wat jammer ,veel sterkte gewenst !

Iris7

Heel erg veel sterkte met het verlies!
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Parkieten-Freak

Ook namens mij heel veel sterkte met verlis van je vogelvriendje... :(


RicoBella

Hè gatsie wat naar..:( heel veel sterkte..ik weet hoe je je moet voelen!

yeldi

dank jullie wel, en ik kan je wel zeggen het is verdomd stil in huis, hij laat echt een leegte achter, wat zo beestje ongemerkt toch met je doet.

Iris7

Ja inderdaad, het is dan meteen zo leeg.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

SoesyBee

Heel veel sterkte van ons allemaal!

Strid8

Och... heel veel sterkte...

Ik heb ook ooit een parkietje gehad die spontaan van zijn stok viel. Die bleek helemaal vol kanker te zitten.
Was toen 8 jaar oud.
Hij was zo lief en supertam. Ik heb hem echt vreselijk gemist.

Zo'n diertje maakt toch geluidjes en zo. Onze Ollie (die we nu hebben) roept iedere ochtend bijv dat de kooi open moet (nouja, dat bedoelt hij dan, hij zegt het natuurlijk niet zo.. was wel leuk geweest...)
En als dat bijv wegvalt dan mis je dat .

Ze zijn ook zo leuk...