Een jonge grasparkiet bij een koppel op leeftijd zetten

Gestart door Holle, december 18, 2012, 18:08:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Holle

Ik heb een grasparkiet van elf en een Engelse parkiet van zes. Nu zou ik er een jonge parkiet bij willen zetten. Ik weet alleen nog niet of deze grasparkiet een mannetje of een vrouwtje is. Stel het is een vrouwtje, zouden er dan problemen kunnen komen met het vrouwtje van elf? En stel het is een mannetje? Ze hebben een erg grote kooi en de jongere parkietenman heeft een makkelijk karakter. De elfjarige is niet zo vief meer, ze zit meestal te slapen.

*wendy*

Ten eerste. Een oneven aantal is nooit aan te raden. Je hebt nu een man en een pop? Dan kan je hier het beste of 1 mannetje en 1 popje bij zetten.

Ten tweede. Als een parkietje 7 à 8 weken oud is, dan is het geslacht vrijwel altijd te bepalen. Weet je het geslacht nog niet, dan is het parkietje waarschijnlijk te vroeg bij de ouders weggehaald. Als het parkietje wel al 7 weken oud is, en je weet het geslacht niet zeker, dan zou je hier een foto kunnen posten van de neusdop (recht van voren, zonder flits), dan kunnen we met je meekijken.

Holle

Wendy: de derde parkiet is er nog niet, ik ben er nog over aan het denken. Ik heb wel gedacht aan twee parkieten er bij, maar het lijkt me wat lawaaiig. Als ze alle vier zitten te zingen.. :-\

*wendy*

Als je 4 teveel vindt, dan ben ik van mening dat je het beter bij 2 kunt laten. Bij drie parkieten zal er altijd eentje een buitenbeentje blijven. Daarnaast loop je het risico op vechten.

Ik persoonlijk denk dat het verschil in lawaai tussen 3 en 4 parkietjes niet zo groot zal zijn, wellicht zelfs minder omdat er minder gekibbel zal zijn. Als je twijfelt aan het geluid, zou ik het gewoon bij 2 houden.

Jij noemt als 'probleem' dat je mogelijk nog niet weet welk geslacht het nieuwe parkietje zou hebben. Of dat parkietje er al is of niet, mijn opmerking blijft hetzelfde. Als je parkietje oud genoeg is om bij de ouders weggehaald te worden (en dat is bij 7 weken), dan is het geslacht in vrijwel alle gevallen met grote zekerheid te zeggen. Zorg dan dus dat je 100% zekerheid hebt over het geslacht van het derde (en vierde) parkietje voordat je deze aanschaft.

Zorg dat je altijd even aantallen hebt, en even aantallen poppen en mannen (of alleen maar mannen).

Succes met je beslissing.