kortwieken of niet?

Gestart door littlebird, maart 09, 2013, 17:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

littlebird

mijn parkiet vliegt steeds tegen muren en ramen aan, ik heb hem gekocht toen hij (om deze rede) een beetje was kortgewiekt maar de buitenste veren zitten er nog aan. ik heb een kat in huis (heel onoplettend dus zolang hij blijft zitten is er niks aan de hand) en als hij valt ben ik bang dat hij niet op tijd weg komt voor de kat want dan gaat de kat wel even kijken. verder ben ik ook bang dat hij ooit zijn nek breekt of zoiets..
maar stel dat ik hem helemaal kortwiek, moet ik dan niet oppassen? want als hij dan probeert te vliegen kan hij dit dus niet en valt hij dan hard?
ik heb echt advies nodig! als ik het wel laat doen doe ik het bij een dierenarts dus dat is geen probleem. ik doe het ook niet om hem beter tam te maken maar in mijn huis is het veiliger.
dus de vragen op een rijtje:
- zal ik de buitenst veren ook knippen?
- als ik dit doe, kan hij niet vliegen moet ik dan bang zijn dat hij hard valt?
- moet ik hem voorzichtig eerst leren wennen zodat hij niet probeert weg te vliegen en dan valt?

Kleintjes

In de Discussie topics vindt je 'n zeer uigebreid topic hierover.
Vogels en katten zijn geen combinatie. Katten jagen, vogels zijn prooien.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

grasParkiet2

met een kat in huis die bij de vogel zit als die los is is zo ie zo als een slechte combinatie.
en als die helemaal geknipt is valt die niet hard hij kan dan alleen niet meer naar boven vliegen, maar doet wel zijn vleugels open om te landen.
En als je dat dan doet hebben ze na een paar keer wel door dat ze niet kunnen vliegen en proberen ze het vaak ook niet.

Sara

Een gekortwiekte parkiet kan wel degelijk hard vallen, de vleugels hebben niet genoeg weerstand om te voorkomen dat het parkietje (hard) tegen de vlakte gaat, zeker als het parkietje in het begin nog niet weet dat de vleugels gekortwiekt zijn en volledig in paniek zal geraken als hij merkt dat hij niet kan vliegen. Het parkietje kan zich hierbij enorm bezeren.

In ieder geval moet de kat uit de kamer als de parkiet losgelaten wordt, en dan ook niet de mogelijkheid hebben daar te komen. Ik zou geen veren meer knippen verder, maar het mooi terug laten aangroeien. Een parkietje vliegt in het begin altijd onwennig en moeten uitzoeken/leren hoe en waar ze kunnen landen. Ramen moeten wel afgedekt worden natuurlijk (of een glasgordijn,...).
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes