Bijtende en schreeuwende parkiet

Gestart door Birdy, november 18, 2012, 10:29:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdy

Ik heb sinds een week of 2 een parkietje. Hij was 10 weken oud toen ik hem kreeg. Hij heeft hier een ruime kooi (ferplast Pallido) en genoeg speeltjes. In het begin was die bang maar ik ging al snel met hem oevenen. Op dag 3 ging die met gemak zo op me had zitten en vloog die al rond door me kamer. T ging super. In t hok doen was dan lastiger want als die weer op me vinger zat kneep die hem er richtig het hok steeds er tussen uit. En nu sinds een weekje is zijn gedrag zo veranderd. Hij begon met bijten. Eerst zachtjes, en nu grijpt die me vinger letterlijk! Ik heb geprobeerd met trostgierst. En iets op mijn vinger maar hij blijft bijten. Ook krijg ik hem zijn kooi niet meer in :( Hij gaat ook schreeuwen. En als die vogels hoort bijten wordt die helemaal gek! Ik weet niet meer wat ik er mee moet. Ik laat hem nu niet meer vliegen want als ik t hok opendoen wil die hem of smeren, of mij in de vinger bijten en hem dan smeren. Dat mag gewoon niet dus dan gaat t hokje weer dicht. Dan gaat die vervolgens schreeuwen.

Ik heb nog een hele mooie parkiet gezien en ben niet van t alleen houden van dieren. Maar ik weet niet of een tweede verstandig is. Ik dacht misschien veranderd zijn gedrag dan?

*wendy*

Over het bijten: tik het eens in op de handige zoekfunctie hier op het forum, dan vind je super veel informatie hierover.

Ik begrijp uit je verhaal dat jij je parkietje uit de kooi haalt op je hand? Je kan het beste je parkietje zelf uit de kooi laten komen. Dan leert hij ook sneller de weg terug te vinden. Je parkietje niet laten vliegen, is geen oplossing tegen het bijten. Je parkietje heeft nu veel opgekropte energie en daarvan zal het schreeuwen en bijten alleen maar erger worden.

Mijn tips:
Tip 1: je parkietje zo vaak mogelijk uit de kooi laten om te vliegen. Dit kan je bijvoorbeeld doen rond een uur of 4 's middags. Als het begint te schemeren, gaan ze vaak vanzelf de kooi weer in. Buiten de kooi nog even geen lekkers geven. Honger is vaak een reden om terug te gaan in de kooi (want daar is het eten). Dus als hij geen honger krijgt, geen reden om naar binnen te gaan. Mocht -ie niet naar binnen gaan, dan kan je evt. de kooi voor z'n neus houden met wat lekkers. In een donkere kamer kan je 'm ook evt. nog vangen (laatste redmiddel). Zorg dat je altijd voldoende tijd hebt om hem eruit te laten en de kans te geven er zelf weer in te gaan.
Tip 2: een tweede parkietje erbij. Het zijn groepsdiertjes. Je zal je parkietje hier veel gelukkiger mee maken. Het schreeuwen kan er minder door worden.
Tip 3: zowel het schreeuwen als het bijten dien je te negeren. Het is beiden een roep om aandacht. Ook negatieve aandacht is een beloning in dit geval, waardoor hij leert dat schreeuwen en bijten hem de aandacht oplevert die hij wil. Als het bijten te pijnlijk is, kan je je parkietje op een stok zetten voor straf. Belonen is wel belangrijk. Is je parkietje een paar minuten stil? Geef hem dan aandacht en wat lekkers! Zo leert hij dat hij aandacht krijgt, als hij zich gedraagd.

En ehm, tot slot nog even dit: je parkietje is nog lang niet tam. Hier gaat veel meer tijd in zitten. Als hij nu 12 weken oud is, kan het ook zijn dat hij in de pubertijd raakt. Bovenstaande tips werken dan nog steeds het beste. Over de pubertijd kan je genoeg vinden door de zoekfunctie te gebruiken.

Succes!