Killer!! :-(

Gestart door Enjoy86, december 06, 2012, 00:09:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enjoy86

Hey fellow- parkietenfreaks,

Ik heb vanavond iets naars meegemaakt. Heb (had) 2 parkietjes, Robbie en Kylie (beiden mannetjes bleek later). Kylie was vanaf het begin agressief en brutaal. Komt op je hand zitten en begint direct zonder enge aanleiding te bijten, en hard ook. Verder konden ze wel aardig me elkaar opschieten. 2 dagen geleden hoorde ik Robbie schreeuwen, en zag dat Kylie bovenop hem zat. Kort daarna zat Robbies vleugeltje raar en kon ie een uur ongeveer niet vliegen. Gelukkig zag ik hem later weer rond fladderen. Vanavond hadden ze weer ruzie. Zo erg dat Robbie van z'n stokje viel, met zijn pootjes in de tralies bleef hangen en toen een pootje (of alletwee) heeft gebroken. Ook beiden vleugeltjes hingen raar. Kylie bleef maar vervelend doen dus bij mijn zusje een bakje opgehaald om Robbie appart te kunnen zetten. Hij kon niet vliegen, en niet eens meer gewoon op de grond zitten. Hij heeft een tijdje gelegen en is binnen het uur dood gegaan. Ben zo verdrietig, het was echt mijn maatje. En ben nu zo ongelovelijk boos op Kylie. Al weet ik dat t beestje hoogstwaarschijnlijk niet het besef heeft van wat ie gedaan heeft. Is er nog hoop voor mijn agressieve vogeltje, of zal ie altijd zo blijven? Iemand ervaring?

Wouter

Wat een ontzettend naar berichtje. Vervelend dat je op zo'n nare manier afscheid heb moeten nemen van je parkietje!

Aan de hand van wat je verteld hebt is weinig te zeggen. Was de kooi wel groot genoeg? Een kooi kan nooit te groot zijn, wel te klein. Wat is jouw reactie als ze ruzie hebben of als Kylie bijt? Negatieve aandacht is ook aandacht en dus een beloning voor een parkiet. Hoe oud is je parkietje?

Alles heeft een reden, alleen is het niet altijd duidelijk wat de reden is. Meestal is een agressieve vogel het resultaat van een slechte opvoeding, maar het karakter (en mogelijk de puberteit?) speelt uiteraard ook mee.

Een parkiet is qua intelligentie te vergelijken met een kind van drie. Hij zal dus wel doorhebben wat er is gebeurd en wat hij heeft gedaan. Of het zijn intentie is geweest is een ander verhaal, het is ten slotte heel normaal dat parkieten wel eens met elkaar kibbelen.

ParkietHaarlem

Phoe. Ik kan me jou frustratie en boosheid tegenover Kailie goed begrijpen.
Heel erg sneu waarop Robbie is te komen overlijden. Ik leef echt met je mee!

Ik heb geen idee wat de oorzaak is geweest van dit gedrag. Wellicht zullen we het nooit weten.
Ik geloof wel dat er nog hoop is voor je vogeltje. Mits hij meer vertrouwd raakt met jou (tammer) en niet te lang alleen zit en dus vervreemd raakt van zijn soort genootjes. Ik heb natuurlijk geen idee van hoelang jij Kailie al hebt en/of hij soortgenoten gewend was... Maar dit kan een oorzaak zijn.


Mocht je in de toekomst weer zoiets meemaken met andere parkietjes, dan zou ik deze zo snel mogelijk uit elkaar zetten. Kibbelen, ruziën en een beetje vechten mag om de rangorde te bepalen. Maar de grens ligt bij verwondingen en bloedingen.

Sterkte met dit verlies.


Loeky

Wat naar, sluit mij aan bij de bovenstaande tips! Kan mij goed voorstellen dat je boos bent op de andere!
Als je er weer een soortgenoot bij zet zou ik ze zeker een lange tijd laten wennen in twee aparte kooien en de mogelijkheid
regelen dat als het niet klikt je de parkiet kunt terug brengen.

Nogmaals veel sterkte gewenst!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Esther751

Kan het ook niet zo zijn dat Robbie al iets mankeerde en dat Kylie daarop heeft gereageerd?
De natuur is soms wreed............

Sterkte!

Groetjes, Esther

Parkieten-Freak

Citaat van: Esther751 op december 06, 2012, 18:11:21
Kan het ook niet zo zijn dat Robbie al iets mankeerde en dat Kylie daarop heeft gereageerd?
De natuur is soms wreed............

Sterkte!

Groetjes, Esther

Die gedachte kwam bij mij ook meteen op.......

Ook namens mij veel sterkte!


Enjoy86

Bedankt allemaal voor de lieve reacties en tips. Het zijn jonge vogeltjes. Robbie was 1,5 en nadat zijn maatje aan een hartstilstand is overleden vorig jaar heb ik Kylie erbij genomen. Kylie kwam bij de dierenwinkel vandaan en zat ook met anderen in een kooitje. Er is mij daar verzekerd dat mijn kooi groot genoeg is voor 2 vogeltjes. Misschien inderdaad dat Robbie al wel wat onder de leden gehad heeft, maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Ik zou er graag weer een 2e bij nemen, maar ben nu veel te bang dat hetzelfde zal gebeuren. Het lijkt of het agressieve een beetje in het beestje zit (hij is dus iets ouder als een jaar). Ik wil dit niet nog een vogeltje aandoen... Vind het erg lastig!

*wendy*

Niet om negatief te zijn over dierenwinkels, maar de ervaring heeft toch wel geleerd dat zij over het algemeen (niet allemaal dus) weinig verstand hebben van grasparkietjes en hun verzorging. Misschien kan je hier eens melden hoe groot de kooi is en er misschien een foto van plaatsen, zodat we met je mee kunnen kijken.

De inrichting van de kooi kan bijvoorbeeld ook belangrijk zijn: zijn er genoeg zitplekken op gelijke hoogte, zijn er genoeg voerbakjes (minimaal 1 per parkiet, indien nodig 1 bakje extra),..

Je parkietje alleen houden is niet ideaal, dus ik hoop dat jij het aandurft er nog eens een parkietje bij te zetten. Ze in aparte kooien aan elkaar laten wennen is in dit geval aan te raden. Ook kan je de inrichting van de kooi helemaal omgooien op het moment dat je ze bij elkaar zet; dan is het voor beiden helemaal nieuw.

Mocht er weer eens gevochten worden, bekijk dan goed hoe dit eraan toe gaat. Is het simpelweg bepalen van de rangorde door wat snavelgevechten, pootje op de rug zetten en dergelijke of vliegen er veren in de rondte en vloeit er bloed? In het laatste geval is het zaak de vogels direct uit elkaar te halen. In het eerste geval kan je het beste de natuur z'n gang laten gaan, des te eerder is bepaald wie de baas mag zijn en is er rust in de tent.

Verder sluit ik mij aan bij wat eerder gezegd is.

Enjoy86

Dit is hun kooitje. Niet heel groot, maar ik laat ze dagelijks los vliegen. Ik zal eens kijken of er een kweker bij mij in de buurt zit, misschien dat dat in het vervolg beter is...  :'(

Loeky

Verwerk maar eerst je verdriet en koop er pas één als je er zelf aan toe bent.
Hoeft echt niet volgende week al hoor!

Nogmaals veel sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

De kooi is oké, zolang ze er elke dag een tijdje uit mogen. Mocht je er budget voor hebben, dan kan je in de toekomst altijd eens kijken voor een wat grotere kooi; dan kan je ook zorgen voor meer zitplekken, met minder kans op ruzie. Een kooi is nooit te groot ;-)

Wel valt me op dat er maar 1 stok op hoogte zit. Hiervan kan ruzie komen. Parkietjes slapen graag hoog en over het algemeen een stukje uit elkaar. Zorg dus voor meerdere stokken hoog in de kooi, zodat ze keuze hebben uit plekjes om te slapen en hier geen ruzie over gemaakt hoeft te worden. Ik kan niet zien of je meerdere voerbakjes gebruikt, maar als je straks weer 2 parkietjes heb, zorg dan voor minimaal 2 voerbakjes. Indien ze er toch ruzie om gaan maken, kan je er een derde bij hangen. Dit lost het probleem vaak op.

Hoewel het belangrijk is dat je parkietje niet eenzaam wordt, is het inderdaad (wat Loeky zegt) belangrijk om eerst even je verdriet te verwerken en zorgen dat de - toch wel - woede tegenover je huidige parkietje weg is. Dit voelen ze aan.

Als je hier even laat weten waar je woont, kunnen we met je meedenken voor wat betreft een kwekerij bij jou in de buurt..

Succes ermee!

Enjoy86

Ik woon in Hilversum.
Gelukkig dat de kooi niet te klein is. Inderdaad maar één zitstok boven, misschien moet ik dat veranderen inderdaad,, of een andere kooi. M'n parkietjes sliepen juist altijd naast elkaar, tegen elkaar aan eigenlijk. Lekker warm denk ik. Daarom vind ik het vijandige gedrag van Kylie ook zo raar. Ze konden juist zo goed met elkaar, op af en toe wat kibbelen na... :-)

birdy888

Het valt me op dat de kooi erg kaal is. Ik vraag me af in hoeverre dit een slechte sfeer tussen de bewoners kan beinvloeden. Ik kan me voorstellen dat er misschien te weinig afleiding is? En mogelijk ontstaat er concurrentie omdat er maar 1 speeltje hangt?
Kan dit of is dat te ver gezocht? Ik heb zelf de kooi best wel een stuk voller..

*wendy*

Ik heb zelf de kooi ook voller, maar hier staat wel de hele dag de kooi open. Meer stokjes op gelijke hoogte en meer speelgoed is zeker aan te raden en kan absoluut voor onenigheid zorgen.

Als een grotere kooi een optie is, dan zou ik zeker voor een grotere kooi gaan. Hier heb ik de montana memphis 1. De montana madeira is ook een optie of de grootste Hagen Vision. Je kan eens kijken op websites als Zooplus om wat ideeen op te doen. Desnoods laat je de kooi van je voorkeur eerst even hier zien, zodat we met je mee kunnen kijken.

Ik zal eens nadenken over kwekers in die omgeving.. Weet er wel in Den Haag, Hoorn.. Maar ik snap wel dat je niet heel Nederland door wil reizen (al doe ik dat wel voor de kwekers van mijn voorkeur).. Het is ook niet echt het seizoen om te kweken. Er zijn wel kwekers die doorgaan, maar dat zijn er een stuk minder dan in het voorjaar..

Enjoy86

Bedankt voor alle tips. Nieuwe kooi net besteld: Hagen "Vision II Model M".
Enig advies met hoe lang ik (niet) moet wachten tot ik er een nieuw vogeltje bij zet? Ik heb geen haast, en wil graag goed rondkijken voor een kweker met lieve vogeltjes (en zo in de winter is dat al wat lastiger begreep ik). Maar ik wil ook weer niet dat mijn Kylie te lang alleen zit, en het ontwent om met een maatje te zijn...

Bedankt alvast voor de reacties!

*wendy*

Voor Kylie is het het beste om er snel een maatje bij te zetten, zodat die niet te lang alleen zit. Een weloverwogen keuze is daarentegen ook belangrijk. Er zijn wel wat kwekers die in de winter kweken hoor, en het voordeel is dat dat over het algemeen de betere kwekers zijn  ;) Ik weet er zo alleen even geen een in de buurt van Hilversum...

Ik had je ook een PB gestuurd met een link.. voor kwekers.. Kijk daar anders eens  :)

Succes!

Enjoy86

K heb een hobbie kweker gevonden in Weesp. Ga zondag kijken!! :-D