Agressieve Bonnie

Gestart door Bonnie, januari 09, 2013, 00:57:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bonnie

Hallo allemaal,

We hebben een aantal maanden een parkietje. Deze kwam direct uit het blok en was eigenlijk meteen al handtam.

Maar nu een maandje verder begint hij soms agressief gedrag te vertonen. Hij begint dan met bijten als je hem op je vinger wil doen. Dit doet hij niet altijd.

Filmpje:  http://www.youtube.com/watch?v=2IwGY1CStfs&sns=em

Hij mag elke avond vrij rond vliegen. Iemand enig idee wat dit gedrag veroorzaakt?

*wendy*

pubertijd. zoekfunctie doet wonderen.

Bonnie

#2
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en het hele internet afgestruind maar iedereen heeft er weer een andere theorie over.

Volgens mij kan het per parkiet van heel veel factoren afhangen dus vandaar dat ik dit topic heb geopend en er een filmpje bij geplaatst zodat de echte kenners er misschien wat meer over kunnen zeggen.


missie_go

Tja, kan ook zijn dat ie er gewoon geen zin in heeft op dat moment. Mijn parkiet vertoont dat gedrag als ik m in de kooi wil zetten. Hij weet maar al te goed wat er gaat gebeuren. Als ik echter een meter verder ga staan en m dan roep dan komt ie gewoon.
Mijn advies zou zijn: laat hem naar jou toe komen in plaats van dat je hem dwingt op je vinger te gaan zitten.

Bonnie

#4
Dat is dan het tweede probleem. Hij komt nooit naar ons toe en als we hem bij ons laten zitten vliegt hij snel weer weg. Als ik hem op mijn schouder probeer te doen vliegt hij ook meteen weg.

Pas als ik tegen hem praat en stil blijf staan als hij op mijn vinger zit dan wil hij blijven zitten.

Als ik hem eten geef eet hij zijn zaadjes op en zodra dat op is vliegt hij meteen weer naar zijn eigen plekjes.

We hebben het beste met hem voor.. hij heeft een grote kooi, mag veel rondvliegen, we geven hem elke dag aandacht, goede verzorging, we laten de tv aan etc.

*wendy*

Dat is geen probleem, dat vergt gewoon tijd. Belangrijk is dat je het vertrouwen wint van je parkietje. Naar mate je parkietje meer vertrouwen krijgt in jou, zal hij ook sneller bij je komen zitten. En voor vertrouwen is geduld nodig. En dan heb ik het echt wel over máánden. Natuurlijk zijn er parkietjes die al veel sneller dat vertrouwen in hun baasje hebben, maar hoelang dat precies duurt is afhankelijk van het karakter van het parkietje en het geduld van het baasje.

Gewoon veel tegen je parkietje praten en blijven oefenen, zonder onder druk te zetten. Als je bijvoorbeeld met je hand dichterbij komt en je ziet dat je parkietje achteruit deinst, ga dan niet door , maar hou je hand stil op die plek, zodat je parkietje ziet dat er niets gebeurd en dat je niet doorgaat terwijl hij aangeeft dat niet te willen. Als je parkietje op je hand zit, probeer dan langzaam het bewegen op te bouwen. Eerst een paar millimeter, en dan weer stoppen. De volgende keren breidt je dat langzaam uit. Op die manier win je vertrouwen, en dat is de ultieme vorm van tam zijn.

En wat het bijten betreft: dit is 99% zeker de pubertijd. Belangrijk is dat je het bijten negeert; elke vorm van aandacht, positief of negatief, is een 'beloning' in zijn ogen. Maar goed, je hebt de zoekfunctie gebruikt, dus dan heb je dat ook gelezen. Probeer het maar eens. En ook hierbij is geduld belangrijk. Parkietjes kunnen wel puberen tot ze 1jr oud zijn. Popjes zijn daarnaast vaker bijterig, bijvoorbeeld wanneer ze broeds zijn.

MirjamS

Wij hebben een parkiet die dit alleen 's avonds doet... Dan is hij heel chagrijnig en wil helemaal niemand in zijn buurt :p

Daarom geef ik hem 's avonds maar geen aandacht meer :p

ciko

Hij is nog niet goed genoeg handtam. Dit kan nog paar maanden duren Dit gedrag is heel normaal van een pas parkiet die zijn baasje moet leren kennen en vertrouwen.

Het makkelijkste is trosgierst gebruiken dit vinden ze namelijk heel lekker niet te veel geven 1 takje is genoeg voor 1 week probeer hem zo te lokken op je vingers en je handen langszaam en als het avond is kan het best zijn dat die even geen zin heeft om gestoord te worden.


Als je meer informatie wilt wil ik je best helpen

Groetjes,

Ciko