Parkiet kan niet meer vliegen (2)

Gestart door Brax, februari 15, 2013, 16:57:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brax

Ik heb inmiddels al meer dan een jaar een grasparkietje die niet kan vliegen. Ook een heel vrolijk beestje. Ben er al mee naar de dierenarts geweest, die heeft medicijn gegeven maar heeft niet geholpen. Het gekke is dat toen ik de grasparkiet een jaar gelegen kocht hij wel kon vliegen. De eerste 2 maanden was het geen probleem, maar het werd in de loop der tijd steeds minder en nu al bijna een jaar kan die helemaal niet vliegen. Hij probeert het wel heel vaak, maar het lukt gewoon niet echt sneu.

Bericht gesplitst, ik heb daarom de eerste zin van je bericht laten vervallen.
Gr, PF



*wendy*

#1
Brax, in het vervolg is het handiger als je hier een eigen topic voor maakt.
Edit: Brax heeft nu eigen topic,
Gr, PF.


Voor jou enigszins hetzelfde advies: je kan een foto plaatsen zodat we met je meekijken. Bij twijfel over de gezondheid (waar ook 'niet vliegen' bij hoort), is het raadzaam een arts te raadplegen. De ervaring heeft geleerd dat 'gewone' dierenartsen vaak te weinig afweten van grasparkietjes. Daarom is het beter een vogelarts te bezoeken. Een vogeltje hoort te vliegen, dus hier maar me door blijven lopen is zielig. Probeer in ieder geval de oorzaak te achterhalen. Als er niets aan te doen is, dan is het zo, maar wellicht is er wel wat aan te doen of had er een jaar geleden wat aan gedaan kunnen worden als je toen meteen naar een vogelarts was gegaan of in ieder geval terug naar de dierenarts als de voorgeschreven medicatie niet gewerkt heeft.

Brax

Ongeveer twee jaar geleden heb ik een grasparkietje gekocht bij de lokale dierenwinkel en hem Kenny genoemd. Bij aankoop was het al een opvallend klein grasparkietje, in het verleden heb ik er ook 2 gehad die duidelijk groter waren. De verkoper gaf aan dat hij nog erg jong was en nog zou groeien.

In eerste instanties was er ook niets mis met Kenny. Na een paar weken rustig in de kooi te hebben gewend aan de omgeving en wat te zijn gegroeid heb ik het kooitje open gedaan zodat hij kon vliegen in de huiskamer. Ook dit vormde geen probleem, hij vloog prima en was hartstikke enthousiast.

Echter na een paar weken leek hij meer moeite te krijgen met vliegen. Het leek alsof hij nog maar net een rondje in de huiskamer kon vliegen. Het werd daarna met de week minder tot na ongeveer 2 maanden hij gewoon helemaal niet meer kon vliegen. Er leek verder niets aan hem te mankeren, hij was nog steeds een hartstikke vrolijke vogeltje. Wat wel opviel is dat hij bleef proberen om te vliegen, alleen dat het niet lukte en dus gelijk weer neerstortte. Hij leek dan ook verbaasd dat het hem keer op keer niet lukte.

Weer een paar maanden later leek hij allemaal bultjes op zijn snavel te krijgen. Voor mijzelf legde ik toen een verband met het niet kunnen vliegen en ben daarop naar het dierenziekenhuis in Rotterdam gegaan. De dierenarts gaf aan dat het schurftmijt was en gaf mij daarop een middeltje wat dagelijks in zijn neusdopje moest worden gedruppeld. Het niet kunnen vliegen had volgens hem daar ook mee te maken, zodra de schurftmijt weg was zou zijn vliegvermogen langzaam weer moeten terugkeren. De neusdruppels sloegen voor wat betreft de schurftmijt aan, die was redelijk snel weer verdwenen. Het vliegvermogen keerde echter niet terug. Tot op de dag van vandaag kan hij nog steeds niet vliegen, terwijl hij het wel dagelijks probeert.

Wat ik wel eens probeer om hem te helpen is hem van een afstand een "zetje" te geven zodat hij in een vooruitgaande beweging zit en dan als een soort parachute omlaag daalt en dan land op de zachte bank. Dit lijkt hij erg leuk te vinden, gezien zijn enthousiaste reactie elke keer als ik het doe. Toch vind ik het vreemd dat hij nog steeds niet kan vliegen, nu inmiddels al meer dan een jaar en er ook geen verbetering is de bespeuren. Iemand een idee?

*wendy*

Misschien heb je een foto van 'achteren', dus de vleugels en staart erop.

Verder staat mijn advies hierboven al: naar de vogelarts. 

Brax

Ik was even een weekje weg, dus kon niet eerder reageren. In de bijlage een foto van de achterkant.

Ik ben dus al eerder bij de vogelarts van het dierenziekenhuis in Rotterdam geweest, die adviseerde mij destijds ander voer. Dat heb ik een paar maanden geprobeerd maar hielp niets, daarom weet ik me geen raad meer en hoopte ik hier op iemand die wellicht meer weet :-(

*wendy*

Zie niets vreemds aan het verenpak. Zou toch eens naar een andere vogelarts gaan...