Dominantie tussen 2 parkieten

Gestart door Nachtegaal, februari 25, 2013, 20:04:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtegaal

Heb 1 grasparkiet gekocht, leeftijd ong. 1 jaar.

Een vriendin heeft een grasparkiet gevonden en vroeg of ik deze niet wou. Deze is tussen 3 en 4 jaar oud.
Heb deze nu 2 weken bij elkaar zitten (aparte kooi), maar sinds vandaag zitten ze ineens in dezelfde kooi.
Toch blijft er dominantie aanwezig tussen beide parkietjes.

Zelf heb ik maar bang dat de jongste (mijn 1e parkiet) het gaat moeten afleggen tegen de iets oudere (gevonden parkiet)

Kan iemand mij vertellen of zo'n dominantie tussen 2 parkieten lang duurt?
Het zijn wel twee popjes, misschien dat daar ook al wel enige dominantie normaal is dan.
Wat lijkt jullie het beste?

- de popjes bij elkaar laten en nog even afwachten tot in hoeverre de dominantie gaat
- de popjes scheiden van elkaar en nog even afwachten
- het oudere popje wegdoen

Alvast bedankt

(Mss vertaalt zich niet. Denk svp ook aan onze buitenlandse bezoekers. Plus, slechts enkele mensen hier weten wat mss inhoud.)

*wendy*

Ik zou zelf geen 2 popjes bij elkaar zetten. Hoewel het goed kan gaan, gaat het in een groot deel van de gevallen mis..

Overigens is een zekere dominantie, zeker in het begin, normaal. Er moet uitgemaakt worden wie de baas is en dat kan er voor ons mensen nog wel eens naar uit zien. Als er echter geen bloed vloeit (of iets vergelijkbaars gebeurd), dan is er niets om je zorgen over te maken.

Mocht je besluiten het gevonden parkietje weg te doen, raad ik je wel aan een mannetje voor je popje te kopen. Parkietjes zijn groepsdiertjes en kunnen het beste samen gehouden worden. De mens kan immers nooit een soortgenootje vervangen.

Nachtegaal

Mocht het zo zijn dat de  popjes uiteindelijk niet samen gaan, is het dan aan te raden van een jong mannetje te nemen of mag dat al iets ouder zijn?

Mvg
Kristof

*wendy*

Jong of oud maakt bij grasparkietjes over het algemeen niet zoveel uit, als het - in dit geval - maar wel een mannetje is. Maar als je een ouder parkietje uit een opvang kan 'redden' bijvoorbeeld, dan is dat natuurlijk wel een goede daad ;)