Wennen aan nieuwe speeltjes

Gestart door JUSTxDEEM, oktober 17, 2012, 17:01:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JUSTxDEEM

Hallo,

Voordat ik begin met mijn verhaal vraag ik jullie mij niet te veroordelen.

Een paar jaar geleden heb ik een parkietje gekregen van mij ouders, Pim. Als cadeau dat ik naar de middelbare school ging. Hij was erg jong en werd uit een voillere gehaald, er was nog niet geprobeerd hem tam te maken. Het was een erg bange parkiet en na 2 weken wennen heb ik geprobeerd hem tam te maken wat jammer genoeg niet is gelukt. Na een half jaar proberen ben ik gestopt en mijn familie keek er verder ook niet naar om.

Nadat ik het had opgegeven heb ik een spiegeltje in zijn kooi gehangen omdat ik vond dat hij toch wat gezelschap kon gebruiken samen met een houten speeltje. Daarna had ik nog een ander speeltje onderaan zijn kooi gezet maar daar keek hij nooit naar om dus die haalde ik er op gegeven moment ook maar uit. Nu hangt er dus een spiegeltje, een schommeltje en een houten speelding in zijn kooi en hij zit al een paar jaar naast het spiegeltje, inmiddels zijn maatje.

Ik heb mijn parkietje best wel verwaarloost. Ik heb verder nooit speeltjes voor hem gekocht maar hij leek altijd wel vrolijk want hij fluit erg veel. Begrijp me niet verkeerd ik verschoon hem dagelijks en geef hem genoeg eten en drinken. Ik heb vandaag op marktplaats een pakket van iemand besteld van wel zo'n 45 parkietenspeeltjes (gebruikte speeltjes van een oude dierenzaak) maar heeft iemand tips om hem te laten wennen aan de speeltjes? en kan het eigenlijk nog wel na zoveel jaar.. :-\ Inmiddels zijn er zo'n 5 jaar voorbij.

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben.

Groetjes, Demi


karin v h

Ik vind het wel een triest verhaal maar ik begrijp dat je het nu wilt gaan goed maken voor je parkietje.
Ga je hem nu ook wat meer aandacht geven behalve de kooi verschonen eten en drinken geven?
Misschien als je er niet zoveel aandacht aan kunt/wilt geven dat je er (als dat nog kan maar er komen vast meer reacties bij) een ander parkietje erbij zetten.

Maar goed over de speeltjes dat vraagje.
Ik zou er gewoon eens één speeltje bij inhangen. Niet alles tegelijk gewoon eens kijken een paar dagen of hij/zij het leuk gaat vinden. Is het niets doet hij/zij er niets mee dan haal je het eruit en dan pak je iets anders.
Je kunt je parkietje natuurlijk niet alleen maar zoet houden met speeltjes.
Huisdieren zijn er om liefde en aandacht te geven. Dus misschien kun je dat nu ook een beetje tegelijk met het speeltje gaan geven.
Ik hoop voor je dat het gaat lukken.
Succes.

*wendy*

Goed dat jij Pim een beter leven wil geven en dat je daar hulp bij vraagt.

Als ik je verhaal zo lees, heeft Pim een gedragsstoornis opgelopen doordat zijn beste maatje een spiegeltje is. Pim is een grasparkietje en grasparkietjes zijn groepsdiertjes. Je zou Pim daarom heel blij kunnen maken met een grasparkietenvriendje. Omdat Pim al een tijd alleen zit, kan je ze dan wel het beste in aparte kooien aan elkaar laten wennen. Maar hierover is heel veel op het forum te vinden.

Is een parkietenvriendje geen optie, bedenk je dan dat je Pim heel veel aandacht zal moeten geven. Eerste stap is het spiegeltje uit de kooi halen. Vervolgens kan je naast de kooi gaan zitten en lekker gaan praten met Pim. Als je niets weet te zeggen, kan je ook een boek voorlezen. Zorg dat hij went aan je aanwezigheid. Ook kan je hem trosgierst gaan aanbieden. Als hij trosgierst al kent, dan is dat gemakkelijk. Over het tam maken kan je heel veel lezen op het forum.

Krijgt Pim wel goed voedsel, grit/maagkiezel, eivoer, mineralenblok, groente/fruit en water aangezuurd met appelazijn?

Over het speelgoed. Probeer eerst eens een speeltje op de plek van het spiegeltje te hangen. Als hij er na 1 à 2 weken nog niet naar omkijkt, kan je een ander speeltje proberen. Sommige parkietjes vinden het leuk om te slopen, andere vinden het leuk als iets rammelt of als ze erin kunnen klauteren. Zorg wel dat je de speeltjes eerst heeeeeel goed schoonmaakt.

Je kan Pim nog prima laten wennen aan speelgoed. Ook kan je Pim nog tam maken. Dit vergt wel veel geduld, maar dat vergt het bij een jonkie ook.

Bedenk wel goed of je er de tijd in wilt steken die nodig is. Ik veroordeel je niet, en ben blij dat je Pim nu een beter leven wil geven, maar bedenk of jij bereid bent alles hiervoor te doen. Zo niet, dan is er misschien iemand anders die hem een goed thuis kan geven.

Succes Demi! En als je vragen hebt, dan kan je ze hier stellen. Wel eerst even de zoekfunctie gebruiken, want heel veel antwoorden zijn op die manier al te vinden!

JUSTxDEEM

Hoi,

Bedankt voor de reacties! Ik heb ook aan me ouders voorgesteld om een nieuw parkietje erbij te nemen maar dat was voor hun jammer genoeg geen optie. Ook heb ik er aan gedacht om hem weg te doen omdat ik het gewoon heel zielig vond maar ook dat wilde mijn ouders niet en ik stiekem ook niet.

Pim hoeft van mij niet perse meer tam te worden en ik zie het ook niet meer gebeuren want hij schrikt al als iemand langs zijn kooi loopt. Toch Staat hij dicht bij onze 2 computers waar elke dag wel een paar uur iemand achter zit. het gaat me er nu meer om dat hij gewoon beter behandeld wordt want dat is erg nodig.

Maar nu dus vooral alle spiegeltjes eruit? Wordt hij dan niet eenzamer?

Bedankt voor de goede adviezen!

Groetjes

karin v h

Nee niet alle spiegeltjes eruit halen want dan gaat hij inderdaad eenzaam worden als hij daar leuk mee speelt en praat lekker laten hangen.
Hoeveel heb je er inhangen, ik begrijp meerdere, haal er dan eentje uit en hang op die plek een ander speeltje neer en kijk 1-2 weken of hij dat leuk vindt.
Maar zeker niet zijn vriendjes die hij nog heeft 'de spiegeltjes' er allemaal uithalen, laat er wel eentje hangen.

Snap je het?

*wendy*

Heb je er meerdere spiegeltjes in hangen? Dan moet je ze er inderdaad niet allemaal in 1 keer uit halen. Rustig aan af en toe eentje vervangen voor een speeltje. Over de spiegeltjes ben ik het trouwens niet eens met Karin: spiegeltjes zijn geen goede vervanging, want spiegeltjes praten niet terug, voeren niet terug, kroelen niet terug, spelen niet terug. Pim raakt er alleen maar 'gestoord' door. Ik heb het hier gezien met Sky, die zat hele dagen alleen maar achter zijn spiegeltje.. Was hij gelukkig? Nee, absoluut niet! Rigoureus eruit halen is ook geen optie, daar ben ik het wel mee eens. Uit je eerste bericht bleek echter niet dat je meerdere spiegeltjes erin had hangen.

Eenzaam is Pim al, sorry dat ik het zo zeg, maar 2 of 3uurtjes per dag aandacht is echt te weinig voor een parkietje alleen. Als ze met z'n 2en zijn, is deze hoeveelheid aandacht prima. Ik lees dat je ouders geen vriendje erbij willen voor Pim, maar Pim ook eigenlijk niet weg willen doen. Dan vraag ik mij een beetje af wat het belangijkste is? Het gelukkig zijn van jullie of het geluk van Pim?

Ik hoop dat je er toch tijd in gaat steken Pim tam te maken, vooral voor het geluk van Pim, niet voor jezelf. Pim is alleen en z'n enige mogelijke vriendjes (de mens) is hij bang voor. Dus zorg dat je er veel tijd in gaat steken om hem in ieder geval een beetje tammer te krijgen. En dat kan gemakkelijk, als je er maar tijd in wilt steken.

Ik veroordeel je absoluut niet, maar als je nu echt het goede wilt doen voor Pim, dan zal er veel moeten gebeuren. En Pim z'n geluk moet daarbij voorop staan. Je bent verantwoordelijk voor het geluk van Pim, daar kan hij zelf niet voor zorgen!

Succes!

karin v h

Mijn beredenering is als  Pim alleen is, verder geen vriendje heeft en niet veel aandacht krijgt.
Hij is gek op zijn spiegeltje dan vind ik dat je hem dat niet moet afpakken.laat hem lekker knuffelen met zijn spiegeltje, als dat zijn kameraadje is! Gewoon 1 spiegeltje en wat andere speeltjes.

JUSTxDEEM

Hij heeft het spiegeltje verder ook nooit proberen te voeren zo ver ik weet en speelt graag met het belletje dus om hem dat af te nemen vind ik best wel zielig. Ik heb het speelgoed pakket in ieder geval binnen en ik ga straks naar de vogelkelder avonturia in den haag om kracht/eivoer maagkiezel etc. Te halen. Ik hang er vanmiddag een of twee speeltjes in en ga goed opletten hoe hij daar op reageert. Bedankt voor alle reacties! Dat waardeert ik zeer.