10 Tot 12 Uur Slaap Nodig?

Gestart door Koen1957, november 04, 2005, 22:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koen1957

Ik heb sinds 2 dagen een parkietje. Joepie!
Nu las ik laatst dat een parkietje 10 to 12 uur slaap per nacht nodig heeft.
Joepie staat bij mij in de woonkamer. Meestal gaan wij om zo'n 23.00 tot 23.30 uur naar bed en we staan ongeveer om 7.30 uur op. Zodoende gaat het licht in de woonkamer ook om 23.30 uur pas uit. etc. etc.. jullie begrijpen 't al, de rekensom is eenvoudig. Joepie komt zo nooit aan die 10 tot 12 uur slaap.

Nu zou ik natuurlijk om 21.00 's avonds een lap over z'n kooi kunnen doen.
Maar ten eerste vinden wij dat niet zo'n leuk gezicht.
En ten tweede, als wij dan gewoon in de woonkamer TV blijven kijken met alle lichten nog aan, dan kan ik me haast niet voorstellen dat ons parkietje lekker rustig kan gaan slapen in z'n kooi.

Kan ik 'm nu gewoon laten wennen aan ons leefritme of moet ik toch iets anders verzinnen (en zo ja, wat dan)?

Bij voorbaat dank voor jullie wijze raad! Het wordt zeer gewaardeerd!

Koen.

Sonja

Hoi Koen,

Onze parkietjes geven zelf aan wanneer ze willen gaan slapen, en dat is zo tussen 22.00 uur en 22.30 uur. Ze gaan dan uit zichzelf de kooi in.
Ze slapen graag onder hun doek, en zijn er zo aan gewend, dat ze er zelf om vragen, door aan de tralies te gaan hangen, en "welterusten"  te roepen.  :P
Daarna horen we ze niet meer, ook al blijf ik nog lang daarna op.

Bedenk, dat parkietjes ook wennen aan de geluiden in huis, kennen ze die eenmaal, dan zullen ze, ondanks dat, rustig gaan slapen.

Groetjes, Sonja.

coca cola

Nou dan heb ik toch wel een heel raar vogeltje. :blush:
Ik werk op de bus dus dat zijn best wel rare tijden om soms je bed uit te komen vroeg op en thuis toch nog even blijven zitten.
Maar als ik dan weer eens een keertje langer op blijf rond 22:30 en er s'moegens weer vroeg uit moet dan begint hij te roepen dat hij er uit wilt maar als ik dan weer laat naar bed ga heeft hij echt nog geen zin om in de kooi te gaan. Het lijkt wel of dat hij dan nog geen slaap heeft. Als ik hem eerder in de kooi doe of hij gaat er zelf in om te eten en ik doe het deurtje dicht roept hij alles bij elkaar zo iemand mij hier mee kunnen helpen wat ik het beste kan doen.
Hoe kan ik dit dan het beste aan pakken :excl:
Zelfs al is het donker en ik ga even naar de w.c. hij hoort het en begint geljk te roepen ;)

Danielle

Ik denk dat het parkietje zich vanzelf aan het ritme van het huis aanpast.
Ik ga meestal zo rond 23 - 24 uur naar bed, dus mijn parkietje (Gijsje)  ook. Als ik vrij heb en later naar bed ga, gaat mijn parkietje meestal wel al wat duttelen in zijn kooi. Dus ik denk dat ze zich aan het meest voorkomend ritme houden.
En 's ochtends is Gijsje toch meestal als eerste actief  :).
In het begin, toen Gijsje nog erg jong was, heb ik wel altijd om 22 uur het doek er omheen gedaan, omdat ik zelf denk dat ze dan nog wat meer slaap nodig hebben. Ze sliep toen overdag ook veel meer, dan nu.

veronika

#4
hoi , mijn 2 parkietjes zijn dan nog raarder hihihi ze slapen nooit overdag ze gaan wel al om 19.30 al naar hun kooitje en gaan slapen om 20.00 en ze staan op om 7.30 en beginnen ze alle bij veel lawaai maken zo dat ik ook wakkerword en vers drinkwater haal ik heb de parkietjes allebij niet zo lang bella is al 3weken bij mij en shico heb ik al één week nu is mijn vraag of dit normaal is dat ze overdag niet slapen ???

Safrena

Hey Koen

parkietjes hebben inderdaad zo een 8 tot tien uur slaap nodig ;)

Als ik het bereken heeft je parkietje ook zijn 8 uur slaap dus niks om je zorgen om te maken ;)

hey Veronika

Als je parkietjes niet moe zijn zullen hij/zij ook niet slapen overdag.
Dat is niet erg hoor.
Je parkietjs hebben al voldoende slaap bij hun nacht rust ;)

Als ze de behoefte  hebben of nodig hebben(moe zijn) zullen ze zelf wel een dutje doen overdag ;)

vele groetjes

Chantalleke

Hi Koen,

Wij hebben nooit een doek over de kooi gedaan. Toch gaan onze parkietjes dan uit zich zelf slapen hoor! Door de weeks gaan we meestal tegen 23.00 uur slapen. Vaak gaan Sjefke en Billy al wel eerder wat zitten dutten. Zo rond 22.00 uur gaan ze uit zich zelf de kooi in, poetsen zich dan nog even wat en gaan dan in slaapmodus. Wanneer wij het licht uitdoen horen we van Sjefke nog wel zijn eigen geluidje voor 'Weltrusten'. Mijn vriend gaat s' ochtends om half 6 weg en ook al doet hij het licht aan, de parkietjes slapen gewoon verder na even te hebben gespiekt wie er binnenkwam. Pas als ik opsta gaan ze om eten vragen. Heel vaak doen ze overdag ook nog wat korte dutjes. Ze hebben dus een redelijk vast ritme doordat ze gewoon gewend zijn aan alle geluiden hier in huis.

Soms wijken ze ook wel eens af van dat ritme hoor! Gisteren bijvoorbeeld nog. Dan komen ze ineens na 23.00 toch nog even snel knuffelen. Maar meestal doen wij de kooi wel dicht, gewoon omdat ze dat toch gewend zijn. Op zondag vliegen ze vaak 's middags ook door het huis en gaan ze gewoon overal en nergens zitten slapen.

Groetjes,

Chantal

helma

Hallo,

Wij hebben boven de kooi een lamp met een timer.
Zodra de lamp uitgaat (zo tegen 22.30 uur) kruipt Bassie gelijk op haar schommel.
Ondanks dat wij dan nog beneden zijn.

Groetjes
Helma.

Sara

Mijn grasparkietjes gaan 'met de kippen op stok' zal ik het zo zeggen :)
Als het begint te schemeren gaat Noah naar z'n dik touw,Pina naar de gele schommel en Luka naar de blauwe schommel.Maar als ik dan s'morgens naar school vertrek rond 10 voor 8,ronken ze alledrie nog als varkentjes. :D

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Kaat

#9
Ik denk niet dat 't iets is waar je je zorgen om moet maken, koen.
Zoals velen al schreven, zo gaat het bij ons ook. Ik hoef het niet eens te proberen om Jan na tienen nog uit zijn kooi te halen. Juist dan "krijst ie alles bij elkaar" en loop ik kans op 'n 'pak rammel'!!!

Houd Joepie zijn gedrag in de gaten, en je zult al gauw merken wanneer en hoelang hij slaapt!

Groetjes,
Kaat