Hoe moet Kareltje (tijdelijk) alleen verder na overlijden Fluffy?

Gestart door Iris7, maart 12, 2013, 15:32:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Iris7

Hallo,

Vanmorgen is Fluffy overleden :'( :'( en nu zit Kareltje alleen :(. De vorige keren dat Kareltje alleen zat (doordat we nog geen maatje voor hem hadden en toen Sproet overleed), begon hij zich te plukken.

Is er iets dat ik kan doen waardoor hij zich minder snel zal gaan plukken? We hebben al spiegels opgehangen, of moeten die juist weg?

Iris
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Loeky

Sterkte met overlijden van Fluffy. Ik zou Kareltje lekker veel aandacht geven
en hem iets geven waar hij mee kan spelen. Een wasknijper, lege wc rol of iets
anders. Een spiegeltje kan gedragsproblemen veroorzaken. Het beste is, als je
er zelf aan toe bent een nieuw vriendje/vriendinnetje voor Kareltje te kopen of
te adopteren.

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Iris7

Kareltje vindt een wc-rol nooit zo boeiend, maar ik ga het zeker proberen (ik denk geen plastic knijper?). Ik haal dan ook meteen de spiegels weg.

Ik wil Kareltje zo snel mogelijk een maatje geven, maar omdat Sproet en Fluffy beide van een dierenwinkel kwamen en na ruim een maand overleden, denk ik nu eerder aan een kweker. Ik kon via Google geen kweker vinden in de omgeving van Mijdrecht, dus misschien kan iemand mij helpen?
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

*wendy*

#3
Weet er zo ook niet direct eentje naast de deur, maar ik weet ook niet hoever je ervoor wil/kan rijden.

Misschien Jessica, Zoetermeer: http://sweetlakegrasparkiet.webnode.com/
Of Saskia, Capelle a/d Ijssel: (hier actief onder Saskia1482): http://www.lagelandparkieten.nl/

Misschien weet iemand anders nog wel iemand in de buurt..

EliseAvi

Saskia van Lagelandparkieten.nl heeft nog niet zo lang geleden een nestje gehad met 9 jongen. Het is wel in Rotterdam. Ik heb daar een paar weken geleden twee mannen opgehaald.

Misschien is dat wat?

Ik heb zelf trouwens altijd houte wasknijpers van de hema. Zolang ze onbewerkt zijn is het helemaal goed.

Verder veel sterkte met het verlies van Fluffy!

Iris7

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik zal het laten weten als we een maatje hebben gevonden!

Nu zit Kareltje steeds heel erg te schreeuwen als ik met hem ga praten en hij is heel erg bezig met van alles en nog wat. Het lijkt in ieder geval (nog) niet op het plukken en stilzitten van zijn "alleenperiodes".

Iris
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).


*wendy*

Overigens kan je ook nog qua bezigheid denken aan:

fourageerspeelgoed: trosgierst verstoppen in een wc-rolletje, balletje of iets dergelijks; van zaadjes en Arabische gom wat figuurtjes maken; groente/kruiden/hooi in een zo'n metalen (hooiruif) bal voor knaagdieren.. 

sisaltouw: hier kan je een balanceerzitstok van maken door het te vlechten en horizontaal in de kooi te hangen. sisaltouw, houten knijpers en dergelijke zijn sowieso heel interessant sloopmateriaal ;-) Van sisaltouw kan je ook een klimnet knopen bijvoorbeeld..

Voor knaagdieren is er ook leuk speelgoed geschikt voor grasjes waarmee hij misschien zoet gehouden kan worden:
http://www.petsplace.nl/knaagdier/spelen_fun/adori/knaagspeeltje_speelbal_plastic~871623 (desnoods wat trosgierst of zaadjes erin doen)
http://www.petsplace.nl/knaagdier/spelen_verzorgend/happy_pet/knaagspeeltje_speelbal_willow~M-840043 (sloopmateriaal)
http://www.petsplace.nl/knaagdier/spelen_verzorgend/happy_pet/play_stix_wilgenbrug~839777 (leuk om aan te knagen, je kan onder het bruggetje wat lekkers leggen)
http://www.petsplace.nl/vogel/spelen_educatief/happy_pet/vogelspeeltje_acryl_shred_it~839795 (sloopmateriaal)

Wat je verder kan doen om hem uit te dagen, is iedere week de inrichting van de kooi veranderen. Stokjes op een andere plek, de speeltjes vervangen voor andere speeltjes. Stel je hebt er 2 in de kooi hangen, zorg dan voor minimaal 2 andere speeltjes in reserve, zodat je daarmee kan afwisselen.

Succes! Ik hoop dat je snel een maatje kan vinden voor Kareltje ;-)

DobbyFloppy

Kijkje nummer 4 heb ik onlangs ook in de dierenwinkel gezien.
Maar ken papier eten voor een parkietje geen kwaad? Mijn valkje vreet het liefst aan elk stukje papier als ze de kans krijgt.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*


DobbyFloppy

Ja mijn tamme valkje vreet dus papier eraf en gaat dan ook de losse stukjes papier dan weer opeten vandaar de vraag,
Niet dat ze straks verstopt raakt.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Iris7

Een kleine update:

Met Kareltje gaat het heel goed, hij vermaakt zich tot nu toe prima. Zelf wil ik graag nog een maatje voor hem, maar mijn moeder wil niet zo ver rijden naar kwekers en de dierenwinkel vindt ze te duur... Ik kan zelf makkelijk een parkiet betalen, maar aangezien ik niet weer wil dat een parkiet uit een winkel na een maand is overleden, kom ik weer uit bij een kweker en daar kan ik met de fiets niet zo makkelijk komen... Ik hoop dat ze bijdraait.

En over de kooi: ik doe meestal iedere week een andere inrichting en ik ga ook proberen of Kareltje kladblaadjes en wc-rollen toch nog leuk gaat vinden, maar dat heeft waarschijnlijk nog even tijd nodig voordat hij er iets mee gaat doen.

Bedankt voor alle berichten!
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

*wendy*

Wellicht is het openbaar vervoer een optie voor je? Dit kan gemakkelijk hoor, als je het reiskooitje of doosje maar even met een handdoek omwikkelt.

Zou het sneu vinden als een groepsdiertje als Kareltje alleen moet blijven  :( Kan jij je moeder niet voorstellen de benzinekosten te vergoeden?

Iris7

Ik zou het kunnen proberen, even wachten op een goed moment om het te vragen :-\
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

SoesyBee

Laat "per ongeluk" ook dit forum openstaan enzo.
Zo heb ik toen mijn vriend weten te overhalen voor een vriendje voor Koko. Hihi!

Iris7

Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Iris7

Een kleine update:

Kareltje is nog steeds druk bezig, maar hij vertoonde steeds vaker stereotiep gedrag (ijsberen), dus ik dacht aan een energie-overschot. We hebben hem vandaag voor het eerst succesvol laten vliegen (ik weet dat het niet zo goed is, dat we hem nog nooit eerder hebben laten vliegen, maar het vandaag mocht hij van mijn moeder :)).

Hij heeft niet heel lang gevlogen, een kwartiertje denk ik, want hij was erg moe geworden. Mijn moeder heeft ook besloten dat ze er (voorlopig?) geen 2e bij wil, dat is wel balen, maar Kareltje ziet er zo blij en tevreden uit. :D
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).