een jonge 4de bij 3 oudere parkieten zetten

Gestart door The Borders, december 24, 2012, 14:45:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Borders

Hallo,

mijn oud madammeke van 13 is overleden. Ik heb nu nog 3 parkieten. Prima dacht ik eerst, maar nu lijkt er wel altijd eentje alleen te zitten. Ik vind het een beetje zielig. Daarom denk ik om opnieuw een 4de parkietje bij te kopen. Ik twijfel een beetje omdat mijn parkieten niet meer van de jongsten zijn. De oudste is nu 11 en de andere 2 zijn een jaar of 8. Ze zijn alle 3 nog heel levendig, maar ik ben wat bang dat een jonge parkiet te hevig zal zijn voor de 3 'oudjes'. Wat denken jullie ervan?

Grtz,
The Borders

*wendy*

Tsjah, in principe zou het geen probleem moeten geven, maar het kan natuurlijk best dat het jonkie de boel gaat terroriseren omdat hij nog zo jong en druk is. Lastige kwestie. Ik denk dat ik in jou geval eerst zou zoeken naar een wat ouder parkietje. Dit kan dan bijvoorbeeld van 2+ zijn. Mocht je dit niet kunnen vinden, dan kan je het altijd nog proberen met een jonkie (desnoods met terugbrenggarantie, als je dat prettig vind).

Vechten gebeurt niet zo heel veel. Je kan ze desnoods in aparte kooien aan elkaar laten wennen en bijvoorbeeld samen los laten vliegen om ze kennis te laten maken. Er zal hoe dan ook wel wat gekibbeld worden. Er moet immers bepaald worden wie de baas wordt en daarvoor zullen ze met de snavels naar elkaar pikken en wellicht een pootje bij elkaar op de rug proberen te zetten. Dit is allemaal niets om je zorgen over te maken, pas als ze elkaar de veren uittrekken of er bloed vloeit, dien je de boosdoener eruit te halen. Dit gebeurt echter zelden.

Ik zou er zeker wel een parkietje bij zetten als je merkt dat er eentje buiten de boot valt!

Succes.

hermina

#2
Ik zit met het zelfde probleem. (Nou ik niet maar Albert-Jacob dan...). Albert-Jacob heeft 3 grasparkieten, en 1 daarvan zit ook vaak alleen. Nu twijfelt Albert-Jacob zelf ook heel erg over een 4e vrouwtjes grasparkiet. Maar dan moet hij hem zelf kopen, en daar heeft hij niet genoeg geld voor. Maar er zitten ook helemaal geen speeltjes in de kooi van Albert-Jacob zijn grasparkieten. Nu heeft hij er dus helemaal niet genoeg geld voor. PS: De grasparkieten zijn ongeveer 4,2 jaar oud.

Parkieten-Freak

@ Hermina:
Als Albert-Jacob geen geld heeft, kan hij geen parkiet kopen. Hij moet dus eerst een beetje gaan sparen.