Pikken

Gestart door Matthieu S, oktober 05, 2012, 18:02:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthieu S

Vorige week heb ik een nieuwe parkiet gekocht om Koko gezelschap gehouden. Koko is inmiddels 4 jaar en ik vond dat hij zo alleen zat. Nu zit ik met het probleem dat die nieuwe parkiet Koko heel de tijd van zijn stok duwt en pikt, Koko kan niets doen omdat hij niet kan vliegen en niet goed kan klimmen (?kruipersziekte). Ik heb absoluut geen idee waarom de nieuwe parkiet Koko duwt en pikt, er zijn genoeg stokken, genoeg speeltjes, genoeg eet-en drinkbakjes, dus niets om een reden tot gevecht te hebben. Ik heb ze nu apart gezet voor alle zekerheid, maar ik zou liever hebben dat ze samen kunnen zitten.

Misschien weten jullie wat ik moet doen?

*wendy*

Heb je Koko  en het nieuwe parkietje in aparte kooien aan elkaar laten wennen? Als een parkietje lang alleen heeft gezeten, dan is dat vaak het beste. Heb je de inrichting van de kooi veranderd? Als het voor beide een nieuw terriritorium is, dan gaat het vaak beter. Hoeveel eet- / drinkbakjes heb je? Als daar ruzie om is, dan kan je het beste 1 bakje meer hangen dan je parkietjes heb (2 parkiets = 3 bakjes).

Daarnaast: ik kan niet goed beoordelen hoe ernstig het is. Het is namelijk 'normaal' dat parkietjes elkaar wegjagen van stokken waar zij willen zitten en dergelijke. Zeker in het begin: dan zijn zij aan het bepalen wie de baas wordt (dat is niet automatisch de oudste). In principe is het pas nodig ze uit elkaar te halen als er tot bloedens aan toe gevochten wordt, maar gezien Koko's handicap kan jij het beste beoordelen hoe ernstig het is en of uit elkaar halen nodig is/was.

Misschien kan je ook eens een foto plaatsen van Koko ivm het vermoeden dat het een kruipertje is.

Matthieu S

#2
 (De blauwe is Koko, en die gele is de nieuwe)
Ik heb ze meteen bij elkaar gestopt, er zijn normaal gezien genoeg eetbakjes, en ik heb ze daarover nog geen ruzie zien maken. Dan voor de ernst van het pikken, Koko is echt bang van die nieuwe, als hij afkomt kruipt hij al meteen op de tralies, en vanaf het minste dat die gele duwt, valt hij. Aangezien de kooi redelijk diep is, zou ik niet willen dat hij opeens slecht valt. Koko zat nog maar 3 dagen in de kooi toen de nieuwe kwam dus hij zag het nog niet echt als zijn territorium.

Je ziet niet zo goed dat hij een kruipertje is, hij is gewoon wat kleiner, laat zijn vleugeltjes wat hangen (doet hij al van het begin), zit nooit helemaal recht op zijn stok en als hij vanaf een hoogte van 1.5m aanzet om te vliegen legt hij een afstand af van 2m en maakt dan nog wat koprollen.

*wendy*


Ik kan aan de hand van je beschrijving niet beoordelen of het gedrag normaal is. Als ik het vergelijk met hoe ze hier doen, dan zijn ze ook regelmatig op de manier zoals jij schrijft aan het spelen ;-) Dat ik ze voor het eerst bij elkaar had, werd er ook over en weer wat weggejaagd en gepikt, maar dat is allemaal normaal. Ze zitten nog maar kort bij elkaar, dus je zou het nog even aan kunnen kijken. Je zou ook kunnen proberen ze in aparte kooien aan elkaar te laten wennen. Zodra ze aangeven naar elkaar toe te willen, dan kan je dat doen. Dan bepalen zij het tempo. Je kan ze ook tegelijk los laten vliegen in de kamer, dan kunnen ze in een grotere ruimte wennen aan elkaar!

Deze foto is echt verschrikkelijk onduidelijk, dus ik kan absoluut niets zeggen over of Koko een kruipertje is of niet.

Matthieu S

Betere foto's heb ik jammer genoeg niet, maar toch bedankt voor je reacties.
Ik zal zeker nog eens proberen en zien wat het geeft. :)