Jong groepje

Gestart door steck, november 24, 2012, 01:44:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

steck

Hallo iedereen..
Ik zou graag een grasparkietje gaan houden en liefst een mannetje..
Nu heb ik een kweker gevonden die een nestje heeft van 3 stuks maar hiervan kan je het geslacht nog niet zien.
Ik was aan het denken van deze alle 3 te nemen en samen in een kooi te zetten tot ik het geslacht kan zien en dan er eentje over te houden en de rest terug naar de kweker te doen.. ( was voor hem geen probleem )
Zou dit eventueel nadelen met zich meebrengen? Misschien dat de jongen op die tijd al te erg aan elkaar gehecht gaan zijn?
Of dat ze niet meer zo makkelijk tam te maken zijn..
Wat denken jullie?

Alvast bedankt
Grts

(Mss vertaalt zich niet ;) )

*wendy*

Parkietjes mogen bij de ouders weg als zij 7 weken oud zijn. Dan is het geslacht vrijwel altijd al met zekerheid te zeggen en kan je dus kijken welke het juiste geslacht heeft en die meenemen.

Daarnaast zijn parkietjes groepsdiertjes en raad ik aan er 2 te nemen. Dan zullen zij veel gelukkiger zijn. Je kan 2 mannen nemen, en je kan een man en een pop nemen. 2 poppen samen gaat vaak niet goed, en kan je dus beter niet doen.

Ik hoop dat jij je in de tussentijd nog even goed gaat inlezen. Op de website, dit forum en via Google is heel veel informatie te vinden. Niet alles hiervan is juist, helaas, maar je komt op die manier wel een heel eind. Succes.

ParkietHaarlem

Ik vind de manier waarop niet helemaal netjes. Grasparkietjes kunnen veel hebben, maar verhuizingen zijn stressvol. Wanneer je hen heen en weer verhuist, brengt dit de onnodige stress met zich mee.  Daarnaast weet een goede kweker wat voor geslacht de parkietjes hebben. Zeker wanneer zij 7-8 weken oud zijn.

Mijn advies is: Temper je enthousiasme nog even. Wacht netjes af tot de parkietjes de juiste leeftijd hebben bereikt en dus ook op het moment dat het geslacht duidelijk is. Dan kan je 1 (liever 2) parkietjes aanschaffen.

Succes!

steck

#3
Bedankt voor de reactie,

Ik was zoiezo al van plan om te wachten tot ze 7-8 weken waren maar aangezien er zoveel discussie is over geslacht
en het heel dikwijls pas veel later te zien is twijfel ik toch..
Zo was ik vorige week gaan kijken naar een nestje van 10 weken oud en hier viel echt nog niets aan te zien van geslachtskenmerken.
Dus als ik dan moet wachten en ik weet het pas na enkele maanden is het misschien ook al wat laat...

grts

*wendy*

Bij 10 weken oud is in 99% van de gevallen echt wel al te zeggen welk geslacht ze hebben. Bij twijfel kan je ook bij de kweker wat foto's nemen van de doppen, dan kunnen wij met je mee kijken.

Maar eerlijk gezegd: als een kweker met 7/8 weken van het merendeel van de vogels nog geen geslacht kan geven, dan twijfel ik aan de kwaliteiten van de kweker..