Ouder parkietje tam maken.

Gestart door Whisky, november 07, 2012, 14:04:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Whisky

Hoi,
Ik heb enkele dagen geleden een stukje in het onderdeel "ziekte" geplaatst. En dat vogeltje is nu ondertussen overleden (die zelfde dag nog) :(
Maar nu heb ik nog 1 parkiet. Kerngezond. Super vrolijk, maar onwijs angstig voor handen. Heb hem nu een jaar en hij was als ik het goed onthouden heb, 14 weken toen we hem kochten.
Een week nadat ik hem kocht, moest ik bevallen van mijn zoontje. Het tam maken van het beestje is er dus totaal bij in geschoten.
Nu mijn andere parkiet overleden is is hij dus alleen in die kooi. Vliegt alleen rond in huis en ik vind het persoonlijk zielig dat hij geen vriendje of vriendinnetje heeft die met hem mee vliegt. Of waar hij tegen kan kwebbelen.. Van mensen moet hij dus ook niets hebben.
Nou vind ik het persoonlijk heel leuk (uiteraard) om een tam parkietje te hebben. (Whisky(overleden) was ook erg tam en ging mee douchen en vloog leuk los en ging op de tv zitten en de fotolijstjes enzo.)
Raki (naam) ging haar achterna en samen maakten ze de huiskamer onveilig. Nu vliegt Raki alleen maar doelloos in het rond en krijg haar ook niet meer terug in de kooi (Whisky deed dat vanzelf als ze het zat was en dan ging Raki haar achterna)
Dus nu mijn vraag:
Kan ik Raki nog tam maken en zo ja Hoe??! Heb het een half jaar geleden al geprobeerd en dat was na weken lang uren per dag (niet acher mekaar maar steeds een half uurtje met m'n hand met trosgierst in de kooi hangen en hem zelf toenadering laten zoeken..) proberen nog steeds zonder succes. Het verste dat ik kom is 20 cm. van hem vandaan. Eten van de trosgierst doet ze al helemaal niet omdat ze ziet dat ik het vast heb. (Ze fladdert heel snel en hard weg in de kooi als er iemand in de buurt komt)

Of is het beter om een vriendje/ vriendinnetje te halen voor haar. En zou ik die dan wel tam kunnen krijgen terwijl die bij Raki in de kooi zit? Of is het beter om tijdelijk die in een andere kooi te stoppen tot ze tam is (leuk, 2 vogelkooien in huis xD)

Of.. Zou ik Raki een groter plezier doen in een volliere met andere vogels gezien het feit dat de hoop dat hij tam wordt eigenlijk al long gone is..
Hij is onwijs snel en is gek op vliegen. (niet altijd met succes)

hermina

#1
Als je hem tam wilt maken, en hij is wild, is hij nog wel een beetje bang  ;) Je kan het beste een gierstje in de kooi hangen, (dat doe je ofzo vast met een wasknijper) en leert hij gierst kennen ;) Als je pakiet gierst kent, kun je het gierst er rustig uithalen. Dan leg je gierst op je hand en eet hij er (mischien) van. Als hij bang wegvliegt of heel hard vliegt en fladdert in de kooi, noem hem dan zachtjes bij zijn naam. Dan laat je, je hand gewoon op de plek in de kooi, en vertrouwd hij je wat meer. Zo kun je dat 2 keer of 3 keer per dag doen. Doe dan je hand wat verder zodat hij er niet goed bij kan. Hierdoor moet hij een pootje op je hand zetten. As hij je echt zeker vertrouwd dan doe je, je hand heel voorzichtig wat verder zodat hij met 2 pootjes op je hand komt te zitten. Als je de uitleg niet echt snapt,kijk dan op Youtube en typ je in: Train je parkieten deel 1. Als hij echt tam is kun je beginnen met het loslaten, op Train je parkieten deel 2. Veel sucsess met de grasparkiet :D

*wendy*

Je parkietje is nog helemaal niet te oud om tam gemaakt te worden. Zelfs parkietjes van 8 jaar oud kan je nog tam maken, hoewel het dan natuurlijk wel wat meer geduld vergt. Tam maken doe je gewoon op dezelfde manier, dit is niet van de leeftijd afhankelijk. Over tam maken is op de website en op het forum al heel veel geschreven.

Vaak wordt er geadviseerd je parkietje eerst tam te maken en daarna een ander parkietje erbij te zetten. Ik ben het daar niet zo mee eens. Parkietjes zijn groepsdiertjes en daarom gelukkiger met z'n 2en. Bovendien durven 2 parkietjes vaak meer dan 1, waardoor ze sneller nieuwe dingen leren.

Ook wordt er vaak aangeraden je parkietje pas los te laten vliegen als hij geheel tam is. Ik laat ze altijd meteen losvliegen. Hiermee raken ze namelijk overtollige energie kwijt, waardoor ze rustiger zijn in de kooi. Mijn ervaring is dat het tam maken dan ook gemakkelijker wordt. Als het jou een rustiger gevoel geeft, kan je je parkietje bijvoorbeeld de eerste 2 weken goed laten wennen aan je hand, en hem er daarna pas uitlaten. Écht tam maken duurt echter veel langer en om je parkietje nu maanden lang in de kooi te laten, dat lijkt mij niet de bedoeling. Aangezien je al een parkietje hebt, kan die het nieuwe parkietje 'op sleeptouw nemen' en hem de kamer laten verkennen. Dat gaat over het algemeen meteen goed doordat een van de twee de kamer al kent.

Uit je verhaal maak ik op dat Raki niet echt een parkietje met lef is. Het tam maken heb je al een aardige periode vol gehouden, maar dit duurt uiteindelijk nog veel langer. Voor parkietjes alleen geld dat zij echt wel een flinke dosis lef moeten hebben om goed tam te worden. In jou geval, raad ik dan ook aan een tweede parkietje er nu al bij te zetten. Als je een parkietje bij een goede kweker vandaan haalt, dan zijn ze vaak al aan handen gewend. Bovendien kunnen deze kwekers je vaak al wat vertellen over het karakter van het parkietje. Je zou dan kunnen zoeken naar een parkietje wat een behoorlijke dosis lef heeft, zodat deze Raki over de streep kan trekken.

Ik zou het parkietje meteen bij Raki in de kooi zetten. Wel even de inrichting van de kooi wijzigen! Je kan ze ook in 2 aparte kooien zetten en het deurtje van beide kooien open doen, zodat ze zelf kunnen beslissen of ze naar elkaar toe willen. Ik zou niet wachten met samen zetten totdat je nieuwe parkietje tam is. Zoals gezegd kan dit wel een tijd duren!