Plotseling bang

Gestart door David, oktober 30, 2012, 11:12:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David

Hallo Parkietenmensen,

Sinds 3 weken hebben wij een grasparkiet. Ik gok dat hij of zij nu 10 à 11 weken oud is. De eerste week zijn we met trosgierst aan de slag gegaan en aan het eind van de weke sprong hij zo van de ene naar de andere hand en werd hij snel heel tam. Hij wilde graag zijn kooi uit en dat hebben we ook een paar keer gedaan. Hij lande dan op je hoofd. Allemaal hartstikke leuk.

Na anderhalve week werd Kees van de 1 op de andere dag weer bang en schuw en moest ik opnieuw aan de slag met trosgierst om zijn weer vertrouwen winnen. Dat ging langzaam weer iets beter maar nu heeft hij weer een terugval en wil absoluut niet meer op mijn hand zitten. Hij wordt bang zodra de kooi open gaat en kruipt bibberig in zijn hoekje op zijn hoogste tak. Hij fladdert niet en eet voorzichtig wat trosgierts uit de hand maar wil zeker niet meer opstappen als ik het iets verder bij hem vandaan houd.

Iemand een idee? Kan het de positie van de kooi zijn?  We wonen op 3 hoog in Amsterdam en hij kan naar buiten kijken waar en daar komen ook best wat halsbandparkieten langs waarnaar hij fluit.

Of misschien komt het omdat we allebei werken overdag. De eerste terugval was op maandagavond na een weekend van veel aandacht toen hij weer een dag alleen moest zijn.

Groet,

David

*wendy*

Tam maken kost veel tijd en veel geduld. Tam maken zal heel lang duren als je parkietje hele dagen alleen zit. Hij zal zo maar langzaam vertrouwen in je krijgen en aan je wennen. Het feit dat hij de hele dag alleen zit, is naar mijn mening een absolute oorzaak van die terugval. 

De hele dag alleen zitten is voor een groepsdiertje echt verschrikkelijk. Zo'n beestje alleen houden raad ik nooit aan, maar als het dan toch moet, dan moet er wel minstens 1 iemand een heel groot deel van de dag thuis zijn om als zijn 'soortgenootje' te dienen.

In alle gevallen zal ik een parkietje alleen afraden, omdat het groepsdiertjes zijn en een mens nooit in dezelfde behoeften kan voorzien. Maar in dit geval raad ik het nog veeeel sterker af. Dit beestje zit de hele dag alleen! Ik raad je dan ook ten zeerste aan een soortgenootje erbij te halen.

En weet je wat daar zo leuk aan is? je maakt je parkietje heel gelukkig hiermee; het is heel leuk om te kijken naar 2 parkietjes die samen spelen, kroelen, voeren, slapen, poetsen; twee durven vaak meer dan 1, waardoor er altijd wel eentje is die bij je durft te komen en dan volgt de ander vanzelf.

David

Hoi Wendy,

Dank je wel voor je reactie. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over het lange alleen zijn. Ik had vernomen dat je parkietjes het beste tam krijgt als je er maar ééntje hebt. En dan later wellicht een tweede erbij halen. Ik weet ook nog niet of Kees een kerel of een vrouwtje is. Het liefst heb ik namelijk geen nestjes als ik er een tweede bij haal.

groet,

David

*wendy*

Goed inlezen doet wonderen, David ;-)

Dat een parkietje alleen sneller tam wordt, is wat mij betreft een fabeltje. Sky werd pas écht tam, toen ik z'n vriendje Milo erbij haalde.. En twee durven vaak meer dan 1 en trekken elkaar over de streep!

Over het nestje: zolang je geen broedgelegenheid geeft, komen er geen jonkies! Als jij nu een mannetje hebt, dan kan je daar een man of pop bij plaatsen. Heb je nu een popje, dan moet daar een mannetje bij. Twee popjes samen gaat helaas (vrijwel) nooit goed en wordt dus afgeraden.

Ik hoop dat jij je parkietje snel een parkietenvriendje gunt! Succes.

David

Ingelezen over het sexen ben ik wel alleen mis ik denk ik de ervaring. Ik las dat het gebrek aan wit met lila zou duiden op een mannetje. En wit rond de neusgaten en lichtblauw eronder een vrouwtje. Nu heeft Kees een beetje van beide, het is wittig rond zijn neusgaten maar daaromheen is het parelmoer/lila. Zie foto's.

Met heel veel geduld wil hij af en toe opstappen om wat trosgierst uit de hand te eten maar hij springt al heel snel weer terug op zijn tak. 2 weken geleden was hij echt heel erg makkelijk. Denk je niet dat ik hem eerst weer tam moet zien te krijgen voordat ik er een tweede bij haal?

*wendy*

Als jij goed veel leest op de website en op het forum, dan weet je dat man en pop gewoon kan, zolang je geen nestgelegenheid biedt.  Deels is ervaring belnagrijk, maar veel kennis kan opgedaan worden door te lezen  8)

Ik zou je aanraden er al snel een vogeltje bij te zetten, want die eenzaamheid is niet goed. Tam maken zal geduld vergen, of ze nu met 1 of met 2 zijn. Het zal zo een paar maanden kunnen duren voordat hij weer bij je durft te komen zitten, je kan hem moeilijk al die tijd alleen laten zitten. Hij is al wat gewend aan je hand, de rest komt vanzelf, maar dat gaat langer duren. Het geluk van je parkietje staat - lijkt mij - voorop, en daarvoor is een soortgenootje belangrijk. Het tam maken komt vanzelf en vergt veel geduld en oefening, ongeacht het aantal parkietjes  ;)

Ik heb hier twee tamme parkietjes zitten, dus ik weet zeker dat het kan  8)

Over de neusdop: ik denk man, maar ik vind het onduidelijk. Is het een duidelijk roze dop of is deze licht blauw? Wat het maatje aangaat, kan je bij twijfel het beste voor een man gaan, dan zit je altijd goed!

David

Goed ik ben overtuigd en ga op zoek naar een vent. Ken jij toevallig nog handtamme jonge kerels?

*wendy*

Haha, waar woon je in de buurt, dat helpt  ;)

Oh, Amsterdam, ik zie het al, haha!, Ik zal eens even voor je kijken. Het kweekseizoen is wel een beetje afgelopen, maar er zijn nog wel wat kwekers die 's winters doorgaan..

ParkietHaarlem

David, goed dat je bent overtuigd. Zeker als je hele dagen van huis bent, is een tweede maatje een goede oplossing.

Wat betreft het tam worden... Dit kan lang duren, maar kan zeker lukken. Mijn eerste parkiet is 100% tam. Ik kan alles met haar doen. Toen ik een tweede parkietje kocht zag ik dat deze veel sneller vooruitging en tammer werd dan de eerste. Maar... Hij zal nooit zo tam worden als mijn eerste. Want hij word afgeleid door de andere parkiet. Die is immers veel interessanter dan ik. Onthoud dat je altijd aandacht zal moeten geven aan je beestjes. Zonder aandacht geen vooruitgang!

Succes! Mocht je vragen hebben dan zijn we altijd bereid om deze te beantwoorden!

*wendy*

Ben het niet helemaal met je eens hoor. Je tweede parkietje kan ook gewoon net zo tam worden. Wat je zegt: aandacht is belangrijk, en geduld minstens net zo belangrijk.

Ik weet niet hoe ver je wilt rijden ervoor. Ik weet nog een hele goede kweker in Alkmaar, die op dit moment jongen heeft. Dit is haar website: http://www.secretcolors.nl/

Misschien weten anderen nog kwekers meer in de buurt..

ParkietHaarlem

Ik weet dat jij daar anders over denkt. Maar ik merk dat dit bij mij dus anders is.
De eerste heeft geen afleiding gehad van een maatje en is sterk naar ons toe gegroeid. Het is echt een super tam parkietje. De tweede heeft die afleiding wel.

Maargoed, misschien heb ik wel ongelijk. Voor nu lijkt me logisch dat de nieuwe nooit zo tam word, omdat hij telkens de andere opzoekt.

*wendy*

Denk dat je op het andere forum waar je actief bent, genoeg voorbeelden kan zien van 2 (of meer parkietjes) die minstens net zo tam zijn als parkietjes die alleeen opgegroeid zijn.

Maar even los van het tam maken: het geluk van je parkietje dient altijd voorop te staan. Daar ben je als eigenaar verantwoordelijk voor. Aangezien het groepsdiertjes zijn, zal je parkietje altijd gelukkiger worden als hij met een soortgenootje is.

En nog weer los daarvan: als je 5 dagen in de week hele dagen van huis weg bent, is het ronduit zielig om een grasparkietje alleen te houden.

*wendy*

#12
@ David: misschien kan je via andere kwekers aan kwekers bij je in de buurt komen. Enne, lees ook de info op de website van de kwekers eens door. Dan snap je denk ik ook beter mijn standpunt over 2 parkietjes. Om je een beginnetje te geven: 
http://www.secretcolors.nl/
http://www.noordhollandsegrasparkiet.nl/
http://www.freewebs.com/grasparkieten-kweek/
http://www.hobbygrasparkiet.nl/
http://www.hobbykwekerijvosmeer.nl/index.html
Stuk voor stuk zeer ervaren kwekers met enorm veel kennis.

David

Dank jullie wel! Ik ga eens rustig al deze kwekers bekijken en zien of ze een leuke kerel hebben.

David

Hier nog even een update met een nieuwe vraag.

6 weken geleden heb ik een kleine gereserveerd die er ongeveer nu bij mocht komen. Helaas kreeg ik deze week bericht dat er een ziekte was uitgebroken bij de kweker en mijn kleintje ook was overleden.

In de tussentijd heb ik een beetje vertrouwen gewonen bij eigen parkiet. Met veel moeiten en trosgiers wil hij wel eens op mijn hand springen maar dat is dan ook wel echt alles. Ze is wel een stuk relaxter en meer tevreden in het algemeen. Dat is dus al mooi.

Nu kan ik bij een ander kweker zaterdag een jong mannetje ophalen. Echter verteld hij me dat de kans niet groot is dat ik 1 van de 2 tam zal krijgen als ik ze bijelkaar zet. Omdat mijn eigen parkiet gewoon nog niet Tam is.

Ik zat er aan te denken hem te vragen mijn huidige parkiet tijdelijk op te vangen zodat ik een paar weken alle aandacht aan de nieuwe kan geven. Is dit een stom idee? Iemand andere ideeën?

Kleintjes

Ook meerdere parkieten kun je prima samen tam krijgen. Je hebt alleen meer geduld nodig, dat is eigenlijk 't verschil.
Als voordeel: Als er 1 in de buurt durft te komen, volgt de ander al snel en merkt ook die dat 't niet zo eng is als gedacht ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

*wendy*

Sluit mij bij Kleintjes aan. Hoe tam je een vogeltje krijgt, hangt vooral af van het karakter van het beestje en jou eigen geduld. In veel gevallen worden 2 parkietjes zelfs tammer, omdat ze elkaar over de streep trekken bij het uitproberen van allemaal nieuwe (en doodenge) dingen.

Lekker je tweede parkietje ophalen en samen met je huidige parkietje tam maken.