Een ouder vrouwtje bij een jong mannetje

Gestart door mrr21, februari 11, 2013, 23:03:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mrr21

Hey
Ik heb een mannetjes parkiet van 1,5 a 2 jaar oud, aangezien er op het ringetje 2011 staat. Deze heet Fritz, heb deze twee weken geleden gekocht maar hij zag er zo alleentjes uit en was superblij toen ik hem aandacht gaf (niet dat ik dat niet deed ofzo, maar als ik stopte was hij droevig) dus overwoog ik vandaag een 2de te kopen en dat ging sowieso een meisje zijn. Dat deed ik dus, maar aan de poot te zien heeft Rani, het meisje dus, 6 kringen meer dus gok ik op een leeftijd van 3 jaar a 4. Maar nu is de vraag: was dit wel een slimme zet? Want ze vechten nu wel een beetje, maar ik las al dat dit normaal is. Ik voel mij ook in maling genomen omdat ik zonder weet een ouder vogeltje kocht. Is dit een slimme zet van mij om Rani bij Fritz te zetten of niet ? En zo niet, kan ik de vogel terug brengen om een leeftijdsgenoot te kopen ? 
Alvast bedankt, Nick

(Even leesbaarder gemaakt. Leestekens en hoofdletters helpen ;) )

Kleintjes

Hallo Nick en welkom :)

't Is fantastisch dat je 'n maatje voor Fritz hebt gehaald. De leeftijd maakt niet uit, dat kibbelen gaat vanzelf over als ze aan elkaar gewend zijn. Heb je ze meteen bij elkaar gezet, of eerst naast elkaar laten kennismaken in aparte kooien?

Hoe kun je de leeftijd van Rani bepalen aan de 'kringen op de pootjes'? De 'schubben' op de pootjes zijn gewoon hoornplaatjes die 't beentje beschermen (soort scheenbeschermers). Die hebben niets met de leeftijd te maken. Na ongeveer 'n jaar kun je de leeftijd niet tot nauwelijks schatten. Bij jonge vogels kun je dat zien aan de oogjes en de golfjes op 't voorhoofdje.

Ik zou ze de tijd geven aan elkaar te wennen, mocht 't niet echt niet gaan kun je nog altijd 'n ander thuis zoeken voor een van beide.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Aan de pootjes kan je, zoals kleintjes al zegt, de leeftijd niet schatten. Hebben ze tegen je gezegd dat je een jong popje gekocht hebt? Is de neusdop heel licht blauw of bruin? Zitten er nog zwarte streepjes op het koppie, richting de neusdop? Is er een witte ring zichtbaar in het oogje of is het oogje nog helemaal zwart? Je kan ook een foto plaatsen, dan kunnen we met je meekijken.

Over het samenzetten. Aangezien je ze nog maar net hebt, kan je ze best meteen bij elkaar in de kooi zetten, maar het is wel raadzaam om de inrichting van de kooi even aan te passen. Dat kan je nu alsnog doen ;) Zorg ook voor voldoende stokjes hoog in de kooi, zodat ze daar geen ruzie over hoeven te maken. Heb je ook genoeg voerbakjes (minimaal 2, als ze erom ruziƫn zelfs 3)?

En verder zullen ze toch echt even uit moeten maken wie de baas is, en dat gaat gepaard met wat 'snavelvechten'. Dat wordt vrij snel minder over het algemeen.

Succes.

mrr21

Dank je voor de info , ik heb ze direct bij elkaar gezet en ben deze morgend wakker geworden en ze waren al dikke maatjes dus hier komt het wel allemaal goed

Nogmaals bedankt
Ps 3 stokjes is vogens mij genoeg en 2 keer 3 ringen aan elkaar is toch genoeg of moet er meer in ?

*wendy*