Mijn nieuwe parkiet Hamza

Gestart door Bozewolf, december 29, 2012, 14:01:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bozewolf

Hejj,,

ik heb donderdag avond een nieuw grasparkietje gehaald van 6 wekend oud.
Die zelfde avond heb ik hem verder met rust gelaten beetje muziek op de achtergrond gedaan.
De 2e dag ben ik begonnen met het tam maken van mijn parkiet zoals ik hier al had gelezen over het tam maken van de grasparkiet is het mij aardig gelukt.
Ben begonnen met mijn hand in de kooi te doen, hij begon nogal te fladderen maar dat was het dan ook verder heeft hij niet meer zitten vliegen wanneer ik de hand in de kooi doe.
Sinds vandaag begon hij al in de ochtend met lawaai maken maar daar had ik absoluut geen problemen mee aangezien hij nog jong is en het niet echt hard gaat en eigenlijk wel fijn in de oren klinkt. Mijn vraag en ik weet niet of dit goed is maar het lijkt mij dat mijn parkiet erg zin heeft om buiten de kooi te gaan. Elke keer zie ik hem springen en proberen te vliegen in zijn kooi alsof die heel veel plezier heeft lijkt het wel en als ik mijn hand in de kooi doet heeft hij totaal geen probleem mee ik kan zelfs mijn vinger naast zijn hoofd leggen wanneer hij aan het eten is van de bodem of hem op zijn nek aaien. Alleen waar ik mij zorgen om maak is dat elke keer probeert hij via mijn hand naar buiten te gaan via de ingang wat kan ik hier tegen doen en is dit normaal

Alvast Bedankt

*wendy*

Tsja, je kan je parkietje niet z'n hele leventje in de kooi laten. Lekker laten vliegen dus. Zorg wel ervoor dat je kamer veilig is om te vliegen (giftige planten weg) en dat de ramen afgedekt zijn.

En nog 2 dingen:
* 6 weken is eigenlijk nog ietsje te jong, beter wacht je een volgende keer tot het parkietje minimaal 7 weken oud is; tot die tijd krijgen zij nog manieren bijgebracht van de ouders.
* parkietjes zijn groepsdiertjes. Ik hoop dat je parkietje snel een maatje krijgt.

Bozewolf

Hallo,

Ik heb hier voor ook een parkietje gehad die 7 jaar oud is geworden heel erg tam alleen  jammer genoeg is die vorige week dood gegaan.
Dus ik besloot nu een nieuwe te halen want ik kan me nog goed herinneren dat mijn vorige parkiet ook 6 weken oud was alleen ik kan me niet herinneren of die ook zo zat te vliegen.
Maar ik zou hem heel graag los willen laten maar zo tam is mijn nieuwe parkiet nog niet hoewel hij al wel uit zijn bakje eet en water uit zijn bakje drinkt dus dat is ook weer een goed teken.
Kan ik hem dan gewoon loslaten ? of zou ik hiermee nog wachten en wat betreft een maatje vind ik zelf niet echt nodig aangezien er altijd wel mensen bij ons thuis zijn.

Alvast bedankt


*wendy*

Over het vliegen: antwoord staat al in mijn eerdere bericht.

Over het maatje: jij kan nooit bieden wat een maatje kan bieden. Jij kan je parkietje nooit kroelen en voeren zoals een grasparkietenmaatje dat kan. Het zijn groepsdiertjes. Helaas worden nog te veel parkietjes alleen gehouden. Ik hoop dat je, door veel te lezen en ervaringen op te doen, op andere gedachten komt.

Smeetjuh1990

Zelf zou ik nog wachten met los laten, tot het parkietje aangeleerd is om op te stappen op je hand. Anders krijg je misschien  stressvolle situaties voor het parkietje zodra je hem weer in de kooi wilt hebben.

Verder ben ik het met Wendy eens, een grasparkiet moet echt niet alleen gehouden worden. Ze krijgen vaak verstoord gedrag naar jou toe, omdat ze jou proberen te voeren en (als je een mannetje hebt) misschien ook proberen te paren met je. Twee parkietjes zijn ook prima samen tam te maken! En ze zijn echt velen malen leuker met zijn tweeën!
Het gaat er dus niet echt om of er veel mensen thuis zijn, want het parkietje blijft erg eenzaam zonder een maatje van zijn eigen soort. Dit merk ik ook bij de grasparkiet van mijn moeder. Zij zit nu nog alleen (komt in januari een maatje bij), maar is erg stilletjes zo alleen.

Ik zou dus lekker wat ervaringen doorlezen van anderen hierover :) de keus ligt natuurlijk altijd bij jou.

Bozewolf

Hallo,

Nou ik lees dus net je reactie en heb hem inmiddels al losgelaten uiteraard botste mijn parkietje overal tegen aan maar vliegt nu als de beste tenmisnte dat denk ik :P
Verder heb ik geen problemen gehad om hem te pakken hij kwam bij mij in de hand zitten al naar mij toe vliegen en bleef bijna een uur onder mijn vest op miijn buik en ging vervolgens rustig slapen. Hij is ook helemaal niet meer bang en misschien dat ik er toch nog een parkietje er bij neem aangezien ik het beste voor hem wil. Hij is nu 6 weken oud bijna 7 weken is het dan ok om nog een parkietje erbij nemen van 7 weken oud.

Alvast Bedankt

Bozewolf

Oh en ik wou er bij zeggen dat ik ik hem die heletijd kon aaien en vond dat totaal geen probleem hij ging ook tegen mij aanzitten erg leuk :P

*wendy*

Een tweede parkietje dient minimaal 7 weken oud te zijn. En dat kan prima bij het parkietje wat je nu hebt. Weet je trouwens zeker dat je huidige parkietje 6 weken oud is? Het bij je komen zitten, kan erop duiden dat hij jonger is.. Kan ook een teken zijn van ziekte. Het kan ook niets te betekenen hebben, maar het is wel iets om in de gaten te houden.

Bij de eerste keer vliegen zal je parkietje altijd onhandig vliegen, zo leren ze het. Zorg inderdaad wel dat je altijd genoeg tijd hebt, zodat je parkietje zelf weer de kooi in kan gaan. Vangen moet - als het even kan - vermeden worden.

Ervaring leert dat je parkietje - hoe leuk jij m ook geleerd hebt op te stappen in de kooi - dit mooi niet doet als jij wilt dat hij weer in de kooi gaat..  ;D Voordat hij dit doet, kan je weken, soms wel maanden verder zijn (geheel afhankelijk van het karakter van het parkietje, sommigen stappen al op na een uurtje) en ik vind het ronduit zielig om een parkietje zo lang in z'n beperkte ruimte op te sluiten. Bovendien zal je parkietje dan zoveel energie hebben, dat de aandacht alleen maar uitgaat naar vliegen en 'ontsnappen' in plaats van je hand met het lekkers. Dat is althans mijn ervaring.

Als je gewoon zorgt dat je genoeg tijd hebt, dan zal je parkietje altijd vanzelf weer de kooi in gaan, zeker als je geen eten buiten de kooi aanbiedt. Ik heb ze hier nog nooit hoeven vangen om ze in de kooi te krijgen..