wel of niet een parkietje erbij....

Gestart door Strid8, september 13, 2012, 11:08:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Strid8

Ik heb sinds van de week een heel leuk parkietje, Guus...
Nu is ie heel rustig en gaat ook al af en toe op de vinger zitten.
Ik vroeg me af of het verstandig is om er een parkietje bij te kopen.
En is het dan handig om 'm uit de opvang te halen?
Moet dat dan een vrouwtje of mannetje zijn? Of maakt dat niets uit?

*wendy*

Parkietjes zijn groepsdieren. Het is erg lastig voor de mens om een soortgenootje te vervangen en je parkietje alle aandacht te geven die een soortgenootje hem zou geven. Ik ben van mening dat parkietjes het beste per 2 (of meer) gehouden kunnen worden. Dus het lijkt mij wel verstandig om er een vriendje bij te zetten. Ik denk dat je Guus daar een groot plezier mee zou doen, en jezelf ook, want niets is zo leuk als 2 parkietjes met elkaar te zien spelen!

Als Guus een mannetje is, dan kan er zowel een mannetje als een vrouwtje bij gezet worden. Als Guus een vrouwtje is, dan kan er alleen een man bij gezet worden. 2 poppen samen gaat over het algemeen niet goed.

Het is altijd een goed idee om je vogeltje uit de opvang te halen. Daarmee geef je hem/haar een nieuw thuis. Je kan ook een vogeltje bij een goede kweker vandaan halen. Een vogeltje uit de dierenwinkel wordt over het algemeen niet aangeraden.

Strid8

Ik haal 'm ook niet uit de dierenwinkel... Ik haal eigenlijk nooit dieren uit de dierenwinkel (en wij hebben heel wat dieren...)
Ik heb de dierenambulance hier een berichtje gestuurd of ze grasparkietjes hebben. Nog geen antwoord..

Wordt Guus dan niet minder tam? Of kan ik beter wachten tot hij wat meer tam is (wat al best snel gaat bij hem)
Zelf is het een jong ventje, moet ik ook rekening houden met de leeftijd van een ander parkietje??

*wendy*

Leeftijd maakt niet uit. Bovendien zal van een opvangparkietje vaak de leeftijd onbekend zijn, omdat er in principe na de jeugdrui, en in ieder geval vanaf een jaar eigenlijk niet meer te zien is hoe oud een parkietje is.

Mijn ervaring is dat parkietjes met z'n tweeën juist sneller tam worden. Guus zal niet minder tam worden als jij er net zo veel tijd in blijft steken als je nu doet ;-) Natuurlijk zullen ze wel ook momenten hebben dat ze lekker met z'n tweeën aan het spelen zijn, maar als jij gewoon aandacht aan ze blijft schenken, dan komen ze ook lekker met jou spelen! En ik kan je vertellen dat het erg leuk is om 2 parkietjes samen te zien spelen, evenals wanneer ze gezellig samen op mijn arm zitten voor wat lekkers of een speeltje!

Guus zal je er een groot plezier mee doen! Veel plezier met het uitzoeken van een vriendje voor Guus!

jwsnekkers

Ik raad iedereen aan om minimaal twee parkieten te nemen jij kunt namelijk geen 24 per dag aandacht schenken aan je parkiet. Het maakt niet uit wat je erbij neemt een mannetje of een popje. Neem aan dat Guus een mannetje is. Dat je een parkiet uit de opvang wilt vind ik top. Hoop dat het je lukt. Als ik wat weet dan Zou ik je het laten weten.

Groeten,
Sander

Strid8

Ik heb ook 7 cavia's en 1 ervan heb ik als kleintje gekocht, de rest is opvang..
Zelf de hond hebben we van iemand overgenomen..

Ik vind het wel jammer dat ik nog niets heb gehoord van de dierenambulance.. Morgen misschien maar even bellen..

savannahvk


Strid8

#7
Ik ben eigenlijk nog ontzettend aan het twijfelen omdat ik bang ben dat Guus niet meer tam zal worden... en dus evt het 2e parkietje ook......

Sara

Gebruik de zoekfunctie hierover, en je zal erachter komen dat dit niet het geval zal zijn...
Hier is al heel veel over geschreven, en de conclusie is: 2 parkietjes kunnen net zo gezellige maatjes voor jou zijn, als een alleen gehouden parkietje. Ik wil dus zeggen dat ze ook met tweetjes heel tam zullen worden, zolang jij maar veel geduld, liefde en tijd hebt voor hen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*wendy*

Citaat van: *wendy* op september 13, 2012, 11:36:07
Mijn ervaring is dat parkietjes met z'n tweeën juist sneller tam worden. Guus zal niet minder tam worden als jij er net zo veel tijd in blijft steken als je nu doet ;-) Natuurlijk zullen ze wel ook momenten hebben dat ze lekker met z'n tweeën aan het spelen zijn, maar als jij gewoon aandacht aan ze blijft schenken, dan komen ze ook lekker met jou spelen! En ik kan je vertellen dat het erg leuk is om 2 parkietjes samen te zien spelen, evenals wanneer ze gezellig samen op mijn arm zitten voor wat lekkers of een speeltje!

Het komt heus wel goed ;-) Gun Guus een soortgenotenmaatje! Geen zorgen maken en er gewoon van gaan genieten!