en nu

Gestart door Tappie, augustus 22, 2012, 13:11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tappie

Nadat mijn popje 2 eitjes had gelegd,en kapot gemaakt,vind ik vandaag een derde eitje.
De eerste twee zijn gelegd op 9 en 12 augustus, en nu dus weer 1,maar weer op de grond.

Eitje voorzichtig opgepakt en in het broedhokje gelegd,maar toen ik keek zag ik toch een klein krakje,dit heb ik gedicht met nagellak.

Eitje ligt op de grond ,ze ging het broedhokje wel in,maar ik vond het eitje aan de hele andere kant.

Op dit moment zit ze er wel op,maar op de grond.

Ik heb het vermoedden dat ze de eitjes zelf kapot maken,ik weet niet of het ruwigheid is of dat het express gebeurd.

Kan dit,dat ze na 2 eitjes ,10 dagen later weer gaat leggen,en hoe krijg ik het voor elkaar dat ze in dat broedhok gaat en blijft,ipv op de grond.

Wouter

Citaat van: Tappie op augustus 22, 2012, 13:11:14
Nadat mijn popje 2 eitjes had gelegd,en kapot gemaakt,vind ik vandaag een derde eitje.
De eerste twee zijn gelegd op 9 en 12 augustus, en nu dus weer 1,maar weer op de grond.

Eitje voorzichtig opgepakt en in het broedhokje gelegd,maar toen ik keek zag ik toch een klein krakje,dit heb ik gedicht met nagellak.

Eitje ligt op de grond ,ze ging het broedhokje wel in,maar ik vond het eitje aan de hele andere kant.

Op dit moment zit ze er wel op,maar op de grond.

Ik heb het vermoedden dat ze de eitjes zelf kapot maken,ik weet niet of het ruwigheid is of dat het express gebeurd.

Kan dit,dat ze na 2 eitjes ,10 dagen later weer gaat leggen,en hoe krijg ik het voor elkaar dat ze in dat broedhok gaat en blijft,ipv op de grond.
Het zou kunnen dat de eitjes onbevrucht zijn. De popjes kunnen dit vaak goed aanvoelen.
Je kunt haar in ieder geval niks aanleren. Als ze niet wil broeden dan is dat zo, niks aan te doen. ;)

Tappie

Hoi, ik wil toch nog een poging doen dmv nepeitjes, in de hoop dat ze dan niet meer gaat pikken, maar er is iets wat ik niet begrijp, ik lees dat zodra ik een eitje vind,deze weg moet halen en een neppertje voor in de plaats moet leggen.
Hopelijk heeft ze door dat ze er niet doorheen komt en dan kan ik dat echte eitje weer terugleggen.
Hoelang kan zo´n echt eitje dan aan de kant blijven,zodra ze weer gaat broeden er een jonkie uitkomt?
Dus wat is het maximum aantal dagen dat je zo´n echt ei kan bewaren,en weer terug kan leggen en dat er toch nog een jong parkietje uit komt,ik neem toch aan dat zo´n eitje niet eindeloos goed blijft?

Sara

Een nepeitje dient helemaal niet om te voorkomen dat een popje de eitjes stuk doet. Je kan de echte eitjes niet aan de kant leggen en dan weer terug leggen. Het is de bedoeling dat je met de echte eitjes schudt, zodat als er leven in zou zijn, dat afsterft en de nepeitjes in de plaats legt. Nepeitjes heeft tot doel het popje te laten stoppen met leggen. Je kan deze gebruiken omdat het niet lijkt of je popje wilt broeden, maar als ze eitjes blijft leggen zal dit onder andere fysiek gaan wegen op haar.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tappie

Helaas komen er bij beide geslachten eiereters voor. Eiereters vinden we echter overwegend onder de poppen. Dit euvel kunnen we voorkomen door de vers gelegde eieren direct te verwijderen en er een gipseitje voor in de plaats te leggen. Gipseitjes kunnen we in een dierenspeciaalzaak kopen. Als het herhaald pikken in de harde gipseieren geen succes oplevert, laten de eiereters in veel gevallen de slechte gewoonte wel varen. Na voltooiing van het legsel kunt u de eitjes dan gerust weer aan het nest toevertrouwen

Dit las ik dus op een ander forum,en er staat dat je na voltooing de eitjes weer aan het nest kan toevertrouwen.

Vandaar dat ik dacht dat dat kon, is het trouwens een oplossing om alleen het popje tijdelijk in een andere kooi te zetten?

Sara

Ja, dat klopt inderdaad. Ik had over het hoofd gezien dat het daar ook voor gebruikt kon worden, want heb dit zelfs zelf ooit moeten doen. Bij mij sneuvelde ook de meerderheid van de eitjes. De nepeitjes hebben hier echter geen soelaas gebracht, maar ze worden daar inderdaad ook voor gebruikt en het zou normaal moeten helpen. Bij jou is zover ik lees echter niet enkel het probleem dat de eitjes kapot gaan, maar ook dat het popje niet wilt broeden op de eitjes. Daarvoor zijn nepeitjes immers geen oplossing.
Waarom zou je het popje apart zetten? Ik zie daar niet echt een reden voor.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tappie

Hoi, ze wil wel broeden hoor,maar zodra ze even wat gaat eten en terugkomt is het eitje kapot,en nu net is er weer een eitje gelegd en ik ben er ,onopvallend ,bij blijven staan en het popje vloog weg naar de waterbak en nu blijkt dat Paps het eitje kapot maakt,ik was net op tijd, een mooi melkwit eitje zonder breukjes,maar wat nu,als ik het terug leg vermoed ik dat paps ook deze weer aanvalt,is het een optie om paps tijdelijk uit de kooi te laten?

Harriët

#7
Ik ben leek hoor, want ik heb ook pas 1 nestje gehad en ook zie ik hier nu dingen die ik niet gedaan heb. Maar al doende leert men.

Bij ons werd de pop gevoerd door de man. en haar zag ik bijna niet omdat zij in het kastje zat.
Dus ga ik ervan uit dat je normaal de man erin moet laten?

Heel veel succes in ieder geval.

jwsnekkers

De man voert normaal de pop als zij zit te broeden dus ik zou de man er niet uit halen.

Tappie

Ja,maar als ik Pa laat zitten hou ik geen eitjes over.
Mijn ide is,ik krijg vandaag neppertjes,Pa uit de kooi,neppertjes bij Pa,zodat hij ,hopelijk,doorgaat hebben dat het eitje niet meer kapot kan en als het popje gaat broeden,Pa weer terugzetten.
Ik zou anders ook niet weten wat te doen,want hijpikt ze echt kapot.

Tappie

Ik weet niet of ik het al had vermeld,maar popje legt op de grond en niet in het broedhokje

Sara

#11
Wij adviseren hier altijd dat, als een koppeltje parkietjes een nestje heeft en het mannetje doet lastig tegen het popje of tegen de kleintjes, het mannetje apart gezet moet worden.
Bij jou zijn er echter problemen voordat er sprake is van een nestje, dus ik zou er gewoonweg niet aan beginnen. Het is te betwijfelen dat je het mannetje dit eierpikken kan afleren, en een popje zonder mannetje laten broeden is niet echt zoals het hoort. Het lijkt me het beste dat je het mannetje en popje samen laat, de eitjes onder het popje vandaan haalt, schudt en weggooit (ze zijn toch al kapot zoals ik 't lees) en nepeitjes onder haar legt.
Ik heb hier ook een mannetje gehad dat mee in het broedblok ging met het popje, en door hun wilde gedrag samen sneuvelden sommige eitjes. Er bleven echter ook eitjes heel, want het was hier niet de bedoeling van het mannetje ze stuk te doen. Bij jou is het duidelijk dat het mannetje wel het doel heeft ze stuk te maken. Als je popje de eitjes stukmaakte, kon dit misschien wel nog verleerd worden met nepeitjes. Bij mannetjes is dat echter anders denk ik. Als hij de eitjes al gaat stuk maken, hoe reageert hij straks dan op de kleintjes?

Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar hoe oud is je koppeltje eigenlijk? En zijn ze al lang samen?

Ik zou dus gewoon niet broeden met dit koppel. Er zitten zo al veel risico's vast aan broeden, maar als het vanaf het begin al niet goed loopt (ze willen niet in een broedblok broeden, mannetje maakt bewust stuk), lijkt het me niet verstandig om het toch te pushen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes