Gevonden: grasparkietje geel/groen (m) omgeving Delfzijl

Gestart door RicoBella, oktober 06, 2012, 17:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

lieve parkietenfreaks,

Vanochtend belde mijn tante mij op dat zij in haar achtertuin 's nachts om 2 uur een parkietje had gevonden. De kat was er mee 'aan het spelen', helaas. Ik ben gelijk vanochtend gaan kijken bij het arme ding. Gelukkig heeft de kat niet erg goed ontwikkelde jagers-skills, dus het diertje had weinig (voor het oog zichtbaar) letsel. Wel heeft het arme ding ontzettend last van schurft waardoor de complete snavel aangetast is, en ook de oogjes aangetast zijn.

Kenmerken: Het parkietje is een gewone grasparkiet, van ik schat 1 à 2 jaar oud. De kleur is geel/groen zoals op de foto te zien is. Hij is niet bang voor mensen/handen, maar echt handtam is hij niet (hij heeft bijvoorbeeld geen 'opstap-reflex' zoals ik dat altijd noem). Op dit moment is hij erg verzwakt en is hij erg licht en ondervoed. Hij is gevonden in de straat Ganzenerf, in Delfzijl. Op dit moment verblijft hij bij ons in Winschoten.

Ben jij je parkietje verloren, of ken jij iemand die zijn of haar parkietje kwijt is of wil je meer informatie, neem dan z.s.m. contact met mij op via een p.b.

In de buurt zijn wij al hard op zoek geweest naar de eigenaar maar niks te vinden. Op dit moment behandel ik hem thuis voor schurftmijt, en krijgt hij extra aandacht, liefde en lekkers en rust (ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om de dierenambulance op te bellen, omdat ik hem direct wilde helpen). Ondanks dat ik hem graag zou adopteren hoop ik natuurlijk dat het baasje de vogel terugvindt. Daarnaast heb ik helaas geen plek voor een extra (permanent) zorgenkindje. Dus als mede-forumleden mij hierover wat meer tips zouden kunnen geven, dan graag. Hij is inmiddels ook aangemeld op Amivedi, en maandag zal ik de dierenasiels/ambulances inlichten.

Verder hoop ik natuurlijk dat hij weer snel herstelt. Bij vragen hoor ik het graag!

Liefs, RicoBella

*wendy*

Jeetje, die ziet er wel heel erg verwaarloosd uit. Hoe behandel je tegen de schurft? Ik hoop dat de schurft nog niet teveel ellende veroorzaakt heeft. Goed ziet het er zeker niet uit.

Naast de behandeling van de schurft met een druppeltje in de nek (waarvan ik denk dat je dat gedaan heb), zou ik ook dagelijks met vaseline smeren op de neusdop (niet in de gaatjes), de snavel en de pootjes. Verder goed in de gaten houden of het parkietje kan eten met deze snavel. Anders misschien extra eivoer en trosgierst geven, misschien wat gemakkelijke groente, zoals andijvie en wellicht de gewone zaadjes wat fijn maken tussen 2 lepels, zodat ze gemakkelijker te eten zijn.

Succes. Ik weet niet of het goed zou zijn als je de eigenaar vindt, want deze schurft is niet van een paar weekjes.....

ParkietHaarlem

Oeii! Die ziet er zeker verwaarloosd uit. Vreselijk om te zien, maar wat fijn dat je je om hem bekommert! Ik hoop dat het parkietje alles overleefd en een lief nieuw baasje krijgt!

Wouter

Het snaveltje is ontzettend aangetast! Kan hij nog wel eten?

grasparkietjes

Hoe vreselijk kan het zijn om dit afhankelijke vogeltje zo te zien lijden!  Hij is inderdaad erg verwaarloosd. Ik vind het erg lief van je, dat je hem probeert te herstellen. Arm vogeltje toch. Hopelijk is hij niet zomaar op straat gezet, want dan heb ik wel wat te zeggen tegen die mensen...

RicoBella

nou inderdaad zeg, ik had ook een erg dubbel gevoel. Die schurft is niet van een paar dagen, het is ook net of de hele snavel haast afgebroken, of misschien wel geknipt is. Hij eet op dit moment ontzettend goed (gelukkig), dus dat kan hij nog wel! Ik vraag me ook af hoe dit precies gebeurd is, en inderdaad of ik de eigenaar wel terug zou moeten willen vinden. Maargoed, het blijft een diertje, en ieder diertje heeft een baasje, of had een baasje, dus ik probeer het in elk geval! Tot die tijd zit ie lekker onbekommerd bij mij, en kan hij flink herstellen, want hij heeft een enorme klap gehad.

Ik heb hem inderdaad met het drupje in de nek behandeld, en behandel hem inderdaad ook met vaseline, maar ik vraag me af of het echt wel weer helemaal goedkomt, want het is zeer ernstig. Ik doe mijn best! En ik hoop dat ie snel beter wordt.

Op dit moment is hij nog erg moe, en kan hij moeilijk zijn rust pakken. Maar hij eet goed. Ik ga hem straks even wegen, zodat ik bij kan houden of hij ook aankomt. 

Verder zijn alle tips nogsteeds welkom! :)

Parkieten-Freak

Wat ontzettend goed van je RicoBella dat je dit vogeltje opgevangen hebt!
Het ziet er inderdaad wat naar uit en ik hoop van harte dat het vogeltje hier doorheen komt. Zolang de vogel goed eet ondanks de wat kleine snavel, maak ik me hier niet zo'n zorgen over omdat een schurftmijt infectie goed te behandelen is. Belangrijker is even de vaag hoe uitgeput en verzwakt dit diertje is.
Naar de vorige eigenaar zou ik niet te hard zoeken. Dit diertje lijkt verwaarloosd en heeft ongetwijfeld langer dan enkele weken last van schurftmijt.
Ben heel benieuwd of het vogeltje herstelt, hou je ons op de hoogte?



Delle

#7
Wat super goed van je zeg!
Doet me gewoon pijn in mijn hart om het beestje zo te zien!
Hopelijk knapt hij snel een beetje op!
Je bent een echte dieren vriend.
Groetjes danielle

Loeky

Super van je Ricobella! Jij verdient een lintje! Het parkietje ziet er erg verwaarloosd uit. Goed dat je meteen
bent begonnen met vaseline smeren. Ik hoop dat hij/zij het overleeft en een fijn leven krijgt.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

grasparkietjes

Mijn eigen fout even corrigeren: Nou ja, herstellen... Het is volgens mij genezen :) Sorry, het is natuurlijk geen machine ofzo :D

Delle

Hoe gaat het nu met hem? Al een beetje van de schrik bekomen?
En zie je al wat vooruitgang bij hem?
Ben erg nieuwschierig!

RicoBella

bedankt voor al jullie lieve reacties en bemoedigende woorden! Ik heb nu eindelijk tijd om even een reactie te sturen.
Ik was echt bang dat hij de eerste nacht niet zou halen enz., maar hij knapt echt ontzettend op de laatste dagen! Hij eet goed, en is veel alerter (en daarmee ook ontzettend bang, maar dat vind ik in dit geval een goed teken  ;) ). Hij springt vrolijk heen en weer, maar de kooi is eigenlijk veel te klein. Maarja, om nou helemaal een nieuwe grotere kooi aan te schaffen...heel verleidelijk..maar lastig. ::) Hij reageert in activiteit ook op mijn andere parkieten zo nu en dan, maar maakt nog niet echt geluid. Heel af en toe floept er in alle enthousiasme een piepje uit, maar het is nog niet standaard. Ik denk dat dat nog even tijd nodig heeft.
De schurftmijt lijkt ook iets minder te worden, maar nog niet echt duidelijk. Het lijkt nu wel alsof hij zijn oogjes beter open en dicht kan doen. Maar ik zit er ook elke dag bij, dus zie dat niet zo erg. Wel zie ik dat hij steeds meer op een echte parkiet begint te lijken. Hoelang duurt het eigenlijk voordat al die plekjes echt wegzijn? Ik heb dit namelijk nog nooit echt meegemaakt en weet niet wat ik kan verwachten. Binnenkort zal ik even weer een foto plaatsen hoe hij er nu uitziet. Zijn ontlasting is mooi van kleur, en goed gevormd, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over.
Jullie krijgen snel weer een update! :)

*wendy*

Fijn dat hij een beetje begint op te knappen! Schurft zo ernstig, zal wel een heel aantal weekjes duren voordat het helemaal weg is. De pipetjes zal je na 4 weken ook nog even moeten herhalen en in de tussentijd in blijven smeren met vaseline.

Ik hoop dat hij geen blijvend letsel hieraan overhoudt.

Wellicht kan je op marktplaats een kooi op de kop tikken? Of hier op het forum bij iemand vandaan een kooi lenen/krijgen?

savannahvk

Super dat je dit diertje gered hebt zeg! :) naar de vorige eigenaar zou ik nier meer zoeken als ik jou was, die heeft hem echt zwaar verwaarloosd zeg :( en ALS je het baasje dan gevonden hebt kan dit zo weer gebeuren! Het diertje heeft recht op een fijn tehuis, dus misschien toch maar houden? :p

Ik kan het snaveltje niet goed zien, maar het kan ook zijn dat hij/zij heeft gevochten met een ander dier hierbuiten en daardoor het snaveltje kapot is gegaan. Dit geval heb ik laatst twee keer meegemaakt op mijn werk met twee valkparkietjes. Het duurt echt heel lang voordat het snaveltje weer terug is aangegroeid, dus goed op blijven letten :p

Succes ermee! Ben benieuwd naar de volgende update :)

Parkieten-Freak

Fijn dat het goed gaat met de vondeling, ook ik kijk uit naar nieuwe updates RicoBella! :-)
Succes! :)


ParkietHaarlem

Ik sluit me aan bij de rest. Ook ik kijk uit naar een update!
Wellicht een foto?

Succes!

grasparkietjes

Goed om te horen dat het zielige vogeltje vooruitgang heeft geboekt. Ik vond het zo triest dat hij er zo slecht aan toe was. Zelf heb ik er ook geen ervaring mee, daarom volg ik iedere dag de topic. Zeer leerzame forum dit, maar goed ook! Bij deze wil dan ook de site eigena(a)r(en) heel erg bedanken...

Hoe hou je het vogeltje stil tijdens de behandeling? Fladdert hij niet weg vanwege de schrik die hij heeft gehad? Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe situatie. Hoop snel van je te horen...

p.s. Helaas heb ik geen extra kooitje, anders mocht je die zo hebben.

RicoBella

Nou, het gaat steeds iets beter met hem, hij ziet er nogsteeds niet echt goed uit, maar lijkt al steeds meer op een parkietje!
Echt aankomen doet hij nog niet echt, maar afvallen ook niet.
Hij fluit ook nogsteeds niet regelmatig, maar ik ga er van uit dat hij dat binnenkort wel weer gaat doen.
Ik pak hem gewoon vast eigenlijk, en dan laat hij wel van zich horen, maar op den duur zit ie gewoon rustig en kan ik zijn snaveltje goed insmeren. Hij wordt wel steeds actiever dus het wordt wel lastiger.
Even weer 2 fotootjes, want ik moet even snel nu.. :)

savannahvk

Hij ziet er al een stuk beter uit! Goed werk van je! :) blij dat er zulke mensen zijn die zich bekommeren om een arm hulpeloos diertje. :)

grasparkietjes

Achhh, die zit er nog steeds heel zielig bij. Hij ziet er inderdaad wel iets opgeknapter uit. Goed dat jij hem heb gevonden. Als ziekenverzorgende krijg jij van mij de award van het jaar :D

Veel succes!