Oli mogelijk 'n kruipertje?

Gestart door Kleintjes, januari 13, 2013, 20:38:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Tja, ook ik wel eens vragen ;)

Vanavond heb ik gemerkt dat Oli niet meer kan vliegen. In plaats van haar rondje richting kerstboom (ja, die staat er nog  ;D) zeilfde ze naar de grond.
Toen ik haar oppakte, zag ik dat ze wat wapperde met haar vleugeltjes. Na eens beter opgelet te hebben, zag ik tot mijn zeeeeer grote verbazing dat ze aan beide zijden haar slagpennen is verloren. Donderdag heeft ze nog gewoon gevlogen (Zoef- oei, kerstboom- grote bocht- huisje).

Ik heb foto's en filmpje, zal even kijken of ik ze erop gezet kan krijgen.

Kan 't zijn dat ze kruiper is?
Ik heb eigenlijk nooit gezien dat spontaan alle slagpennen uitvallen tijdens 'n rui.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Bonnie en Clyde

Ik ben een beginnertje: stel dat ze een kruipertje is, wat heeft dat voor gevolgen?

Kleintjes

#2
Klik
Lijkt er wel op, maar Oli is in Augustus geboren, en heeft deze uitval nu pas. Klinkt niet helemaal logisch, volgens de 'tijds schatting' in 't artikel.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#3
Het lijkt er wel op Maartje, met name omdat het de pennen bij Oli aan beide vleugels tegelijk verdwenen zijn. Mogelijk heeft hij dus een lichte vorm van kruiperziekte maar het kan ook zijn dat de pennen over een tijdje terug groeien. Het is gewoon even afwachten. ;)


Kleintjes

Ach gut.. weer 'n kneusje er bij.
Jeetje, we hebben er 'n abonnementje op *hihihihii*.

Tja, als de veren niet terug komen, heeft ze 't nog altijd lekker luxe. Goede verzorging, lekker veel vriendjes en vriendinnetje (als de ames geen ruzie maken), speeltjes zat. Sinds kort heeft ze zelfs 'n eigen wasknijper (wat er dan nog over is).

Enigste probleem wat er dan is: Cookie zit met 'n nestje van 5 eitjes. Zij zit in de kooi er naast. Is 't dan erg risicovol (mochten de eitjes uitkomen) voor de kleintjes?

Wat betreft Oli: Misschien even mailen met Hedwig?
Ik zal in ieder geval Loes op de hoogte brengen (de juffrouw van de zorgboerderij waar Oli vandaan komt).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Ach toch, al weer een kneusje, maar ze kunnen niet beter wonen dan bij Kleintjes! Hier heb ik ook één kneusje (Snowy) met een vleugeltje die niet helemaal goed werkt. (adoptieparkietje uit Woudenberg).
Zij redt zich prima, kan steeds sneller klimmen en vliegen gaat ook steeds beter. Zij heeft geen kruipersziekte hoor. Ik hoop voor jou dat er niets aan de hand is.

Je neemt in ieder geval de nodige goede maatregelen, meer kun je niet doen.

Wat leuk een vogel met eitjes. Ben wel heel benieuwd. Kruipersziekte is wel besmettelijk maar alleen bij aanraking dacht ik?

Vraag dat ook gewoon even morgen aan Hedwig en dan kun je dan maatregelen nemen.  :)

Succes
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Wouter

Citaat van: Kleintjes op januari 13, 2013, 22:02:19
Enigste probleem wat er dan is: Cookie zit met 'n nestje van 5 eitjes. Zij zit in de kooi er naast. Is 't dan erg risicovol (mochten de eitjes uitkomen) voor de kleintjes?

Hebben ze ooit samen gezeten? Dan is de kans aanwezig. Maar dat maakt nu het verschil niet meer. Je kan nu alleen maar afwachten. ;)

*wendy*

Het kan ook nog schrikrui zijn?

Wel naar als het een kruipertje blijkt te zijn, want dat nestje is super kwetsbaar  :( Vrees wel dat je bij verkoop van de kleintjes erbij moet vermelden dat ze hoogstwaarschijnlijk in ieder geval drager zijn..

saskia1482

Ja ik zat ook te denken aan schrikrui...Niet alle pennen zijn eruit hij is al bijna 5 maanden oud als hij van augustus is..
Hedwig bellen is een goed idee dat kan nooit kwaad.

Kleintjes

#9
Ze hebben contact gehad, maar dat was voordat Oli haar pennen verloor.
Op 'n ander site die ik vond, stond dat 't niet besmettelijk is / hoeft te zijn, als 't virus niet actief is (zoals 't dus eerst was).

Ik zal Hedwig straks eens mailen (kan ik de foto's erbij doen, gaat via de telefoon zo lastig ;) )

Schrikrui dacht ik eerst ook aan, maar dat zou wel erg frappant zijn dat ze dan zowel links als rechts exact dezelfde veren verliest.

Ik houd jullie op de hoogte ^_^

Toevoeging:
Ik heb zojuist ontdekt dat Gino aan de rechterkant de slagpennen mist.
Nu snap ik er helemaal niets meer van. Hij is ruim volwassen :S (ongeveer 'n jaar of 5)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Eenzijdig slagpennen verliezen wijst niet op kruipersziekte. Ik zie dt bij Croky ook wel eens. Het ene jaar verlies hij slagpennen links, het andere jaar rechts. De pennen groeien altijd weer netjes aan!

Lijkt me verstandog om inderdaad eventjes contact met Hedwig op te nemen maar ik zou me niet teveel zorgen maken!  ;)


Kleintjes

Ben benieuwd of de anderen er geen last van hebben. Jecky speelt nogal graag met Oli (voordat Cookie aan 't nestje begon, paar weken geleden. Om ruzie te voorkomen mogen ze ven niet samen spelen hihihi). Dat was echter voordat Oli 'n wandelaartje werd.
Ben nog even de foto's aan 't uitzoeken, dan kan de mail gestuurd worden :)

Gino is dus 'gewoon Gino'? Gelukkig, hij is al 'gestoord' genoeg (is gedrags-gestoord, helaas).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Loeky

Succes! Ik ben benieuwd wat Hedwig zegt. Lekker stel parkieten heb je! Hopen dat het meevalt meid.  :)

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Kleintjes

Mailtje van Hedwig is binnen:

"Beste Maartje,

Ja, dit ziet er heel erg uit als een kruiper. Wil je zekerheid (ook ivm de andere parkieten) dan kun je een bloedonderzoek laten doen. Uitslag duurt ongeveer 1 week, kosten zijn 30,25 euro.

Met vriendelijke groeten,

Hedwig van der Horst
"

Nou, dat weten we dan ook weer.
Rest alleen de vraag: Is 't ook in de 'niet actieve' periode besmettelijk. Vele sites bezocht (ook onze eigen uiteraard) maar krijg diverse meningen. Ook deze vraag heb ik naar Hedwig gestuurd, ik denk dat er dan wel meer duidelijk is / wordt :)

Ach, weer 'n kneusje er bij, helemaal niet erg. Ben 't eigenlijk wel gewend, heb er altijd minstens 1 gehad die niet helemaal 'normaal' was: Pino had epilepsie, Gina ook (eerste popje, is ook maar 2 geworden), Giny kreeg 'n tumor, Mini was ziek door onbekende ziekte, Silly had problemen met haar voetjes en laterna ook inwendig, Gino is gedragsgestoord,Kruumel heeft de 2 vetbulten en Oli is dus 'n kruipertje. De enige die niets heeft over al die jaren, behalve ouderdomskwaaltjes (wat ook wel mag als je bijna 15 bent) is Tweety. Cookie en Jecky zijn trouwens ook gezond, tenzij touwverslaving telt als probleem ;)
Altijd wel iets ^_^ Wel weer eens iets anders dan 'normaal', zo'n kruipertje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Jeetje, da's bagger zeg. Laat je nog wel testen? Ik zou het toch wel zeker willen weten. Ben benieuwd wat Hedwig zegt over de besmettelijkheid... Waar komt Oli vandaan? Kan je de kweker waarschuwen?

Pippin

Respect dat je ze allemaal een liefdevolle woonomgeving geeft. Je zal ze maar de kost moeten geven die er even mee naar achteren gaan... :(

Jouw parkietjes hebben mazzel bij jou te wonen!  8)

Kleintjes

#16
Oli komt van 'n zorgboerderij hier in de buurt. Ben door de e-mails aan 't spitten of ik de email van de juffrouw nog kan vinden. Anders moeten we er even heen om haar in te lichten. Laten testen is moeilijk, aangezien we in 'n lastige situatie zitten momenteel. Ik twijfel eigenlijk niet aan 't beoordelingsvermogen van Hedwig. Of de DA in de buurt die testen kan doen weet ik niet, kan misschien wel eens de Belgische DA vragen of hun 't doen en de kosten...

Inderdaad Pippin, zijn er veel die 'maken er korte metten mee'. Ik zie daar 't punt niet van in zolang ze niet lijden. Als ze pijn hebben, dan is 't mooi geweest en houdt 't op, maar anders mogen ze lekker oud worden :) Pino is toch 8 geworden ondanks de epilepsie (om hem even als voorbeeld te nemen) :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Via Gendika kan het volgens mij ook. Weet zo niet de kosten, zou je even moeten kijken.

Ik twijfel ook niet aan het beoordelingsvermogen van Hedwig, maar een bloedtest geeft wel 100% zekerheid. Maar als het even niet kan, dan kan het natuurlijk niet ;-) Het verandert ook niets aan de situatie. Oli kan nog steeds niet vliegen.. Maar Oli heeft het wel getroffen bij jou, een expert op het gebied van kneusjes ;-)

Parkieten-Freak

Oli en de anderen hebben geluk bij jou te wonen Maartje! :-) Ik zou er gewoon vanuit gaan dat Oli een kruipertje is. Je kunt 30 euro uitgeven voor een test maar dat zou ik niet doen. Ik denk dat Hedwig genoeg ervaring en kennis in huis heeft om dit met grote mate van zekerheid te kunnen vaststellen, ook zonder bloedonderzoek.
Je doet goed werk Maartje!  :)


Bonnie en Clyde

Na twaalf jaar weet ik dus wat er met mijn eerste vogeltje Gaspar was. Die had het ook. Die ging wel iedere dag naar school als elastiekje in mijn haar. Iedereen zei dat ik een mooie elastiek had aan mijn paardenstaart maar het was mijn vogeltje