Wel of niet: 2 parkietjes van 1 jaar overnemen

Gestart door Vogie, februari 27, 2013, 16:08:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogie

Hoi allemaal,

Mijn (tamme) grasparkietje Vogie is helaas ongeveer 2 maanden geleden overleden. Nu heeft een vriendin van mij haar 2 parkietjes (2 popjes) aangeboden, omdat ze er vanaf wil. Ze zitten in een kamervolière, hebben samen met andere parkietjes gezeten en zijn niet tam en verder ook niet echt gewend aan contact met mensen. Ik wilde sowieso weer een nieuw parkietje nemen, maar nog niet zo snel en wilde er dan maar 1, maar twijfel nu omdat deze twee parkietjes een nieuw huisje zoeken. Ze zijn ongeveer een jaar oud, dus qua leeftijd nog niet oud, maar omdat ze altijd in een kamervolière hebben gezeten zonder contact, vraag ik me af of ik ze allebei wel tam kan krijgen. Wat denken jullie?

Groetjes, Kim

Bonnie en Clyde

twee popjes gaan over het algemeen niet zo goed samen

EliseAvi

Leeftijd is geen probleem. Ik heb sinds vorige week maandag een man van bijna 2 hier zitten, en hij gaat nu al redelijk makkelijk op mijn hand zitten. Hij was vrij angstig, en dus na een week al niet meer. Maar hou er rekening mee dat ze minder snel tam worden dan een uk van 8 weken. Dat ze minder snel tam worden betekent natuurlijk niet dat ze minder tam worden. Als je maar genoeg gedult op brengt worden ze net zo tam.

Wel zou ik goed nadenken omdat het 2 popjes zijn. Toen ik alleen popjes had werd er hier flink gevochten, dus ik heb er nu twee mannen bij genomen. Het kan goed gaan, maar meestal niet.

*wendy*

Leeftijd maakt niet uit in het tam maken (het duurt hooguit ietsje langer). Hoe tam een vogeltje wordt hangt af van het karakter van het vogeltje en jou geduld en tijd die je erin steekt. Dus wat leeftijd aangaat, kan ik het je aanraden. Bovendien gaat tam maken van 2 parkietjes vaak makkelijker, omdat ze elkaar over de streep trekken bij het ondernemen van (enge) dingen.

Parkietjes zijn groepsdiertjes en dienen naar mijn mening dan ook altijd met z'n 2en (of meer) gehouden te worden (uitzonderingen daargelaten). Dus als het gaat om het stukje dat jij er eigenlijk maar eentje aan wilde schaffen en er nu 2 kan overnemen, kan ik alleen maar zeggen: doen! Beter zo, dan dat je straks 1 eenzaam parkietje hebt.

Maar dan het struikelblok. Het betreffen 2 popjes. 2 popjes gaat vaak, zeker op de lange termijn, niet goed samen. Er zijn absoluut gevallen bekend waarin het wel goed gaat, maar die gevallen zijn wel in de minderheid. Ik zou persoonlijk nooit voor 2 popjes gaan, mits ik de mogelijkheid had er 2 mannen bij te zetten.

Vogie

Deze 2 popjes zitten al geruime tijd samen in de kooi en dat gaat tot nu toe juist erg goed. Ze hebben nog nooit gevochten of iets dergelijks. Weet zelf ook inderdaad dat een mannetje en een popje de voorkeur heeft, maar wil deze 2 ook weer niet uit elkaar halen. Mijn oorspronkelijke plan was, wanneer ik op mezelf zou wonen (woon nu nog thuis), er nog een parkietje bij te nemen omdat Vogie dan vaker alleen zou zijn. (Voor de duidelijkheid: ze was zeker geen eenzaam parkietje, maar erg aan mij gehecht en was veel uit haar kooi.)
Ik zal nog eens extra navragen naar het contact tussen de 2 popjes. Ze zitten nu wel in een kamervolière en kunnen dus makkelijk afstand van elkaar nemen. Bij mij komen ze namelijk niet in een kamervolière, maar in een gewone (wel ruime) kooi.

EliseAvi

Ik had tot vorige week ook alleen twee popjes. Dit ging het eerste jaar prima. Geen ruzie of vechten of wat dan ook, maar na dat jaar ging het steeds slechter. Er werd echt gevochten in de kooi, en ook buiten de kooi hingen ze elkaar in de veren. Nu heb ik toch maar besloten er 2 mannen bij te nemen, en de boel is gelijk een stuk rustiger. Hou er dus rekening mee dat het goed kàn gaan, maar dat de kans dat dat zo blijft niet heel groot is.

Vogie

Oké dankjewel, daar heb ik iets aan. Heb gezegd dat ik ze toch niet overneem en inmiddels zijn ze verhuisd naar een volière.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Groetjes Kim