Pop of man

Gestart door Cynthiaa-91, november 23, 2012, 09:51:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cynthiaa-91

Hallo ons is vertelt dat dit 2 mannetjes zijn omdat ze blauwe neusdop hebben maar zag op andere foto's een soort gelijke eb dat waren popjes weten jullie het? De voorste is +- 5 maanden en de achterste is +- 11 weken.

Ayarea

Die rechtse lijkt op een popje. Die linkse niet helemaal zeker want het kan zijn dat de flitser erop staat. Het lijkt er alleen wel op dat de linkse beginnende schurftmijt lijkt te hebben.

Cynthiaa-91

Oh waaraan is dat te zien? Hier nog een foto misschien duidelijker

*wendy*

Voor de neusdoppen zal je een duidelijke foto recht van voren met daglicht en zonder flits moete maken, die vind ik zo niet duidelijk genoeg om er een geslacht aan te verbinden.

Op je eerste foto is inderdaad een duidelijk geval van schurftmijt te zien. Behandeling: anti parasiet 10 en parfumvrije vaseline (of wondzalf uit de dierenwinkel). Bij twijfel even langs een vogelarts. Beide vogels behandelen.

Cynthiaa-91

Oke bedankt voor de reactie als ik een foto heb zonder flits zal ik hem nog even posten:)

ParkietHaarlem

Beide zijn hoogstwaarschijnlijk popjes. Dit is te zien aan een lichtblauwe neusdop met witte rand rondom de neusgaten.
Naarmate ze ouder worden, zal de neusdop bruin verkleuren.

Bij jonge mannetjes is de neusdop rozig of blauw, maar dan zonder deze witte randen. Naarmate zij ouder worden, word de neusdop egaal diepblauw.

Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen, maar dit is de basisregel.

Cynthiaa-91

Oh dank je! Wij hebben al die tijd gedacht dat het mannetjes waren! Toch gaat het heel goed samen en ik dacht dat 2 popjes niet konden samen.

ParkietHaarlem

Twee popjes samen gaat niet altijd even goed inderdaad. Dit komt voornamelijk omdat popjes feller zijn dan mannetjes.
Gelukkig gaat het in dit geval wel goed.

Wellicht kan je voor Wendy en de andere forum gebruikers nog één foto plaatsen om uitsluitsel te krijgen over het geslacht. Het is altijd fijn om bevestiging te krijgen van meerdere forumleden.

Wat betreft de snavel. Je parkietje lijkt inderdaad een beginnende vorm van schurftmijt te hebben. Ga hiervoor naar een vogel arts en laat je adviseren over de behandeling. Een voorbeeld van beginnend schurftmijt kan je vinden in dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7072.0

Cynthiaa-91

Ja die foto zal ik vanmiddag nog even maken als ik thuis kom!

Cynthiaa-91

Hier 2 foto's hoop dat ze duidelijk Zijn???? geen makkie van dichtbij! Ben gelijk begonnen bij beide met vaseline en ga gelijk de kooi even goed schoonmaken

Sanne

Je hebt inderdaad twee popjes ;)

Cynthiaa-91

Wat grappig! Zijn wel een stelletje???? bedankt voor de duidelijkheid! En voor de schurftmijt hebben we pipetjes gekocht de vaseline is wel lastig! Bedankt voor jullie reacties

Loeky

Mijn parkieten hebben ook schurftmijt gehad. Het handigste is dat één de parkiet vast houdt (doekje om parkiet heen zodat deze je niet kan pikken kopje vrij houden) en de andere met een wattenstaafje de vaseline op de schurftmijt smeert.
Let op de neusgaatjes niet dicht smeren! Als je dit elke dag doet zul je zien dat het met
een week al beter is. Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

*wendy*

Jup, 2 popjes..

Goed dat je de schurftmijt aan het behandelen bent. Ik sluit mij verder aan mij de tips van Loeky. Let er ook op dat je het parkietje rechtop houdt. Als je een parkietje te lang op de rug houdt, dan krijgt hij geen lucht.

Succes!

Cynthiaa-91

#14
Even een update.
Wij zijn gister met zazu en simba naar de dierenarts geweest omdat de schurftmijt nog niet 100% weg was en we zazu wel erg rustig vonden. Ze is wat benauwd waardoor ze rustig werd en daar hebben we nu antibiotica voor verder ging het goed met de schurft mijt? de snavel was wat aangetast en dat groeit er vanzelf uit? en toch kregen we te horen dat het hoogstwaarschijnlijk mannetjes zijn. Maar dat is nog niet goed te zien omdat ze nog te jong zijn, we wachten nog even ermee en hij/zij.. We blijven er maar tussen in zitten?

*wendy*

Ik vind dit nogal vreemde opmerkingen van de dierenarts.. Geslacht kan onduidelijk zijn, ala, maar schurftmijt wat er wel uitgroeid? De dierenarts kan wel bedoeld hebben dat er geen sprake meer is van mijt, maar dat op de snavel nog wat beschadigingen zitten die eruit groeien..

Ik zou als ik jou was eens de mening van een vogelarts vragen. De kennis van 'normale' dierenartsen over vogels is meestal zeer beperkt, waardoor ze vaak alleen een breedspectrum antibiotica voorschrijven omdat die 'alles' wel zal oplossen....

Misschien kan je nog eens een foto plaatsen van de neusdoppen..

Cynthiaa-91

#16
Ja we waren bij een dierenarts die gespecialiceerd is in vogels. Hij staat op veel site's aangegeven op ijburglaan in ijburg/amsterdam. Ja de beschadigingen aan de randen van zijn snavel komen door de schurftmijt en groeien er langzaam uit. Misschien verkeerd uitgelegt net?
De vraagtekens die erbij staan met poppetjes komen vanzelf nadat ik een punt of uitroepteken plaats dus die staan niet goed
Zodra ik vanmiddag thuis kom zal ik nieuwe foto's nemen van de snavel

(Tot 5 minuten na 't posten kun je je bericht nog aanpassen. Gebruik dan ook graag de Edit / Verander knop.)

*wendy*

Dat poppetje komt als je 3 vraagtekens achter elkaar plaatst  ;) Als je dus gewoon 1 vraagteken plaatst, is er niets aan de hand..

Dat van de schurftmijt begrijp ik dan wel! Hou het wel goed in de gaten..

We wachten de foto van de neusdoppen even af en kijken met je mee! Probeer goed een foto van recht van voren te nemen, als het kan zonder flits en zo dichtbij mogelijk (zonder wazig te worden natuurlijk).

Pippin

Is naar de neusdop kijken de allerbeste methode om een parkiet te sexen? Kun je niet ergens onder bij de catacomben kijken? Of is dat te ingewikkeld bij vogeltjes?

*wendy*

De neusdop is verreweg de gemakkelijkste manier om het geslacht te bepalen bij grasparkietjes, ja. In een heel groot deel van de gevallen is met 6 à 7 weken al met zekerheid het geslacht te noemen. Er zijn wel eens twijfelgevalletjes bij. Hierbij moet je dan even afwachten. Vaak wordt na een aantal weken de neusdop dan wel duidelijker.

Er is wel nog een andere manier om het geslacht te bepalen. Deze manier is eigenlijk alleen goed te doen als de vogels in de broedstemming zijn. Meer hierover kan je op de volgende pagina lezen: http://www.hollandsegrasparkiet.nl/?page_id=373. Dit is iets wat je leert voelen door het vaker te doen. Let wel op dat je je parkietje niet te lang op z'n rug houdt. Hierdoor kan een parkietje doodgaan. Doe dit dus ook maar enkele seconden. Nodig is het niet, aan de neusdop is het eigenlijk altijd wel te zien.