Help! Wat is er met de vleugel aan de hand?

Gestart door SVS, november 11, 2012, 16:51:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SVS

Hallo allemaal,

Ik heb twee grasparkietjes van zo'n twee jaar Belle & Lula. Ze mogen bij mij regelmatig los vliegen en doen dat ook met veel plezier.

Een paar dagen geleden kwam mijn vriend beneden en zat Lula helemaal versufd op de grond. Ze was ontsnapt uit de kooi via een voerbakje en heeft waarschijnlijk de weg terug niet kunnen vinden. Lula was enkele dagen heel rustig en trilde veel met beide vleugeltjes. In eerste instantie dachten we dat ze vooral geschrokken/gespannen was, maar we krijgen na een week toch het idee dat het wat anders is. Het trillen is afgenomen en Lula eet en drinkt goed, maar het vliegen wil niet echt lukken. Ze zakt snel naar beneden en kan maar korte afstanden afleggen. Ik heb haar even gepakt om de vleugel te bekijken en dat deed haar duidelijk zeer, ze begon me te pikken, maar verder geen rare dingen gezien. Verder staat het linker vleugeltje iets hoger dan de rechter, dit valt in vergelijking met Belle wel op, maar het gaat om een kleine afstand. Ze maakt het vleugeltje wel schoon en beweegt het ook, ze fladdert ook kleine stukjes, maar vliegen doet ze niet. Ze is wel heel vrolijk en Belle blijft steeds bij haar in de buurt.

We vragen ons nu af of het vleugeltje misschien gebroken is? Ze kan het nog wel steeds bewegen. Kan het ook 'gekneusd' zijn? En heeft het dan zin om het met een zwachteltje in de normale stand om het lijfje te zetten?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Sanne

Ps. Foto's volgen.

Kleintjes

Kan gekneusd zijn, verrekt of inderdaad gebroken. Dat zal 'n dierenarts (of liever vogelarts) kunnen vaststellen.
Advies is dan ook om bij een van beide 'n afspraak te maken.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

SVS

Dankjewel voor je advies. Kan een parkiet zijn vleugel nog wel gebruiken dan als het gebroken is?

Kleintjes

Als het goed is gezet en goed geneest is er niks aan de hand, zelfs als de stand iets afwijkt is 't geen probleem; ze leren heel snel zich aan te passen :)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

SVS

Gelukkig, maar wat ik eigenlijk bedoelde is ondanks dat Lula haar vleugel nu nog wel beweegt, kan het dus toch gebroken zijn?

SVS

Ik heb vogelarts Hedwig van de Horst gemaild en kreeg meteen antwoord, zes weken rustig aan doen voor Lula. Zijn de klachten er dan nog, meteen weer contact opnemen.

Super fijn zo'n betrokken arts die (ook als is het per mail) meteen advies geeft!