Mijn parkietje Lisa wordt al tammer

Gestart door hermina, november 01, 2012, 13:19:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hermina

Ja ik snap het ook niet. :o Mijn grasparkieten, Lisa en Dieren-Wied, zijn tam en willen (alleen met gierst) Op je hand zitten. Ehm.. 1 probleempje, hij wil zijn kooi gewoon niet uit! Als ik met mijn hand naar de uitgang met ze lift springen ze liever weer terug op hun zitstokje. :-[ Vind ze mij niet leuk? Of... Willen ze niet met mij spelen, of wilen ze de kooi niet uit omdat ze een beetje bang zijn? Ze houden heel, heel, heel erg veel van trosgiert. Maar.. Ik zoek een oplossing hoe ik ze er uit kan krijgen, om echte tamme grasparkieten te hebben. Ik vind het niet leuk als ik parkieten heb die alleen maar in hun kooi wilen. Hoe kan ik ze laten zien, dat ze zich in de kamer meer kunnen vermaken dan in hun kooi. :-[

birdy888

misschien komt onderstaande je bekend voor, want je hebt nagenoeg hetzelfde al gevraagd! Wendy heeft daarop het volgende geantwoord.

"Gewoon als je (genoeg!) tijd hebt, de kooi open zetten en geduld hebben. Ze komen wel als ze willen, en anders niet. Dit zal je misschien een tijdje vol moeten houden, maar laat ze er vooral zelf uit komen en zelf weer in gaan. Zorg dat de kamer veilig is (ramen dicht en afgedekt, kaarsjes uit, etc). Je kan ook wat trosgierst (of iets anders wat ze lekker vinden), in de deuropening hangen. "

Veel meer geduld dus, er moet vertrouwen worden opgebouwd!

*wendy*

Jup, die vraag had je eigenlijk wel al een beetje gesteld. Ik blijf dus ook bij m'n advies, wat Birdy hierboven al even heeft geciteerd.

Ter aanvulling: je kan ook een parkietenboom of speeltuin buiten de kooi plaatsen met een sliert trosgierst erop..

Kleintjes

Als ze er niet uit willen, dan is 't maar zo. Je kunt ze niet dwingen.
Ik heb 6 parkietjes, waarvan er maar 2 buiten de kooi willen komen. Prima, ze mogen zelf kiezen.

Tam maken heb je veel geduld voor nodig, dat gaat niet van vandaag op morgen.

Als je per se 'n huisdier wilt dat je wel kan pakken of dat 'buiten komt', dan heb je eigenlijk meer aan hamsters, konijnen, cavia's, katten en dergelijke.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

Euhm.....even off topic, maar -vind ik- wel belangrijk om even te vermelden:
Ook een konijn is geen dier om op te pakken, prooidieren zoals konijnen vinden dat vreselijk, ze denken dat ze door een roofdier gegrepen worden.
Niet doen dus.

@Hermina: Je schrijft dat je parkietjes zo ontzettend veel van trosgierst houden.
Dat geldt voor veel parkietjes, maar het beste geef je er niet teveel van (max. een halve sliert per week, per parkietje), omdat het heel erg vet is en er nagenoeg geen voedingsstoffen in zitten.
Als je er teveel van geeft, zullen je parkietjes bovendien te weinig van hun gewone zaadjes eten, waardoor er een tekort ontstaat aan belangrijke vitaminen en mineralen, en die hebben ze wel nodig om goed gezond te blijven.


hermina

Watik wil zeggen ??? Ik geef mijn parkieten al wel minder dan een halve sliert per week. Mijn grasparkieten (een popje en ee mannetje) Maken vaak ruzie met elkaar om een paar zaadjes, zo veel houden ze van gierst. ;) Alleen ga ik ik het nu proberen, en als het geholpen heeft dan zeg ik het wel. Met gierst komen ze zoen dan wel uit hun kooitje. ;D

hermina

Ehm jullie hoeven niet te schelden hoor :( Ik ben noch 10 jaar. Maar... Ik heb goed en slecht nieuws. Goeie nieuws: Dieren-Wied en Lisa wilden hun kooi uit. Slechte nieuws: Lisa wou niet meer terug in haar kooi, en dacht dat het een spelletje was. Ze wilde geen gierst meer toe ik gierst op mijn hand zette. Gelukkig vloog Dieren-Wied wel op mijn hand ::) en gelukkig ging hij wel lief in zijn kooitje. Voor Lisa, heb ik de kamer iets donkerder gemaakt env toen ging ze wel op mijn hand gaan zitten ;) ik zette haar weer terug in de kooi Probeem opgelost! ;D PS: Ik wil echt niet aldijd de kamer donkerder maken hoor. Vind ik zielig :'( Wie weet er een oplossing? Moet ik nou gewoon meer gedult hebben? Of is er nog een andere oplossing?

Kleintjes

#7
Wie scheldt er dan?
Juist, niemand.

Zou prettig zijn als je probeert wat duidelijker te schrijven, dat scheelt 'n hoop ;)
Fijn te horen dat je vooruitgang hebt geboekt, maar: Geduld, geduld en nog eens geduld.

@Sonja: Bedoelde er mee dat zulke dieren makkelijker te benaderen kunnen zijn dan vogels. Ik kom er even niet helemaal uit, maar hoopd at je 't begrijpt :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

@Maartje: Ik begrijp wel hoe je het bedoelt. ;)
Maar ik op mijn beurt bedoelde mijn opmerking niet rot, hoor. Alleen kunnen mensen hetgeen je schreef anders opvatten dan dat je het bedoelt, als je schrijft over "pakken".
Speciaal mbt juist konijnen, die worden -ten onrechte- toch al vaak gezien als een levend knuffeldiertje, wat ze dus echt niet zijn.

Maar nogmaals: ik begrijp wel je goede bedoelingen, hoor. ;)

*wendy*

Denk dat we hier ook een beetje met de leeftijd rekening moeten houden.

@Hermina: als je een vraag hebt die je graag op het forum wilt stellen, kan je ook aan papa of mama vragen of die je wil helpen om het goed uit te leggen. Dan kunnen wij je ook wat beter helpen. Ik denk dat papa en mama het ook wel leuk zouden vinden om hier een beetje mee te lezen, zodat ze wat meer over parkietjes te weten komen!

Goed dat je hebt geprobeerd je parkietjes te laten vliegen en leuk dat zij dit ook gedaan hebben. Het is helemaal niet erg om de kamer wat donkerder te moeten maken, als je parkietje dan wel op je hand komt en in de kooi gezet kan worden. Het zal voor je parkietjes in het begin een beetje moeilijk zijn om de ingang van de kooi terug te vinden, maar dat gaat steeds makkelijker voor ze worden.

Wat je ook kan proberen, als je parkietje niet meer in de kooi terug wil, is dat papa of mama even de kooi oppakt en vlakbij je parkietje houdt. Vaak springen ze er dan zo in!

Ik hoop dat je het snel weer gaat proberen om je parkietjes te laten vliegen en spelen buiten de kooi. Dat vinden ze namelijk heel erg leuk, en volgens mij jij ook wel! En als ze dat wat vaker doen, zal het ook makkelijker worden om ze weer in de kooi te krijgen  ;)

Heb je ook een speciaal plekje voor je parkietjes buiten de kooi om te spelen? Kijk maar eens rond op het forum en op de website (www.parkietenfreak.nl). Dan zie je allemaal ideetjes om een leuke parkietenspeelboom te maken waar ze dan op kunnen spelen! Die kan je ook zelf maken. Papa of mama vindt het vast leuk om je daarmee te helpen!

hermina

Oh, nou...Het is alweer goed hoor. ;) Maar ik bedoelde met oppakken dat ze zelf op je hand gingen zitten. :) Maar het enige wat nodig was voor mijn grasparkieten was gewoon nieuw trosgierst. Ha, ha dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :D Nu durven ze alleen niet erg naar de uitgang te springen. Dus ga ik nu het andere uitgangetje proberen. Daar kunnen ze wat makkelijker uit.