Pop of Man ook hier de discussie

Gestart door yeldi, maart 09, 2013, 08:50:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yeldi

Hoi iedereen, dit is apple hij of zij is nu ongeveer 15 maanden oud, en sinds een maand ongeveer begint hij of zij dus nu dit blauw erbij te krijgen op de neusdop, ik roep al een heel jaar het is een pop, maar mijn man zegt het is een man wie weet het juiste antwoordt, want we willen er graag een 2e parkiet bij gaan zetten in een grotere kooi.
Hij of zij is bijna helemaal wit, met uitsluitend een blauwe vlek op de rug tussen de veren in.




*wendy*

Da's een man hoor. Het is een bonte kleurslag, vandaar de roze neusdop. Als het een pop was geweest, had het heel licht blauw met wit geweest of - met 15 maanden is die kans groter - bruin.

De snavel van het grasparkietje ziet er trouwens verre van gezond uit. Laten jullie die bijknippen? Een doorgroeiende snavel duidt vaak op een onderliggende ziekte. Wellicht is het een idee om even met hem langs een vogelarts te gaan voor een checkup (snavel, ontlastingonderzoek en dergelijke meer) voordat je er een maatje bij gaat zetten.

Een maatje erbij zetten is trouwens een goed idee! En die grotere kooi ook. Zit je parkietje nu in een ronde kooi? Dat is nooit een goede kooi (ook niet voor een parkietje alleen), omdat ze zo geen veilig hoekje kunnen opzoeken. Ook is een ronde kooi niet prettig voor het klauteren van grasparkietjes graag doen ;-)

yeldi

#2
Als eerste dank je voor de reactie, weten we dat we in ieder geval veilig een pop erbij kunnen plaatsen.
Ja de snavel is een paar weken terug geknipt, de punt groeide tever door, het punt met hem is hij doet niks met een piktsteen of wat daar ook maar op lijkt, alleen een sepia wil die gebruiken.
Die punt zag er overigens niet best uit, maar het beantwoord ook gelijk mijn 2e vraag die vlekken of der inderdaad iets loos mee was, ik moet mijn dierenarts vragen of die uberhaupt thuis is in parkieten anders wordt het zoeken.

En wat ik vergat ja is inderdaad een ronde kooi, ik heb hem met kooi gekregen maar we zijn al aan het uitkijken naar een andere kooi.

(Samengevoegd. Tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen, gebruik hiervoor de verander-knop.)

SoesyBee


*wendy*

In welke omgeving woon je? Kan ik met je meedenken voor wat betreft een vogelarts ;-) Als je niet direct in de buurt woont van een vogelarts, dan kan je bij Hedwig van der Horst ook per post ontlasting opsturen en eventueel via mail wat foto's toesturen.. Maar het handigst is het als je een vogelarts in de buurt hebt die gewoon even goed kan kijken en ontlasting kan onderzoeken, misschien een uitstrijkje kan maken en dergelijke. Een gewone dierenarts kan hier helaas niet zoveel mee.

Het feit dat er wat blauw te voorschijn komt op de neusdop is trouwens normaal hoor, dat is dan weer niets om je zorgen over te maken ;-) Bij je manneke kan overigens ook prima een mannetje gezet worden. Dat maakt de zoektocht misschien wat gemakkelijker.

Fijn dat je aan het kijken bent naar een andere kooi ;-) Kan er alleen maar op vooruit gaan!

yeldi

We willen graag een echt ruime vierkante kooi die ook kan hangen, we hebben 2 katten hier lopen, hij hangt nu ook aan het plafond in de hoek van woonkamer, kan die alles wel goed overzien en hij heeft het schijnbaar daar goed naar ze zin, want hij kwettert er op los, en speelt met zijn speelgoed.

ik zal eens kijken bij zooplus dank je wel.

Wij wonen overigens in Oss (noord brabant)

Het altijd al een moeilijke eter geweest, fruit en groente heeft die van jongs af aan links laten liggen, ja een keer overijpe aardbei die at die wel, we voeren hem premium prestige budgies met VAM en fruitkorrels, volgens de zak met extra vitamine, aminozuren, mineralen, en florastimul, chiazaadjes.

Daarnaast krijgt die trosgierst, af en toe zo snack geval, en fruitcocktail van vitrakraft dit dan 1x per week.

een maand of 3 / 4 terug is die een keer een beetje verkouden geweest na de rui, daar hebben we hem voor behandeld en met een paar dagen was die weer opgeknapt, die snavel is nadien gekomen.

DobbyFloppy

Hoi ik heb thuis nog wel 2 lege kooien staan.
Ik heb momenteel geen foto bij de hand maar als je er belang bij hebt mag je wel 1 van de 2 overnemen.
Een van de 2 kooien die ik heb heeft ook aan het plafond gehangen zover ik weet.
Dat kooitje heb ik namelijk van mijn schoonmoeder gekregen en zij heeft haar kooi ook aan het plafond hangen.
Ik woon zelf in Friesland, maar mijn vriend ken eventueel wat regelen voor versturen.

Als je interesse hebt stuur maar een pb regel ik vandaag nog wel wat foto's voor je ;)
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

#7
Hedwig van der Horst zit in Riel. Je zou eens met haar contact op kunnen nemen voor het opsturen van ontlasting en het nakijken van de snavel. Als ze het nodig vind dat je langskomt, het is 45 minuten rijden, dus op zich wel te doen.

En kijk anders eens in deze lijsten:
http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-zieke_gaai/papez-vogelartsenNL.htm
http://www.papegaaienpraat.nl/informatie/1-vogelartsen

Je geeft in ieder geval een goed zaadmengsel. Voor een goede gezondheid is daarnaast aan te raden:
* twee keer per week eivoer
* maximaal een halve sliert trosgierst per week
* drinkwater aanzuren met appelazijn (gebruik de zoekfunctie maar eens)
* 3-4 keer per week groente/kruiden: zodra je een maatje erbij hebt, gaan ze dit waarschijnlijk wel eten. Het zou fijn zijn als je een vogeltje haalt bij een kweker waar ze al een beetje geleerd hebben groente/kruiden te eten ;-) Wat ze over het algemeen snel leren te eten zijn dingen als: andijvie, witlof, peterselie, wortelloof.. Gewoon veel verschillende dingen uitproberen ;-) Hier zijn andijvie, witlof, wortelloof, spinazie en basilicum favoriet!
* grit/maagkiezel: absoluut een vereiste voor het verteren van de zaden
* jodiumblok (roze blokje waarop staat jodium, lodine of iodine): voor de nodige mineralen.

Die "snackgevallen" en de fruitcocktail van vitakraft zijn heel ongezond, staan stijf van de suiker. Dus die kan je beter weg laten ;-)

Succes met het vinden van een kooi ;-) Wellicht is de kooi van DobbyFloppy wat.. Mits de juiste afmetingen. Overigens kan je ook een plank wat hoger aan de muur maken, precies op de grootte van de kooi. Dan ben je niet afhankelijk van een kooi die opgehangen kan worden. ;-) En als die plank niet onder de kooi uitsteekt en hoog genoeg hangt, kunnen de katten er ook niet bij.

Je zegt dat je katten hebt, mag je parkietje er wel uit om te vliegen?

Zo, even een lading info voor je ;-) Ik hoop dat je er wat mee kan. Vragen staat vrij, natuurlijk  8)

(Samengevoegd. Tot 5 minuten na 't posten kun  je je bericht aanpassen.. Doe dit dan ook.)

yeldi

dank u voor alle informatie, eivoer gaan ik zodadelijk meteen bij halen, maagkiezels en grit krijgt die in een aparte bak, deze kooi heeft 3 voerbakjes.

We hebben nu een ronde kooi van 35 cm in doorsnede en 65 cm hoog, ik ben dus op zoek naar een rechthoekige kooi die zeker wel dezelfde hoogte heeft maar veel breder dan die 35 cm.

Ik wil het proberen met zo mineralenblok, maar die piksteen die er nu in hangt is overigens ook roze in de vorm van een hart (zal straks in de winkel even kijken wat het precies is, ik heb hem namelijk niet gehaald maar me man) laat die helemaal links liggen, al verschillende plekken geprobeerd.

De plank is geen optie helaas daar springt de kat boven op, ze springt ook op een richel van 2 cm op 180 cm hoog, dan zou de kat er dus bij kunnen en het plafond is hier maar 205 cm dus kan er geen hoge kooi op, dus hangen is dan de enigste optie dat laat ze wel uit der hoofd omdat de kooi dan gaat slingeren.

Jazeker komt hij eruit, we sluiten dan de katten en honden op.

de rest van de informatie en links ga ik straks even op me gemak lezen als ik weer even rustig kan zitten.

Overigens wat ons ook opgevallen is dat hij totaal niet op de grond komt van zijn kooi dan.

Deze parkiet komt bij een grootte kweker vandaan uit de vollere, was een kado voor me verjaardag in 2011 inclusief kooi dus, daar zal de 2e parkiet dan ook vandaan gaan komen hij heeft wel aparte kleuren.

*wendy*

Qua afmetingen van een kooi moet je minimaal denken aan 60x40x60 (lengte x breedte x diepte), maar da's echt het minimum voor 2 parkieten hoor. Ikzelf vind het veel te klein, hahaha! Ik heb zelf de Montana Memphis 1 (voor 2 parkietjes) en daarvan staat de kooideur de hele dag open. Nou ja, op internet zijn genoeg ideeën op te doen. Desnoods geef je hier eerst een linkje van de kooi die je op het oog hebt!

Over die kweker: een kweker die een ronde kooi meegeeft, daar heb ik eigenlijk niet zo'n hoge pet van op ;-) Ik zou alleen zo snel even geen kweker bij jou in de buurt weten. Misschien Peter: http://www.parkieten-oosterhout.nl/Contact.php

Zodra je parkietje een maatje heeft, zal je zien dat hij veel gaat veranderen. Het zal mij niet verbazen als hij dan wel op de bodem gaat scharrelen en groente/kruiden gaat eten ;-) Met z'n 2en durven ze nu eenmaal meer dan alleen.

Succes verder!

yeldi

Doos ei krachtvoer voor parkieten gehaald, die steen even nagekeken in de winkel dat is dus zo ludino steen of zoiets dus inderdaad met jodium en mineralen nu hem nog ze gek krijgen dat die er wat mee gaat doen.

Witlof en peterselie gehaald gaan we ook weer proberen.

Die kooi kwam niet bij de kweker vandaan hoor, die hadden ze gekocht in de plaatselijke dierenwinkel hier in het centrum en daar de parkiet in gezet.

ik heb even bij zooplus gekeken maar ik vindt ze of te klein of je kan ze niet hangen, maar dat komt wel goed, gewoon even rondkijken en wie weet wat dobby heeft staan, me buurman heeft ook nog een mooie grootte kooi staan, ben al aan het polsen of die hem nog gaat gebruiken of voor de sier buiten heeft hangen


*wendy*

Geef van peterselie wel met mate. Ze mogen het hebben, maar het is wel vocht afdrijvend, dus niet zomaar een heel plantje geven ;-) Ben benieuwd wat hij ervan vindt. Uiteindelijk is het toch een kwestie van veel dingen uitproberen en volhouden.

Hangende kooien zullen er niet heel veel zijn, dat zal even goed zoeken worden.

DobbyFloppy

#12
Hoi ik heb inmiddels foto's voor je van de kooien. Ik kijk even of ik via privebericht de foto's ken versturen en anders laat me je emailadres even weten in privebericht
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

grasParkiet2

#13
hoi, als die niets met een steen doet heb je ook mineraal zitstokken. mjin grasparkietjes en valkparkietjes eten die helemaal op en vinden hem zo leuk. is goed voor de snavel en nageltjes. die kan je ook bij zoopuls kopen Mineraal-roest heet die en is geel. Heel goed spul, hoop dat dat wel werkt. Of anders knaaghout waar die zijn snavel aan kan afslijten.

SoesyBee

Drijfhout kunnen ze vrij makkelijk kapot bijten maar splintert niet fijn. Die van mij bijten rustig een heel houtje per dag naar de versnippering...
Misschien ook iets voor de jouwe?

*wendy*

Leuk idee voor het slopen, maar niet voor het binnen krijgen van vitaminen en mineralen. Daarvoor is het toch wel handig als ze aan dat blok gaan knabbelen. Ooit gaan ze het wel doorkrijgen. Sky gebruikte 'm hier ook nooit, maar nu moet ik elke 3 maanden een nieuwe ophangen voor de heren!

yeldi

mineraal roest bij zooplus dus deze dingen: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/voersupplement/piksteen/26271

zitten we daarnet horen we opeens een hoop gefladder ligt apple op zijn kop op de bodem, is die van zijn stok gevallen en zijn kop beschadigd.
eerste instantie kon hij zijn koppie niet meer recht houden en gebruikte zijn vleugels om in evenwicht te blijven.
Zomaar uit het niets, hij zit weer op stok, voor nu laten we hem met rust en we zullen moeten wachten of die de nacht doorkomt, wel hebben wel handdoeken neergelegd op de bodem

*wendy*

Die heb je? Die is prima. Daarnaast heb je ook een roze blokje nodig waar iets op staat als jodium, iodine, lodine.. Dan heb je de goede ;-)

yeldi

Zo lodine blok een roze hart hangt in zijn kooi, nu samen met een paar wilgen stammetjes.

*wendy*