Drukke parkiet

Gestart door Chanti, december 06, 2012, 11:37:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chanti

In het voorjaar heb ik een jonge pop (Popje) gekocht, omdat mijn mannetjes parkiet (Pietje) na het overlijden van het andere vogeltje alleen was. Al snel zat Popje constant achter Pietje aan en beet de tralies kapot. Ik heb toen extra speeltjes gekocht. Dit ging even goed wat betreft het knagen aan de tralies. Ondertussen is ook een andere mannetjes parkiet (Schatje) aan komen vliegen en die zit inmiddels bij de dame en heer aangezien ik het baasje niet heb kunnen vinden.

In die tussentijd tot nu aan toe is Popje nog steeds erg druk, ze jaagt achter de twee mannen aan die constant voor der opvliegen, ze pikt ook naar de andere vogels en trekt soms zelfs aan veren. Ook knaagt ze weer aan de tralies en zo snel er een hand in of bij de kooi komt pikt ze daarna. Als ik eten (bijvoorbeeld gierststengel) in de kooi hang dan pikt ze soms ook en zij moet dan eten, als een mannetje in de buurt komt jaagt ze ze weg. Ook als ik eten over de kooi verspreid dan jaagt ze iedereen bij het eten weg tot zij alleen eet. De mannetjes krijgen uit eindelijk wel te eten (en eten bij de voederbakjes is meestal geen probleem), maar het gaat altijd gepaard met heel veel drukte en lawaai. Ze "schreeuwt" dan ook vaak. Af en toe krijg ik ook het idee dat ze niet stil kan zitten, want ze is altijd aan het klimmen, springen, schommel in, schommel uit etc.

Ik wilde haar graag tam maken, maar door haar gepik schiet dat er nogal bij in en haar vrij laten vliegen durf ik ook niet zo goed omdat ik bang ben dat ze alles in huis kapot knaagt.
Ik heb al eens eerder zo'n soort pop gehad (geadopteerd uit een vogelasiel) en deze heb ik toen apart moeten zetten. Deze was wel tam, maar trok zelfs de haren uit je hoofd. Maar goed, zo ver wilde ik het deze keer niet laten komen!

Heeft iemand een idee wat Popje's probleem is en wat ik hier aan kan doen?

mobii

Hoi,
Ik heb ook zo'n drukke pop! Mijn mannetje is gehandicapt en kan dus helemaal niet tegen dat drukke gedrag, dan valt hij steeds van zijn stokje. Nu heb ik een nieuwe kooi gekocht waarbij ze gescheiden zitten. Man helemaal happy, popje klimt gefrustreerd heen en weer, staart de buurman aan (die niet eens reageert) en pikt veertjes uit.

Ik heb het idee dat de karakters gewoon niet 'matchen.' Maar een parkiet omruilen is ook lastig (met wie) en dan heb je ook nog geen garantie dat het klikt.

Ik hoop dat de mijne over een paar weekjes gewend zijn... :( Succes!

*wendy*

Misschien de andere draadjes onder 'gedrag' ook eens doorlezen en even de zoekfunctie gebruiken. Er is al veel over geschreven.

Succes!