Flupke terug angstiger

Gestart door Britt, januari 03, 2013, 13:29:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Britt

Heej allemaal!

Ik heb een vraagje over het gedrag van Flupke. Hij is nu ongeveer 2 maanden in de rui (ongeveer 4 maanden oud), ik weet niet of dit normaal is, of hoe lang de eerste rui duurt? (hij is nu ook zijn 2 staartpennen kwijt, dus zijn staart is redelijk kort nu) Maar hij was echt heel tam geworden, ik kon er mee op tafel spelen met balletjes, hij nam een badje, kwam naar mij toe gevlogen als ik hem riep. Sinds ongeveer een week of twee komt hij niet graag meer uit zijn kooi, ik moet echt alles uit de kast halen om hem naar tafel te lokken (meestal lukt het met trosgierst nog wel, of door rare geluiden te maken, dan komt hij naar mijn mond kijken). In spelen op tafel heeft hij geen zin meer. In zijn kooi speelt hij wel de hele dag.
Ik mocht ook rechtstaan, mijn hand en arm over hem om iets te pakken aan de andere kant van de tafel (moest niet meer voorzichtig zijn met bewegingen), maar tegenwoordig schrikt hij van alles en vliegt direct terug in zijn kooi. Hij begint ook af en toe tegen de tralies te slapen 's nachts.

Is het normaal dat zijn gedrag zo veranderd is? Ik heb zelf niks veranderd, maak nog altijd evenveel tijd voor hem als in het begin en toch lijkt hij minder en minder tam te worden. Of komt het door de rui dat hij wat angstiger is?

Ik hoop zo dat het nog terug verandert...

Bonnie en Clyde

Is hij nog zo angstig of is ie weer in normale doen?

*wendy*

Kan best zijn dat het door de rui komt. Een terugval is sowieso niet ongewoon. Ik zou gewoon weer doen wat je al hebt gedaan, dan wordt hij vast weer net zo tam. Geduld is het magische woord.

Als je twijfelt of een deel van zijn gedrag wellicht te verklaren is door problemen met de gezondheid, zou je kunnen overwegen eens ontlasting op te vangen en op te sturen naar bijvoorbeeld Hedwig van der Horst. De kosten hiervan zijn ca. 10-12 euro, eventuele medicatie natuurlijk niet meegerekend. Medicatie kan zij, op verzoek, toesturen.

Britt

Sinds vrijdagavond is hij precies weer in de stemming. Ik had zijn deurtje opengezet en hij is uiteindelijk op tafel komen spelen met stokjes (uiteinden van een trosgierstsliert), die komt hij op tafel halen en brengt ze dan naar zijn hok :-). Ik haal ze er weer uit, gooi ze op tafel en dan begint hij weer van voor af aan. Sinds gisterenavond speelt hij ook terug gewoon op tafel, ik mag weer alles doen, hij schrikt nog wel snel maar hij speelt wel met pingpongballetje enzo op tafel. Ik ben blij dat ik mijn oude 'flupke' terug heb.
Het valt wel op dat hij er alleen 's avonds graag uit wil (heeft gisteren anderhalf uur aan één stuk intensief op tafel gespeeld), overdag zit hij liever in zijn kooi (maar ik moet toegeven dat het ook wel echt een speelparadijs is).

Maar dat van die rui, dat is normaal dan? Want het duurt nu al zo lang... Ik geef sinds een paar weken ook ruihulp, dus ik hoop dat het niet te lang meer duurt...


*wendy*

De rui kan volgens mij wel 2 à 3 maanden, duren, verschilt wel heel erg per vogel. Ruihulp is prima. Je kan ook extra eivoer aanbieden. Normaal geef je dit ca. 2 dagen per week, dit kan je ook dagelijks aanbieden. Ze eten dit over het algemeen naar behoefte.

Britt

Oké, dan ben ik gerustgesteld!
Eivoer geef ik ook sinds een week, daarvoor moest hij dit niet hebben maar toen maakte ik dit altijd een beetje nat. Sinds ik het droog geef, lust hij het wel. En trosgierst af en toe, appel, sla.


*wendy*

Goed dat hij nu ook eivoer eet. Probeer nog wel te kijken wat hij nog meer lekker vindt aan groente en fruit, want alleen appel en sla is een beetje karig ;-)

Sla kan je beter vervangen door andijvie. Sla bevat heel weinig voedingsstoffen en vooral veel water, andijvie is in dat opzicht wat rijker aan voedingsstoffen. En omdat het er vrijwel hetzelfde uit ziet, heb je grote kans dat hij het accepteert. Wat hier verder nog in de smaak valt:
witlof, wortelloof, basilicum, peterselie, golliwoog (dat plantje), snijbiet (http://www.google.nl/imgres?q=snijbiet&num=10&hl=nl&tbo=d&biw=1440&bih=775&tbm=isch&tbnid=NIgbyarzSALMsM:&imgrefurl=http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/99&docid=8UlPIYyG4jHR3M&imgurl=http://www.vergetengroenten.be/images/caillette2.jpg&w=360&h=239&ei=O6bpUOGnLLC00QX7s4DYAw&zoom=1&iact=rc&dur=98&sig=117696861558476106077&page=1&tbnh=140&tbnw=211&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:14,s:0,i:130&tx=138&ty=75, zit vaak ik gemengde salades), spinazie. Fruit krijgen ze hier niet ivm een overgevoeligheid voor de schimmel "mega bacterie", die zich voedt aan suikers, maar daar zijn natuurlijk ook genoeg dingen van die je kunt proberen: sinaasappel, mandarijn, banaan, peer, kiwi, etcera.

Gewoon blijven aanbieden en veel varieren, en er op die manier achter komen wat hij lekker vindt!

En is Flupke alleen? Hier is Sky veel meer verschillende dingen gaan eten, toen zijn maatje Milo erbij kwam! Dus dat is ook nog een optie, zeker aangezien het groepsdiertjes zijn en je ze dus beter samen kan houden.

Britt

Witloof was ik vergeten! Dat eet hij ook heel graag. Vorige week ananas aangeboden maar dat vond hij maar niks, komkommer eet hij ook niet van, mandarijn af en toe (soms komt hij er ook gewoon niet aan), banaan probeert hij een paar keer maar er wordt niet echt van gegeten. Ik biedt hem wel verschillende dingen aan en hij proeft ook elke keer, maar soms valt het niet in de smaak :-). 'T is niet dat hij niks nieuws durft proberen. Morgen eens kiwi proberen dan. Vandaag heb ik hem peterselie gegeven, maar daar heeft hij enkel mee gespeeld :-p.

Flupke zit inderdaad alleen, ik wou er een paar weken geleden eentje bijzetten, maar dat is geen optie voor mijn ouders. Nu vind ik dat wel oké want ik zorg er wel voor dat hij geen kans heeft om zich te vervelen. Elke dag zijn er wel een paar nieuwe dingen voor hem om te ontdekken in zijn kooi. Zijn kooi heeft er eigenlijk nog geen dag hetzelfde uitgezien :-). Hij blijft het interessant vinden. Als we ooit merken dat hij ongelukkig wordt, kan er altijd nog over nagedacht worden om er een vriendje bij te zetten.

Bonnie en Clyde


Britt

Ik laat hem zo vaak los als mogelijk is, aangezien wij hier nog 2 honden rond hebben lopen kan ik zijn deurtje niet zomaar laten openstaan. 's Morgens maak ik standaard een half uur tot een uur tijd om eerst met hem te spelen, 's middags ook en 's avonds nog eens.  Verder gaat hij er in de voor - en namiddag verschillende keren voor een kortere tijd uit. Maar het gebeurt zelden dat hij ook daadwerkelijk vliegt (wel van en naar de kooi, maar zelden een rondje), het is meer om te spelen eigenlijk. Hij zal ook niet uit zijn kooi komen als ik niet aan tafel met iets aan het spelen ben, dus niet om gewoon te vliegen. Hij fladdert wel eens wild in zijn kooi en ik zet dan zijn deurtje open, zodat hij kan vliegen als hij wil.


Bonnie en Clyde

Mijn honden kennen 'niet aankomen' en het deurtje gaat open. Ik ben wel steeds in de buurt. Misschien leuk om 'niet aankomen' te leren?

Kleintjes

Citaat van: Bonnie en Clyde op januari 06, 2013, 22:06:29
Mijn honden kennen 'niet aankomen' en het deurtje gaat open. Ik ben wel steeds in de buurt. Misschien leuk om 'niet aankomen' te leren?
Toch zou ik 't niet aanraden.. 'n Ongelukg zit in 'n piepklein hoekje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Bonnie en Clyde

True maar als je echt te bang bent mag je niets hé
en mijn honden zijn hulphonden en ik vertrouw ze wel.

Hoe meer vertrouwen je geeft hoe minder ze 't beschamen.

Kleintjes

Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Britt

Ondertussen wordt Flupke iedere week tammer en tammer. Hij komt tegenwoordig weer heel graag uit zijn kooi om te spelen op tafel. Vooral de pingpongbal is een succes. Vandaag heb ik een filmpje gemaakt toen hij met zijn pingpongbal aan het spelen was :-) : http://www.youtube.com/watch?v=KUaOnmN6c8Y