wat ziet een parkiet?

Gestart door Buddydeparkiet, januari 20, 2013, 16:52:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Buddydeparkiet

Mijn vraag is wat ziet een parkiet eigenlijk? Mijn vader vroeg het wn ikzelf en mijn moeder wisten het ook niet, dus vandaar deze vraag ;-)

nvdp88

De grasparkiet kan uitstekend zien, en wat hij ziet snel verwerken. Hij is in staat kleuren waar te nemen. Met zijn ogen aan de zijkant van zijn gezicht, kan de parkiet zijn hele omgeving in de gaten houden

Pippin

Een parkiet heeft zelfs cellen in het oog waarmee UV waargenomen kan worden. Die blauwe vlekjes op hun wangetjes zien er voor een parkietje heel anders uit dan voor ons!

ParkietHaarlem

Grasparkieten hebben de mogelijkeid om utra violette straling waar te nemen. Voornamelijk de wangvlekken van grasparkieten lichten op wanneer zij bloot worden gesteld aan UV straling. In het algemeen word aangenomen dat de wangvlekken en de sterkte waarmee ze oplichten door UV straling popjes helpt tot een partner keuze. Hoe mooier de wangvlekken van de mannen oplichten, hoe interessanter voor het popje om te paren.

ParkietHaarlem

Mag ik daar aan toevoegen dat de grasparkiet zo'n 150-160 beelden per seconde ziet.
De mens blijft ver achter met 20-25 beelden per seconde. Een grasparkiet dus als het ware in slowmotion.

Wist je dat: Een vlieg 180-200 beelden per seconde ziet? Daarom is hij zo moeilijk dood te slaan.

Pippin

En daaruit kun je afleiden dat ons brein is ingesteld beelden te verwerken met de snelheid die we van nature hebben, zelfs mocht je Usain Bolt heten. Cheeta's of gierzwaluwen kunnen dat veel beter! Het geeft ook een verklaring waarom er zo veel ongelukken in het verkeer gebeuren; ons brein is nog niet eens in staat om beelden met fietssnelheid te verwerken. Daarom lees je hoogstzelden in de krant dat er mensen met een ambulance naar het ziekenhuis moesten na een "aanloping".

Als je zo'n vlucht ziet van 2-3 miljoen parkietjes, dan zijn wij mensen toch maar plompe stakkers... ;)