Kan ik nog wat doen om ze tammer te maken?

Gestart door draakje72, augustus 28, 2012, 12:31:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

draakje72

Wij hebben twee parkieten. Indy, vrouwtje, 2,5 jaar oud. Pittige tante, geprobeerd tam te maken maar niet gelukt. Ze bleef bijten en oren pikken ondanks langdurig proberen van verschillende adviezen. Met pijn in ons hart niet meer uit de kooi gelaten toen ze 1 jaar oud was. Ze komt nog altijd naar je toe als je je mond bij de kooi doet en geeft dan kusjes en kwettert van plezier. Na een paar maanden alleen in de kooi werd ze echt ongelukkig. Het besluit was snel genomen, er moest een maatje bij. Dit is Charly geworden, een voliereparkiet, leeftijd onbekend, een prachtige man met een teennagel minder (daarom moest hij ook weg). Charly was natuurlijk vreselijk schuw. Nu na een jaar is hij niet meer bang voor ons, maar als ik in de kooi moet zijn voor schoonmaak of voer, fladdert hij nog altijd iets. Naar ons toekomen zoals Indy (door de tralies heen) doet hij al helemaal niet. Kan ik nog iets doen om ze (met name Charly) iets tammer te krijgen?

pixie

Begrijp ik de situatie goed;
Beide parkietjes mogen nooit de kooi uit? Zelfs het schoonmaken doe je met de parkieten in de kooi?

Ik zou met de eerste stapjes tam maken beginnen.
En ze ook buiten de kooi laten. Buiten het feit dat ik het sneu vind als parkietjes nooit de gelegenheid krijgen om hun vleugeltjes te strekken, is het ook niet zo gezond. Daarnaast is tam maken dan moeilijk, naar mijn mening.
Als mijn parkietjes - en dan met name Pedro - 's morgens in de kooi zitten en er nog niet uit zijn geweest, hoef ik niet te beginnen met oefenen of tam maken. Dan staat hij helemaal te trappelen om een rondje te vliegen. Als ik de kooi open doe gaat als als een gek door het huis een paar keer en dan is het uit zijn systeem - dan vindt hij het wel leuk om samen te oefenen en spelen.

Ik hoop dat je hier wat tips krijgt om je vogeltjes wat tammer te maken, zodat het voor jullie allemaal prettiger is.
Succes