Parkiet weigert de kooi in te gaan

Gestart door missie_go, februari 13, 2013, 15:27:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

missie_go

Hallo,

Ik heb een probleem. Kiwi de parkiet is fan van bovenop de kooi zitten. Hij weet tegenwoordig dat als iemand van ons dichtbij de kooi komt hij erin wordt gezet en dus gaat ie bijten, dit doet hij dus enkel en alleen in de buurt van de kooi. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt en vaak wordt gezegd dat bij lang genoeg wachten t beeske wel terug in de kooi gaat omdat hij honger krijgt, dit lijkt echter niet het geval te zijn. Ik heb geen eten buiten de kooi -behalve wat achtergebleven kruimels ofzo- en hij is er toch al minimaal 4 uur uit. Op een dag als vandaag maakt het me niet zo uit, ik ben toch thuis. Als ik echter weg moet is dit problematisch. Ik wil m niet vastpakken sowieso, dus dat valt al af. 't Stomme is dat hij steeds slimmer wordt. Eerst lukte t met trosgierst of een spiegeltje, maar nu vallen die ook al af. Hij heeft het al heel snel door, veel te slim dus. ::) Ik heb nu al een paar keer de kooi boven op m gezet (zonder onderkant obviously :P ), maar dat werkt dus alleen als hij níet op de kooi zit.

Iemand nog ideeën? Ik wil 'm zijn vrijheid niet geheel afnemen, maar ik laat 'm al sneller in de kooi als ik niet heel lang de tijd heb. Met Druifje (parkiet nr 2) heb ik geen problemen, die gaat er makkelijk in.

EliseAvi

Dit komt me heeeeel bekend voor. Die twee van mij hebben dat ook een tijdje gedaan. Hier zaten ze niet op de kooi maar in de parkietenboom. Zodra ik ze in de kooi wilde zetten, gingen ze vliegen. En dan steeds naar plekjes waar ik net niet bij kon. Na een week of twee was de lol eraf en hielden ze er mee op.

Wat ik wel merkte is dat ze het vooral deden als je snel weg moet. Ik heb het idee dat ze dat aan je merken ofzo. Wat ik zou aanraden, is ze niet te lang uit te kooi te laten (een paar uurtjes per dag), en ze dan rustig, op je gemak, weer terug in de kooi te doen. Zorg dat je hier de tijd voor neemt. Zodra hij gaat bijten gewoon even laten gaan, en het een minuutje later nog eens proberen. Net zo lang totdat hij het bijten zat is, en gewoon op je vinger gaat zitten.

Ik hoop dat je kleine dondersteen snel door heeft dat het helemaal zo leuk niet is!

missie_go

Bij jou klinkt t meer als plagen, maar hier speelt t echt al heel lang. En hij wordt dus steeds slimmer, wat het steeds moeilijker maakt. Als ik m op m'n vinger krijg door rare geluiden te gaan maken of zo, dan vliegt hij net het moment voor het deurtje er weer vandoor. En dit echt 10x achter elkaar. :') Schiet niet op.  :P

*wendy*

Heb je een mogelijkheid om regelmaat te creëren? Als ze weten hoe lang ze er ongeveer uit mogen, gaan ze er vaak vanzelf weer in.

Mijn situatie zal niet in veel gevallen voorkomen, maar hier gaat om 9uur de kooi open en rond half 6 's middags de kooi weer dicht.. En dan zitten ze er ook gewoon in.

Tussendoor zijn er vaak genoeg momenten dat ze samen in de kooi zitten, dus als ik wel weg moet, dan is dat ook een eitje. Zitten ze er nit in dan zet ik de tamste hoog bovenin de kooi en dan komt de ander er vanzelf achteraan..

Ik ben van mening dat dit met regelmaat te maken heeft.. Maar dat is niet altijd mogelijk. Dan is het toch een kwestie van de aanhouder wint en ook leren aanvoelen en zien op welke tijden ze vanzelf de kooi in gaan. Ik weet bijvoorbeeld dat ze 's ochtends rond half 9-9uur eerst gaan eten, dan eten ze om half 12, rond half 5-5uur en 's avonds rond half 8-8uur nog eens.. Dat zouden dan de gevallen zijn waarop het het gemakkelijkst is om ze in de kooi te krijgen..  ;)

SoesyBee

#4
Dat herken ik ook wel. Koko is zo blind en oud dat m'n vriend en ik als rollator dienen voor haar. Maar jonge Nova is spoeg eigenwijs. Hij gaat erg moeilijk de kooi in. Of gewoon eigenlijk niet. Helaas heb ik nog geen goeie oplossing gevonden. Wat Wendy zegt. Tamme piet in de kooi plaatsen, lekker hoog. Dat helpt bij mij gelukkig nog iets. Wat bij mij ook helpt is Nova zijn favo plekjes tijdelijk even afschermen of weghalen. Theedoek over de lamp,zijn speeltuin weg. Dan kan hij niet veel anders dan op z'n kooi en springt hij er vanzelf in!

Ow, en qua bijten, laat hem iets doen wat hij absoluut niet leuk vind. en op het moment dat hij dan bijt laat hem datgene wat hij dus absoluut niet leuk vind. het wordt misschien wel even zoeken naar datgene wat ie dan niet leuk vind maar als je dat eenmaal gevonden hebt pas dat gewoon iedere keer toe als hij bijt. mijn parkietje was dat zo over dat bijten

Berichtjes samengevoegd. Je kan je berichtjes aanpassen binnen 5 minuten na het posten. Gr. Sara