iets afleren

Gestart door christaw89, januari 29, 2013, 14:03:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

christaw89

hallo allemaal,

ik had een vraagje.
Mijn parkiet keesie mag iedere dag de kooi uit.
En hij heeft zoals alle parkieten wel een paar favoriete plekjes.
En 1 daarvan is op een hang lamp.

Nou vind meneer het leuk om aan 1 van de stalen kabels van de lamp te knagen.
Maar en loopt een elektriciteit draad door die kabel (geloof ik).
Dus ik wil hem dit afleren.
Ik realiseer me heel goed dat parkieten nou eenmaal knagen en vind dat geen enkel probleem.
Maarja wil liever niet dat hij geƫlektrocuteerd wordt omdat hij op die draad aan het knagen is.

Nou wil bij een bouwmarkt gaan kijken of ik een doorzichtig plastic holle huls kan vinden (dat ik die erom heen kan doen).
maar dat neemt als nog niet weg dat ik het hem wel graag af wil leren.
maar ik weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.

hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen :)

groetjes Christa

*wendy*

Je kan er iets aan knopen wat geluid maakt, waardoor hij schrikt en er niet meer op durft te landen. Ik noem als voorbeeld: een plastic zakje, een stukje aluminiumfolie. Wel opletten dat ze hier niet aan gaan zitten (als ze er zo dichtbij durven te komen, dan werkt het ook niet, haha).

Daarnaast is het belangrijk consequent te zijn. Dus elke keer als hij erop gaat zitten hem eraf halen. Niet af en toe denken: ik ben nu ergens anders mee bezig, dus laat maar zitten, maar elke keer eraf halen.

Succes.

christaw89

hey,

ohja das een goed idee.
hij schrikt inderdaad als tasje geluid maken als hij erlangs vliegt of er wil landen!

en met het weghalen.
bedoel je dan terug zetten in de kooi? of gewoon ergens anders neerzetten?
want heb nu de kooi geprobeerd maar dan heeft hij niet echt zin om in de kooi te gaan.
en dan wordt het een soort van spelletje om hem in de kooi te krijgen, en dat lijkt me ook niet de beste manier om het af te leren  :P

maar ik zal je idee zeker proberen!

groetjes

*wendy*

Maakt niet zoveel uit waar je 'm dan neer zet, als het maar wel steeds dezelfde plek is en het moet een plek zijn waar hij wel mag zitten.

DobbyFloppy

Ik heb mijn parkieten wel het woordje foei aangeleerd, als ze iets doen wat niet mag zeg ik foei dat mag niet. En verder inderdaad weghalen, heb zelf ook een valkje die graag aan kabel van toestenbord zit. Ik leg er dan handdoeken overheen zodat hij er niet meer bijken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

christaw89

#5
hey wendy,

het boterhamzakje werkt echt fantastisch!
hoef hem niet weg te halen want hij gaat er sowieso niet zitten nu, of zover er vandaan dat hij niet aan de kabel kan knagen.
en hij komt meteen veel vaker bij me zitten :)

dus hier kan een slotje op!

Fanstastisch dat 't opgelost is :D

U vraagt, wij draaien :)