angstige parkiet

Gestart door chico2, oktober 19, 2012, 00:07:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

Beste Allemaal,

ik heb sinds een aantal jaren een mannetjes parkiet.
hij komt uit een dierenwinkel.
in het begin was hij wel wat angstig, maar kwam geregeld uit de kooi en ging spelen met zijn balletjes.
ook ging hij op onderzoek uit en vloog soms door de kamer om dingen te ontdekken.
Alleen de laatste tijd maak ik me een beetje zorgen om hem.
hij is veel angstiger geworden, hij reageerd overal heel gestrest op, hij komt ook niet meer uit zijn kooi en alles wat hij eng vind vermijd hij.
zelfs als ik bij de kooi ga staan of in de buurt van de kooi kom begint hij al te fladderen.

ik wil hem graag nog tam maken, en er is mij verteld dat je dat ook nog kan, als je parkietje al ouder is.
hij is nu inmiddels 3 jaar.

Kan iemand mij advies geven, of raad hoe ik hem weer kan laten wennen aan dingen en dat hij niet overal bang van hoeft te zijn.

Alvast bedankt.

met vriendelijke Groetjes,

Saskia

*wendy*

Heb je enig idee waarom hij ineens zo angstig is? Is er iets gebeurd? Heeft hij een tijdje minder aandacht gekregen? Een parkietje alleen heeft continue aandacht nodig. Als hier wat in veranderd is, dan kan dit bij je parkietje voor veel stress zorgen. Andere oorzaak kan ziekte zijn. Gedraagt hij zich ziek?

Ik zou toch weer van begin af aan beginnen. Eerst maar eens rustig bij de kooi gaan staan en met 'm kletsen en pas weggaan als hij in de kooi gekalmeerd is. Dit zo meerdere keren per dag. Dit dan rustig wat spannender maken als het goed gaat: een beetje erbij bewegen (geen drukke bewegingen natuurlijk). Als je zover bent dat hij daar niet meer van schrikt, dan kan je weer beginnen met het tam maken zoals hier al veel over geschreven is. Een parkietje van 3 jaar oud kan je nog prima tam maken. Geduld is ook hier het sleutelwoord.

Ik weet dat mijn parkietje Sky, vanaf 3 jaar ook veranderde. Hij kwam vrijwel de kooi niet meer uit. Hier is gebleken dat hij vooral heel erg een soortgenootje mistte. Het zijn immers groepsdieren. Sinds hij Milo als vriendje heeft, is hij super actief, vrolijk en ook weer super tam naar mij toe! Wellicht is dat het overwegen waard. Oh, en met 3 jaar kan dat nog prima hoor! Sky was 4,5 toen hij een maatje kreeg!

hermina

#2
Praat lief tegen hem en noem hem zachtjes bij zijn naam. Geef hem iedere keer, als je dat wilt, trosgierst of iets anders wat hij lekker vindt. Zo vindt hij het juist leuk als je bij hem komt.

(Forum is bedoeld dat we elkaar allemaal helpen.)