Parkiet meer gehecht aan verzorger dan aan soortgenoot?

Gestart door Sonja, april 18, 2005, 14:57:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sonja

Hallo allemaal,

Mijn parkiet Joepie heeft een soortgenootje, Pucky. Beiden zijn tam.
Pucky wil heel graag bij Joepie zijn, maar andersom niet.
Joepie wil eigenlijk alleen maar bij mij zijn, en heeft geen belangstelling voor Pucky.
Ook als ik niet in de kamer ben, bekijkt hij haar niet, of nauwelijks, hij gaat dan gewoon zijn eigen gang.
Nu is het wel zo, dat als ze samen door de kamer vliegen, Pucky hem overal wegjaagt, en de hele tijd naar hem pikt met haar snaveltje. Heeft het daar soms mee te maken? Ik heb geprobeerd, om ze 1 voor 1 te laten vliegen, en dan gaat Pucky op de kooi van Joepie zitten. Mag Joepie vliegen, dan gaat hij niet eens naar Pucky toe, maar alleen maar mij achterna. Als ik niet in de buurt ben, gaat hij gewoon spelen in zijn speeltuintje, of naar binnen.
Ze staan in aparte kooien, bij elkaar, omdat ik het op deze manier niet aandurf om ze in 1 kooi samen te zetten.
Maar Joepie heeft helemaal geen interesse in Pucky, en bij de laatste neemt de belangstelling ook een beetje af, althans, zo lijkt het. Waarschijnlijk omdat ze helemaal geen respons krijgt van Joepie.
Doe ik iets verkeerd?

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Sonja

Jij zelf doet zeker niks verkeerd hoor

Het zou eventueel wel kunnen zijn dat het komt omdat Pucky Joepie echt overal wegjaagt en pest.

Toch denk ik eerder dat het het karakter is van Puckydat hij/zij zo weinig interesse heeft in zijn/haar soortgenootje

vele groetjes

Sonja

Hallo Safrena,

Bedankt voor je berichtje.
Ik begrijp eruit dat het aan het karakter van Pucky ligt?
Dan is er zeker weinig aan te doen?
Eerlijk gezegd was ik hier al een beetje bang voor. Joepie is, wat je noemt, een echte goedzak.
Hij zal nooit bijten, o.i.d., terwijl Pucky dat wel steeds naar hem doet.
Het lijkt er af en toe ook wel op of Pucky wat jaloers is, als Joepie bij me zit. Dan komt ze er ook snel aan, pikt naar Joepie, (waardoor die er vandoor gaat), en vervolgens gaat Pucky ook weer weg.
Ik geef ze, juist om jaloezie te voorkomen, toch allebei afzonderlijk ook de nodige aandacht.
Daarom had ik de \'oplossing\' bedacht om ze apart te laten vliegen, maar dat werkt dus ook niet.
En ook in aparte kooien bij elkaar zetten, helpt niet.
Nu weet ik het dus even niet meer.
Zoals het er nu uitziet, lijkt het me beter om ze apart te houden, jammer, maar het is niet anders.

Groetjes, Sonja.