Continu kwetteren tegen schreeuwen aan.

Gestart door Ushiman, februari 10, 2013, 11:50:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ushiman

We hebben sinds September 2012 2 jonge parkieten in huis. de een was 6 weken (Alby) en de ander 8 weken (Happy) oud.
Gelijk samen in 1 kooi gezet en dat gaat goed.Maar de laatste 3 maanden gaan ze steeds meer lawaai maken en zelfs uren achterelkaar en dan maakt het niet uit of het overdag of avond is.
Ze komen ook niet uit de kooi in het begin wel en hebben ze toen gekortgewiekt maar nu kunnen ze weer vliegen en als we ze uit de kooi kunnen krijgen dan blijven ze nooit lang eruit.
Die van 8 weken komt wel op je vinger zitten maar die van 6 weken vliegt bijna door de achterwand heen als we ook maar enigszins in de buurt komen.Onderling gaat het goed en Alby volgt bijna overal Happy maar alleen in de kooi en als ze samen eruit zijn ook. Maar als er 1 eruit is dan blijft de ander veilig zitten en zit dan te roepen naar de ander.Dat is wel weer schattig en niet hinderlijk.Het is wel voornamelijk Happy die zo zit te schreeuwen.
We hebben verschillende speeltjes en stokken erin hangen en daar spelen ze ook wel mee.
Wat is het beste om te doen?misschien er nog 2 bijzetten we zaten ook te denken aan Catharinaparkieten maar weten niet of die in 1 kooi kunnen met de grasparkieten.

Ik hoor graag jullie feedback

Mvg Paul

*wendy*

Het roepen wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een energieoverschot. Zou dus wel fijn zijn als ze gaan vliegen en spelen buiten de kooi. Het idee is toch dat ze zelf uit de kooi gaan komen. Heb je al geprobeerd ze te lokken met iets wat ze lekker vinden? Trosgierst bijvoorbeeld. En hebben ze buiten de kooi iets leuks om naar toe te gaan? Een parkietenboom? Een speeltuin? Hangt er bijvoorbeeld een favoriet speeltje buiten de kooi? Er moet buiten de kooi wel een 'reden' zijn om er ook te blijven ;)

Hoelang laat je de kooi open staan? Ideaal is als je de kooi gewoon eens een paar hele dagen open zou kunnen laten staan (onder toezicht uiteraard), in het weekend misschien? En dan wat trosgierst ophangen buiten de kooi, in hun zicht. En zorgen dat ze zien dat je het ophangt. Daarna gewoon met rust laten, nieuwsgierigheid zou het moeten gaan winnen.

Ik zou er geen ander soort bij zetten. Als je er wel 4 van wilt maken, kies dan 2 parkietjes uit die echt alles onderzoeken en durven, die trekken de andere 2 dan misschien over de streep.. Maar met 2 zou dit ook gewoon goed moeten komen.

Ushiman

Bedankt voor je berichtje

het zou een overschot kunnen zijn want ze zitten wel vaak op een stok en bewegen dan de hele tijd hun vleugels alsof ze  aan het droog vliegen zijn.
We hebben een houten klimrekje staan buiten de kooi die ze soms gebruikte als opstapje naar de kooi toe als ze buiten waren toen ze gekortwiekt waren.
We hebben er trosgierst opliggen maar ze doen daar niks mee.
Misschien dat ze het niet goed zien dat zou kunnen,als we trosgierst op het deurtje van de kooi leggen weten ze niet hoe snel ze eruit moeten komen maar komen dan niet op het idee om naar buiten te gaan om rond te vliegen.dus snoepen het op en gaan weer de kooi terug in.
Ik heb dat klimrek nu naast de kooi gezet met trosgierst erop. hopelijk dat ze er nu wel heen gaan.

We gaat wat dingen uit proberen en kijken of we ze er weer uit kunnen krijgen zodat ze hun energie kwijt kunnen raken.


*wendy*

Ja het is toch even uitproberen hoor. Met de trosgierst is het even een middenweg vinden. Op het deurtje is te dichtbij, maar die andere plek was blijkbaar te ver weg ;)

Jou verhaal is overigens wel weer een bewijs dat wieken totaal geen zin heeft ;) Je zal toch hun vertrouwen weer moeten winnen, helemaal van 0 af aan. Probeer dus ook lekker veel tegen ze te kletsen en steeds een stukje dichterbij de kooi te komen. Deinsen ze terug, dan stop jij met naderen. Zo leren ze dat jij naar hun luistert en dat er niets gebeurd, en dan krijgen ze vertrouwen in je!

Succes. Ik hoop dat ze snel lekker van hun vrijheid gaan genieten!

Ushiman

Voorlopig zijn we een tijdje verder en de oudste komt nu wel naar buiten en vliegt rond zelfs nu zonder hulpmiddelen zoals trosgierst maar die jongste die is nog steeds erg schuw en komt alleen naar buiten als er wat te eten valt maar verder echt rondvliegen doet die als die ergens van schrikt.
Maar het lawaai maken blijft wel.ze zijn wel iets rustiger savonds maar smorgens vroeg om 7 uur begint het geschreeuw en smiddags ook, tussendoor zijn we niet thuis dus dan weten we het niet haha
Maar nu ook zit de oudste buiten op de kooi en blijft maar kwetteren maar niet zozeer schreeuwen.

Maar we gaan binnenkort weer eens kijken voor wat speeltjes buiten d ekooi.

Hou je op de hoogte.


*wendy*

Tja, kwetteren hoort er toch echt gewoon bij. Dat is normaal. Af en toe een paar schreeuwminuten hoort er ook enigszins bij. De rest is vaak prima af te leren met negeren als ze schreeuwen en positief belonen als ze geen herrie maken.

Probeer buiten de kooi een plekje voor ze te creëren, waar ze het liefst ook heen kunnen komen zonder te vliegen. Je kan nieuwe speeltjes voor buiten de kooi ook eerst IN de kooi hangen. Als je merkt dat ze een speeltje leuk vinden, kan je het naar buiten de kooi verplaatsen, bijvoorbeeld ;-)

Hoe schuw een parkietje is, heeft deels te maken met het winnen van het vertrouwen. Het andere deel is het karakter van het parkietje. Net als bij mensen is de één wat socialer/extroverter dan de ander.

Voor 's nachts kan je evt. een doek over de kooi doen als je dat prettig vindt.

DobbyFloppy

Bij mij zijn ze al actief als ze weten dat ik wakker ben.
De grasjes zijn wel een doek gewend maar de valken nog niet want dan is het gelijk paniek.
Ik haal ze de ochtend gewoon er lekker uit en laat ze overdag eigenlijk gewoon lekker hun gang gaan.
Die van mij hebben dan ook wel een eigen kamer die parkietvriendelijk is. Geen draadjes waar ze aan kunnen knagen geen hoekjes waar ze tussen kunnen vallen zoals achter de kast.

Overigens zijn er nog tips waardoor mijn valkjes kunnen wennen aan het principe van handdoek over de kooi?
3 van de 4 valkjes vinden het namelijk eng en ik vindt het wel makkelijker als de handdoek eroverheen ken want de grasjes weten handdoek over de kooi is bedtijd, en als het bedtijd is moeten we stil zijn van baasjes
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

*wendy*

Misschien de handdoek er overeen doen als het al helemaal donker is?

Of de handdoek klein opvouwen en bovenop de kooi leggen. Na een paar dagen steeds de handdoek wat groter opvouwen..?

DobbyFloppy

Als het helemaal donker is begint het cinnamon vrouwtje wat te blazen, zij blaast zoiezo al wat met opstappen als ze de kooi inmoet. Maar ik zal het even proberen
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Wat bedoel je precies met blazen? Bedoel je niet sakkeren/grommelen? Ben hier wel benieuwd naar, want had nog nooit gehoord dat parkietjes blazen...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Nee blazen. Ik heb 4 valkjes en 2 grasjes.
Ik had het over mijn cinnamon valkjes. Als je mijn eerste reactie leest in dit topicje kun je dat lezen.
Grasjes en 1 valkje zijn de handdoek namelijk wel gewend.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13