Pop van 5 maanden legt ei?

Gestart door Rian1991, januari 25, 2013, 16:35:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rian1991

Heey!

Ik heb mijn ene grasparkiet, Piekje zelf met de hand opgevoed, na het overlijden van haar moeder(Piekje was net een halve week uit het ei). Hij, tenminste ik dacht dat Piekje een hij was, maar inmiddels is het tegendeel gebleken. Dus zij heeft een ei gelegd. Piekje is nu precies 5 maanden oud. Ik heb haar apart in een kooi en die staat in de huiskamer, omdat ze tam is.
En ik de gang heb ik nog een volière met 2 mannen staan(1 daarvan is Piekjes vader). Piekje mag af en toe even boven op die kooi zitten, om toch nog wat contact met de soortgenoten te hebben en heeft 2 keer bij ze in de kooi gezeten, maar er is toen niets gebeurd. Ik was er vanuit gegaan dat het een mannetje was en er dus niets kon gebeuren.

Wat moet ik nu doen? Het ei laat ik sowieso nog liggen, maar is 5 maanden niet erg vroeg om een (onbevrucht) ei te leggen?

*wendy*

5 maanden is wel te vroeg om een nestje te hebben.

Het beste voor haar is als je haar uit de broedstemming weet te halen. Dit doe je het beste door de temperatuur te verlagen (bij voorkeur naar ca. 15 graden) en de lichturen te verkorten (tot een uur of 8 à 10).

Ik neem aan dat je geen broedgelegenheid hebt aangeboden? Dus je hebt geen huisjes, kokosnoten, broedblokken of iets vergelijkbaars in de kooi of op de speelplaats? Waar heeft ze het ei gelegd? Op de grond?

Weet je 100% zeker dat het ei onbevrucht is? Ik zou het ei weghalen.

Rian1991

Citaat van: *wendy* op januari 25, 2013, 16:49:18
5 maanden is wel te vroeg om een nestje te hebben.

Het beste voor haar is als je haar uit de broedstemming weet te halen. Dit doe je het beste door de temperatuur te verlagen (bij voorkeur naar ca. 15 graden) en de lichturen te verkorten (tot een uur of 8 à 10).

Ik neem aan dat je geen broedgelegenheid hebt aangeboden? Dus je hebt geen huisjes, kokosnoten, broedblokken of iets vergelijkbaars in de kooi of op de speelplaats? Waar heeft ze het ei gelegd? Op de grond?

Weet je 100% zeker dat het ei onbevrucht is? Ik zou het ei weghalen.

Dat dacht ik inderdaad ook al! Ze was al 2 weken telkens erg bijterig en ik denk dat dit hierdoor kwam.
Om haar ineens van 20 graden naar zo koud te doen, vind ik nogal wat. Dat zou betekenen dat ze naar de gang moet en daar heeft ze alleen maar aandacht van de mannen, waardoor er nog meer hormonen komen...
Ik heb geen nestkastje oid in de kooi, alleen wat nestmateriaal om zelf een nestje van te maken(Van die draadjes kokosnoot), dit was bedoeld om mee te spelen, want normaal maken grasparkieten ook geen nestje, maar buiten de kooi vond ze het leuk om stukjes hooi te verslepen.
Helemaal 100% weet ik niet, maar hij is helemaal roze. Dan zou de paring wel heel snel moeten zijn gebeurd, want die ene keer dat ze bij ze in de kooi heeft gezeten, heb ik hooguit 5 seconden niet gekeken(Even water verversen in het fonteintje in de wc).
Als ik het ei weg haal, bestaat er toch nog wel de kans op dat ze weer een ei legt? Dit ei lag gewoon op de grond en ze doet er nu op het moment niets mee, maargoed, normaal gesproken gaat een popje ook pas broeden bij het 2e ei.

*wendy*

Dat nestmateriaal zou ik eruit halen. Hoewel ze geen nest maken, lokt het wel broedsheid uit.

Dat temperatuurverschil is juist de bedoeling ;-) En 5 graden verschil kan geen kwaad. Dus ik zou het wel aanraden. Heb je een mogelijkheid om de mannen tijdelijk naar de kamer te verplaatsen en haar dan naar de gang?

Ik zou het ei wel weghalen. Legt ze er toch wel weer eentje, vervang deze dan voor nepeitjes of schud de eitjes (dan hef je eventuele vruchtbaarheid op).

Rian1991

Citaat van: *wendy* op januari 25, 2013, 19:37:54
Dat nestmateriaal zou ik eruit halen. Hoewel ze geen nest maken, lokt het wel broedsheid uit.

Dat temperatuurverschil is juist de bedoeling ;-) En 5 graden verschil kan geen kwaad. Dus ik zou het wel aanraden. Heb je een mogelijkheid om de mannen tijdelijk naar de kamer te verplaatsen en haar dan naar de gang?

Ik zou het ei wel weghalen. Legt ze er toch wel weer eentje, vervang deze dan voor nepeitjes of schud de eitjes (dan hef je eventuele vruchtbaarheid op).

Ik heb de kooi verschoond en geen nieuw nestmateriaal gegeven, gewoon zand. Ik deed er eerst ook keukenrol onder, alleen had ze daarbij dus kennelijk stukjes van af gehaald en dat zat tussen het kokosnoot nestmateriaal. Het ei heb ik er uit gehaald.

Ik durf haar niet in de gang te zetten, want ik heb gemeten, daar is het maar 10 graden. Ik ben bang dat dat te koud is, aangezien ze misschien niet helemaal gezond is(Heb haar vanaf dat ze een halve week was, met de hand opgevoed).

Na het starten van dit topic, heeft ze geen eieren meer gelegd, sinds vannacht/vanochtend. Ik had wel door dat er een eitje nog in haar zat, maar ik durfde niet te helpen uit angst dat ik het ei zou breken, want je zag het niet vanaf de buitenkant zitten zegmaar. Als ze nog meer eitjes aan het produceren is, kan dit nu alsnog voor legnood zorgen, ondanks dat ze al 2 eitjes heeft gelegd?

Ik denk dat ik dit ei dan maar laat liggen en even schud. Maar het zou een wonder zijn, als er een ei bevrucht is.

Komt het wel vaker voor dat een popje zo jong eieren legt, alleen maar door contact met mannen?