Zorgt Foofur er voor dat Roger te weinig (kan) eten?

Gestart door Samarinde, december 16, 2012, 15:55:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samarinde

Weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest. Het ging naar ons idee redelijk goed met onze beide parkietjes. Een heel gezellig samenzijn is het nooit geworden. In het begin was het echt ruzie. Foofur jaagde Roger overal weg. Gelukkig is dat nu iets rustiger. Ik heb stokjes op verschillende hoogtes hangen en 2 voerbakjes om te voorkomen dat ze gaan vechten om voer.

Dat werkte een aantal jaren prima, totdat me opviel dat Foofur echt een stuk zwaarder is dan Roger. En Roger is dat duidelijk niet. Hij is nooit echt een heel sterk vogeltje geweest. Hij is de under'dog' en Foofur maakt de dienst uit.
Wat me opviel was dat Roger elke keer bij het voerbakje wordt weggejaagd. Foofur pikt hem gewoon op zijn rug. Als Roger dan naar het andere bakje gaat, volgt Foofur hem en herhaalt zich het geheel.

Ik heb ze maar even apart gezet. Roger is in de rui en is een stuk rustiger. Het valt me ook op dat ie zich niet helemaal top voelt. Slaapt veel. Wel eet ie goed, drinkt voldoende en kletst regelmatig. Hopelijk sterkt hij een beetje aan.

Maar hoe gaat het in de toekomst?
Herkennen jullie deze strijdt tussen 2 parkieten en hoe hebben jullie het opgelost?

*wendy*

Lastig. Als hij echt te weinig te eten binnen zou krijgen, zou je denken dat hij al veel ernstiger vermagerd had moeten zijn. Op basis daarvan denk ik dat hij wel genoeg te eten heeft gekregen. Denk je dat hij verzwakt is door een tekort aan voedsel? Is hij mager of is hij simpelweg slanker (of kleiner) dan Foofur? Hoe reageren beiden nu ze apart zitten?

Ik lees dat je 2 voerbakjes hebt. Je zou kunnen proberen 3 voerbakjes op te hangen. Let wel op dat je niet té veel voer gaat geven. Bij ruzie om voerbakjes wordt dit regelmatig aangeraden. Ik moet zeggen, dat ik er geen ervaring mee heb.

Sky heet hier een hele tijd alleen gezeten. Toen Milo erbij kwam, bepaalde die meteen dat hij de baas was. Sky werd dan ook regelmatig weggejaagd bij z'n voerbakje. Ik heb mij hier verschrikkelijk druk om gemaakt, maar Sky wist altijd genoeg voer binnen te krijgen. Hij ging bijvoorbeeld eten als Milo heel druk aan het spelen was of als Milo een dutje deed. Hij wist dat prima in te plannen en kreeg altijd voldoende voedsel binnen. Uiteindelijk lostte het hier dus vanzelf op. Nu ruilen ze nog wel van bakje, maar er is van wegpesten geen sprake meer. Een extra voerbakje heb ik nooit opgehangen.

Als je twijfelt over de gezondheid van Roger, dan zou je zijn ontlasting eens op kunnen vangen en ter controle naar een vogelarts toe kunnen sturen. Aangezien je ze nu apart hebt staan, is dat gemakkelijk te doen. Ik heb mijn vogeltjes bovendien aangeleerd op de weegschaal te springen (met behulp van trosgierst of iets anders lekkers). Omdat Sky een zwak parkietje is met een MB-geschiedenis, hou ik het gewicht van hem in de gaten. Dit zou jij ook kunnen doen. Er is niet te zeggen wat het precieze gewicht is van een vogeltje (dit is net als bij mensen heel verschillend), maar door hem met regelmaat te wegen, kan je wel zijn 'normale' gewicht ontdekken. Mijn parkietjes wegen allebei 39-40 gram. Maar een Engelse weegt al snel een stuk zwaarder bijvoorbeeld.

Succes!

Samarinde

Goed je reactie en ervaring te lezen! Bedankt!
Ik denk wel dat Roger een stuk magerder is dan dat ie eerder was. Hij is wel eens erg ziek geweest, maar er waren ook tijden dat ie een mooi vol 'buikje' had. Dat is nu wel weg. Maar vanaf het begin af aan is Foofur wel een grovere vogel.
Nu ze apart zitten, is er meer rust. Roger heeft veel eetmomentjes en Foofur zit dan tegen hem aan te kletsen (de kooien staan dicht bij elkaar).
Misschien dat ik even geduld moet hebben totdat Roger weer wat sterker lijkt. En misschien laat ik toch nog even zijn ontlasting checken. Even denken...

*wendy*

Oké! Misschien hebben anderen nog andere ideeen..

Als het voor hun bevalt om in aparte kooien te zitten, is het natuurlijk ook prima. Misschien kan je ze dan bijvoorbeeld samen laten vliegen als Roger weer wat aangesterkt is.

Loeky

#4
Ik heb hier 3 vrouwtjes en 1 mannetje. Ik heb een grote kamervoliere over de breedte en nog een kleine kooi.
Bij mij zijn ze overdag er uit (als ik er ben) 's avonds gaan er drie vogels in de grote kamervoliere en één vogel
in de kleine kooi. Ze hebben allemaal een eigen schommel. Ook heb ik drie voerbakjes er in hangen en in de
kleine kooi ook één.

Ze ruziën bij mij 's avonds even over de schommels maar nadat ik ze waarschuw gewoon op eigen schommel
te gaan zitten doen ze dat. Ze zitten altijd precies op rij op dezelfde schommel. De oudste het mannetje kiest
er voor in de kleine kooi te slapen.

Bij mij zitten dus drie vrouwtjes in één kooi en dat gaat wonder boven wonder goed.

Mijn advies: Tweede kooi is prima, maar hangt er ook in iedere kooi een schommel?


Succes! ;)
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Samarinde

Bedankt voor je reactie!

Roger slaapt eigenlijk alleen op de schommel. Foofur taalt er niet na. Daar vechten ze totaal niet om. Gelukkig maar. Zou ik dat er ook nog bij hebben :)
Als ik ze los heb, gaat Roger wel meteen weer bij Foofur in de kooi.. Gek genoeg!

Samarinde

Niet zo'n goed berichtje van deze kant. Gistermorgen wilde ik met mijn man even een boodschap doen. Daarom had ik mijn jas al aan, mijn man liet de hond uit en ik zou de vogels even voeren. Ik schrok me rot toen ik bij het kooitje van Roger aan kwam...
Hij was er ineens niet meer.

Arme Roger, je was mijn lieve, gekke vogeltje en ik zal je enorm missen...

*wendy*

He bah, wat naar. Roger voelde zich duidelijk niet lekker. Hij heeft een goed leventje gehad bij je. Heel veel sterkte!


Samarinde

Dank jullie wel. Het is ook best verdrietig. Ik hoop maar dat Foofur zich niet eenzaam gaat voelen...
Het lijkt er niet op, maar af en toe 'roept' ie wel.