Wanneer kan Spekkie bij Pucky?

Gestart door Devorah, november 27, 2012, 19:55:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Devorah

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb mijn vraag al in het archief gezocht, maar 'het' specifieke antwoord kan ik niet vinden. Mocht ik het over het hoofd hebben gezien, mijn excuses.

Pucky [popje] is mijn grasje van vijf jaar oud. Zolang woont ze praktisch ook bij ons. Tot vorige maand heeft ze samen gewoond met Lolly, een mannetje. Hij is na een intensieve zomer van amputatie beentje en drie opnamen bij de vogelarts toch overleden [vlg de arts in zijn slaap]. In de perioden dat hij opgenomen was, at Pucky erg slecht, dus toen Pucky alleen kwam te staan hebben we direct een ander grasje gekocht. Zij zocht een huisje. Spekkie is dus ook een popje en inmiddels hier ruim een maand en hun kooien staan naast elkaar. Alleen... ze hebben geen interesse naar elkaar.

Wat kan ik het beste doen: laten voor wat het is of toch proberen hen bij elkaar te zetten? Het zal dan de kooi van Pucky worden, want die is knap groot....

Alvast bedankt voor het advies!

Gr. Devorah

Sara

Allereerst nog sterkte met het verlies van Lolly.

Wat het bij elkaar in de kooi zetten betreft: Geen interesse is niet zozeer negatief denk ik. Je kan ze wel samenzetten (misschien best wachten tot morgen overdag). Zolang ze niet vechten waarbij er bloed aan te pas komt, hoeft er geen probleem te zijn. Je kan ook voor de zekerheid de inrichting van de kooi veranderen voordat je ze bij elkaar zet.

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Devorah

Dank je wel voor je reactie, Sara. Bedankt voor het medeleven. Zo raar dat zo'n klein beestje zo'n invloed heeft waardoor je hem vreselijk kan missen :-(

Ik ga eerst proberen het kooitje van Spekkie pal naast die van Pucky te zetten. Nu zit er een centimeter of 40 tussen.

Ik vind het wel eng omdat Pucky een pittige tante is. Ze was nl gek op Lolly, maar hij moest het soms echt ontgelden. Spekkie komt over als een zacht Popje.

*wendy*

Maar begrijp ik nu goed dat je 2 popjes bij elkaar wilt gaan zetten?

Dat is absoluut een slecht plan. Dit gaat heel vaak fout. Aan te raden zijn ofwel 2 mannen ofwel een man en een pop.

Sara

Goed dat je reageert Wendy, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. Je kan het natuurlijk proberen, er zijn ook voorbeelden hier op het forum waarbij het wel goed gaat. Het is in ieder geval belangrijk hen goed in de gaten te houden, en als het niet goed gaat kan je misschien overwegen om twee mannetjes erbij aan te schaffen, of andere opties bekijken...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Devorah

Nee, twee mannetjes erbij is helaas geen optie.

Ik moet zeggen: zoals het nu is lijken de meisjes zeer tevreden met de huidige situatie. Ze kwebbelen gezellig en zingen met overgave [mijn Spekkie] met de muziek mee.

Ik ben best bang hun rust te verstoren door hen bij elkaar te zetten. Hoewel ik het wel het meest ideale situatie zou vinden. Is het het risico waard?

*wendy*

Ik zou persoonlijk het risico niet nemen. Het gaat zo vaak mis.. Je geeft zelf al aan dat 2 mannen erbij geen optie is. Dan ben jij net ontzettend aan ze gehecht en dan moet je besluiten er eentje weg te doen. Dat zou ik niet kunnen..

Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening. Natuurlijk zijn er ook verhalen bekend dat het wel goed gaat. Ze zijn helaas wel (zwaar) in de minderheid. Het is aan jou of je dat risico wil nemen..

birdy888

Ik zou het ook niet doen. Ik heb ook 2 popjes bij elkaar gehad. In het begin ging het wel goed, maar uiteindelijk had het eerste vogeltje wel heel veel te lijden onder de andere. Ik heb ze toen ook uit elkaar moeten halen, waarna m'n vogeltje weer opbloeide. Nu ben ik bezig met een mannetje bij haar te zetten wat er veel rooskleuriger uitziet.

Devorah

#8
Echt niet dat ik er een weg doe   :o Ik zou altijd mezelf afvragen hoe het met ze zou gaan.

Ik denk dat ik dat ik het laat voor wat het is. Ze zijn vrolijk, staan naast elkaar.

Bedankt voor de reacties.

(NL graag ;) )

*wendy*

Oké, ik hoop dat het goed afloopt, maar ik heb er een hard hoofd in. Je kan ze ook niet hun hele leven in aparte kooien houden hoor. Dat is geen permanente oplossing. En aangezien 2 mannetjes geen oplossing is en eentje wegdoen blijkbaar ook niet, dan is de enige oplossing ze bij elkaar te zetten en kijken hoe het gaat. Zorg wel dat je de inrichting van de kooi helemaal veranderd. Dan heb je de grootste kans dat het - in ieder geval op de korte termijn - goed gaat.. Als het - op de langere termijn - niet goed gaat, dan hoop ik dat je tegen die tijd een beslissing kunt nemen die met het oog op het welzijn van je parkietjes het beste is (en dat is OF 2 mannen erbij OF 1 popje omruilen voor een mannetje).

Misschien wel een tip voor een eventuele volgende keer: eerst even informatie inwinnen op een forum zoals deze over welke geslachten bij elkaar kunnen. Dit is namelijk voor alle dieren verschillend.

Succes ermee.

Devorah

#10
Dank je wel Wendy,


Over de opmerking hier in het draadje dat ik voortaan eerst had moeten informeren. Ik hield eerst hierover mijn mond, want ik heb al zo lang vogeltjes in mijn leven gehad. Juist daarom had ik wel geinformeerd door bij mijn eigen dierendok. te informeren, waar al aangegeven werd dat het op zich best kan. Ik wist dat Spekkie een popje was toen ik bij haar ouderlijk huis was. Daarnaast is de dierendok. ook nog eens bij ons gekomen om haar en Pucky te onderzoeken. Alleen... ik wil ook eigenaren horen van andere parkietjes. Ik weet dat de mening verdeeld zijn [zo ook andere fora!].

Ik heb nóg een arts voor mijn diertjes en dat is de beste vogelarts in NL. Voor een aantal onder jullie [en zeker ook voor mij  ;)] de  wel bekende drs. Frank Verstappen, en die ziet 'normaliter' geen probleem om mijn popjes samen te zetten. Hij kent me helaas zo goed dat hij ook weet dat ik het beste wil voor mijn mini-pluimvee en weet hij dat ik alles wel overwogen doe.

Ik kreeg hier in dit draadje echt het gevoel als of ik een ondoordachte stap had gedaan en wellicht een beetje egoistisch! Geen van beide dus. Drs. Verstappen heeft nl ook geen ongetogen woord geuit dat ik dat in nood zal doen en GEEN vogeltje weg doe, noch twee mannetjes niet kan aanschaffen.

Ik ga misschien het proberen eerdaags en als het niet lukt, blijven ze elkaars buren. Ook daarin werd ik niet gecorrogeerd.

Nogmaals bedankt.
Gr. Devorah

*wendy*

#11
Het enige wat gezegd is:

CiteerMisschien wel een tip voor een eventuele volgende keer: eerst even informatie inwinnen op een forum zoals deze over welke geslachten bij elkaar kunnen. Dit is namelijk voor alle dieren verschillend.

Er zijn in dit draadje op 100% normale, goed bedoelde en vriendelijke manieren informatie aan jou verstrekt over het al dan niet samen zetten van 2 popjes. Dus je reactie begrijp ik echt niet.

Ik heb tijd gestoken in mijn advies aan jou. Die tijd ga ik er dus niet meer aan besteden.