Parkiet erbij

Gestart door Valerie, januari 18, 2013, 18:07:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Valerie

Ik heb nu 1 grasparkiet; Yoda. Mannetje van 1 jaar oud.
Alleen ik wou graag nog een 2e erbij, voor de gezelligheid. Ik had hier alleen een paar vragen over.

- Gaat dit goed bij elkaar?
- Maakt er nog verschil tussen een man en een pop?
- Hoe kan ik ze het best aan elkaar laten wennen?
- Moet het een jong of ouder parkietje zijn? Of maakt dit niks uit?

Ik heb toen ik jonger (ongeveer 7 jaar)was, namelijk ook een parkiet gehad, een mannetje. Hier hebben we 2x geprobeerd een vrouwtje bij te zetten, maar alle keren werd hij steeds op gejaagd door het "nieuwe" vrouwtje. En ik wil dit graag weer verkomen, omdat het geen fijne ervaring was. Voor mij en voor me toenmalige parkiet.

Groetjes Valérie

Bonnie en Clyde

Bij een mannetje kan je beide geslachten zetten.

Valerie

Oke bedankt :)

Weet iemand of ik er dan nog een aparte kooi bij moet kopen of dat ik het nieuwe parkietje er bij kan zetten? Ik ga denk ik toch voor een man, omdat ik jonkies wil voorkomen.

Bonnie en Clyde

Als je geen broedkastje hebt kun je geen jonkies hebben

Ik zou de nieuweling erbij steken. zolang ze niet tot bloedenstoe vechten is er geen probleem, denk ik.

Welke kooi, heb je, welke afmetingen?

Groetjes

Smeetjuh1990

Zolang jij geen nestkastje ophangt, zul je geen jonkies krijgen hoor ;).

Je kan het nieuwe parkietje in een aparte kooi huisvesten en naast de kooi zetten waar Yoda in zit. Anderen hebben ook succes als ze de huisvesting veranderen van de kooi waar hun 1e vogel al in zat en dan de nieuwe erbij zetten (dan moeten ze beide wennen aan een nieuwe omgeving). Wel is het denk ik verstandig om er een kooitje bij te hebben (vind ik ook erg makkelijk als eventuele ziektekooi).
Aangezien je huidige parkietje ook nog niet zo oud is, kan je er gewoon een jong parkietje bijzetten hoor. Net wat je zelf wilt. Ik heb soms ook wel ervaringen dat het vrouwtje erg dominant kan zijn, maar ook ervaringen dat het vrouwtje de meest rustige van de twee is. Verschilt dus gewoon erg qua karakter en niet zozeer qua geslacht denk ik :).

Al enig idee waar je een nieuw vriendje/vriendinnetje wilt gaan halen?:)

Valerie

Hmm oke, bedankt voor de reactie's. Dan ga ik er nog even over nadenken of ik nou een pop of man neem. :)
De kooi die ik nu heb is te klein voor 2 grasparkieten, dus ik zat eraan te denken om dan deze kooi te kopen:
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/hagen/73506

Verder weet ik nog niet waar ik precies het nieuwe parkietje ga halen. In ieder geval wel in uit Zuid Holland, omdat dit voor mij toch wel het meest handig is.

Yoda is best een pittig mannetje. Ook erg actief, vanaf het moment dat er s'ochtends iemand beneden komt tot de laatste naar bed gaat is hij actief. Soms is hij agressief naar zijn speeltjes toe als die niet mee werken, zoals hij het wilt. Is er een kans dat hij zich dan ook agressief gaat gedragen naar het nieuwe parkietje toe?

Bonnie en Clyde

ik heb zo het idee dat die tralie afstand wat te groot is van die kooi.

inge

Nee hoor, tralieafstand is 1 cm is perfect ;)

Bonnie en Clyde

Dan weet ik dan oook weer, wat is daar eigenlijk het nut van? (stomme vraag)

inge

Als de tralieafstand te groot is ,kunnen parkietjes proberen er tussenuit te kruipen.

Of hun kopje kan vastzitten en dergelijke dus dat kan leiden tot zeer gevaarlijke toestanden :(

En zeker geen DOMME VRAAG ;) die bestaan niet!!

Valerie

Bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels ook al een parkietje bij Saskia gereserveerd. :)
Kooi is ook al onderweg. Nu nog even wachten tot ik me nieuwe huisgenoot kan ophalen.  :D