Komt Jip wat tekort?

Gestart door Jip en Juultje, augustus 31, 2012, 14:29:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jip en Juultje

Hoi allemaal,

Nadat Jip's vrouwtje was overleden, hebben we Jop opgehaald (net als Jip is Jop een mannetje). We hebben de vogeltjes een week de tijd gegeven rustig aan elkaar te wennen en na een week hebben we ze in één kooi gedaan. Dat ging allemaal goed. Jip was ontzettend blij om weer een maatje te hebben!
Maar nu. Qua karakter is Jip de softie, Jop (de nieuwe) de dominante vogel. Hij is kleiner dan Jip, maar hij maakt zich vaak lang zodat hij zich ook letterlijk verheven voelt boven Jip. Jip mag niet bij het water, het voer of in het badje als Jop er al zit. Toch lijken beide vogeltjes zich op hun gemak te voelen (er wordt wat afgekletst, ze vliegen rondjes door de kamer (al dan niet samen), ze kopiëren elkaar voortdurend etc) maar qua lichamelijk contact hebben ze absoluut niet dezelfde behoeftes. Jip zoekt vaak, héél voorzichtig intussen, toenadering, maar Jop is er in 95% van de gevallen niet van gediend (een enkele keer wil hij Jip wel voeren, maar daarna pikt hij Jip weer weg). Hij pikt fel van zich af en Jip zit daar als een "geslagen vogeltje", helemaal beteuterd. We vinden dat zo zielig! Met zijn vrouwtje, Juultje, was het knuffelen een hele belangrijke bezigheid. En hij lijkt het echt te missen.

Hoe moeten we dit interpreteren? Is het inderdaad zielig voor Jip? Had ik er beter aan gedaan een popje voor hem uit te zoeken of weet je dan toch ook niet zeker of de klik er is?
Is er een kans dat de parkietjes zich wat gaan aanpassen aan elkaar? Het ziet er nu gewoon niet heel lief uit; het zijn echt 2 vogeltjes die bij elkaar zijn gezet en die er gewoon maar het beste van moeten maken. En dat vind ik sneu.

Ben benieuwd naar jullie mening!

PS Sorry voor de namen :-[, ik hoop dat het verhaal nog een beetje te volgen is voor jullie.

Sonja

Als ik het zo lees vind ik het niet verkeerd klinken, zeker niet omdat ze nog maar zo kort samen zijn.
Een beetje kibbelen hoort erbij, en ik denk dat ze gewoon wat meer tijd nodig hebben om naar elkaar toe te groeien.
Ze doen immers ook nu al leuke dingen samen, zolang je ziet en merkt dat ze het -over het algemeen- leuk met elkaar hebben, is er niets aan de hand.

Verder denk ik dat je e.e.a. onwillekeurig (wat begrijpelijk is hoor ;) ) vergelijkt met hoe Jip en Juultje met elkaar omgingen, en dat het dan nu misschien een beetje "teleurstelling" voor je is dat je ziet dat het er tussen Jip en Jop wat anders aan toegaat.

Maar het allerbelangrijkste is dat ze het samen leuk hebben.
En voor de korte tijd dat je ze nu samen hebt, vind ik het al met al toch positief klinken.

Het feit dat Jop een mannetje is en Juultje een popje was, maakt niet uit.
Het is niet gezegd dat het met een popje beter klikt, twee mannetjes kunnen ook heel lief zijn samen.
Maar ze hebben allemaal hun eigen karakter.

Om voor nu de problemen met het badje, het voer en het water even op te lossen, zou je eventueel  kunnen zorgen voor een extra voer- en drinkbakje, en desnoods een extra badje.
Maar misschien is dat niet eens nodig.

Als ik in jouw situatie zat, zou ik het nog even aankijken.
Hoe groot is de kooi overigens, is die ruim genoeg?

Groetjes
Sonja

Jip en Juultje

#2
Dank je voor je reactie Sonja!
Je hebt wel gelijk; ik vergelijk de situatie zoals die nu is (te) veel met toen Juultje er nog was. Het was namelijk altijd zo vertederend om te zien hoe die 2 echt een stelletje waren. Natuurlijk ook wel eens een kibbelpartijtje (dat hoort erbij in een relatie toch? :-*) maar voor de rest.... alleen maar knuffelen. Nu horen we veel vaker "gescheld" en als we dan kijken, dan zien we Jip beteuterd ergens zitten en Jop gaat prinsheerlijk zijn gangetje.

Maar inderdaad, ze zijn nog maar kort bij elkaar en misschien groeien ze nog wat meer naar elkaar toe.

De kooi is wel ruim (L 75 x B 38 x H 55 cm) alhoewel het nooit ruim genoeg kan zijn denk ik  ;).
Er zijn 2 etensbakjes en ook 2 drinkbakjes. Het (zwem)bad is een heus wedstrijdbad (eigenlijk bedoeld voor wat grotere vogeltjes) waar Jip en Juultje samen makkelijk in pasten. Gisteren gingen Jip en Jop trouwens om de beurt; dat vond Jop wel goed.

We gaan er voor en zullen beide vogeltjes aanmoedigen er iets héél leuks van te maken samen! ;D