graafwerkzaamheden

Gestart door gerritke, augustus 16, 2012, 12:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerritke

Beste forumleden,

Mijn jonge parkietje Bassie gedraagt zich sinds gistermiddag als professionele graafmachine.
Dat wil zeggen, hij gaat op de boden van de kooi zitten en gedraagt zich als een konijn dat een hol wil graven.
Verder is hij heel gezond, kijkt alert uit zijn ogen etc.

Ik heb nog geen enkele parkiet meegemaakt die dit doet, is dit gedrag normaal?


Kleintjes

Er zijn meer parkietjes die 't leuk vinden om te graven. Ik heb er zelf ook een tussen, Jecky, die graaft beter dan 'n graafmachine.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

gerritke

#2
Oke, fijn, ik kan er weer rustig vanuit gaan dat dit gedrag normaal is.

Denk je trouwens dat het dan mogelijk is een soort zandbak voor zo'n parkietje te regelen?

gerritke

Inmiddels is het parkietje al weer zover dat hij ook zijn voerbakje uitspit, met als gevolg dat hij soms op z'n kop in het bakje zit.
Ik heb de kweker gebeld en die gaf aan dat het nieuwsgierigheid kan zijn.
Hij wist het anders ook niet zeker en gaf aan dat ik er verstandig aan deed het hier te plaatsen.

Mijn probleem is dus dat een vogeltje al spittend en gravend in twee a drie schepjes vogelzaad op z'n kop in het voerbakje terecht komt en ongecontroleerde eetbewegingen daarbij maakt.

Vinden jullie het verstandig het voerbakje te vervangen door een bakje op de bodem?
Kennen jullie dit gedrag?

gerritke


Correctie: er zaten nog meer schepjes dan 2 à 3 in omdat ik dan het idee had dat hij er beter bij kon.

Toevoeging op de hierboven beschreven situatie:
Ik heb zojuist het bakje leeggehaald en 'maar' 2 schepjes terug gedaan.
Bij deze schepjes heb ik de tarwe(of wat er op lijkt) korrels verwijderd.
Nu is het gegraaf al veel minder. Ik had namelijk het idee dat hij ergens doelbewust op af was.
Daarbij zat hij constant met deze korrels in zijn snavel, mogelijk scheelt het dus dat deze korrels er uit zijn.

Hebben jullie ook ervaringen met parkieten die doelbewust op 1 korrel afgaan en daarbij wild spetteren in het bakje en zich klem werken?

randyk1

sommige vogels doen alles om hun favoriete "snoepje" eruit te halen  ;D

0Milou

Vliegt hij wel eens buiten de kooi? Misschien probeert hij te ontsnappen? Toen ik een van mijn parkietjes net had deed deze precies hetzelfde, maar het is vanzelf weer over gegaan!

gerritke

Randyk:
Zou tarwe een favouriet snoepje kunnen zijn?

0Milou:
Je bedoelt dat hij er dolgraag uit zou willen? Een half uurtje later heeft meneer alle spijlen aan de kant van mijn bureau gezien(beklommen) om mijn aandacht te trekken. Toen ik vervolgens het hokje open maakte(ik trok de conclusie dat hij zijn vleugels wilde spannen) was hij er in een mum van tijd uit. Probleem is wel dat hij (nog) niet uit zichzelf op mijn vinger gaat zitten en het daarom dus lang duurt voor hij uit zichzelf zijn kooi vindt.

Sonja

Het is ook gedrag wat je vaker ziet bij jonge parkietjes.
Eén van mijn parkietjes deed dat vroeger ooit ook een periode.
De hele voerbak leeggraven, en het vervolgens op de grond opeten.
Is vanzelf overgegaan.

Groetjes
Sonja

gerritke

Oke, bedankt Sonja!

Ik had elders in het forum al gevonden dat het normaal is dat jonge parkietjes allerlei doorgangen(tussen spijlen van trapjes en tussen het stokje en het voorbakje) uitproberen. Daarvan wist ik dus dat het normaal was.

Hiervan wist ik het echter niet.
Nu ben ik aan het nadenken over de oplossing (Bassie slaapt al lang, maar morgen is er weer een dag).
Het kàn natuurlijk zijn dat deze situatie voor Bassie vervelend is.
Zou ik hem er blij mee maken als ik het voer in een bakje op de grond plaats(tijdelijk)
Denk je dat ik hem over bijvoorbeeld een maand dan weer aan het normale bakje krijg?

Sonja

Dat kun je natuurlijk altijd uitproberen.

Zelf zou ik het niet doen, het is tenslotte toch de bedoeling dat hij uit zijn bakje gaat eten.
En als je hem nu aan gaat leren dat zijn eten op de grond staat, heb je straks dubbel "werk" om hem dat weer af te leren.

Bovendien is het ook beter ivm de hygiëne, als hij gewoon uit zijn voerbakjes die hij nu heeft eet, en niet vanaf de grond.
Ik weet niet precies wat voor voerbakjes je hebt, maar als je je er toch wat vervelend bij voelt kun je eens proberen hoe het gaat als je hem een voerbakje geeft wat open is van boven.
(wel zorgen dan dat het op zo'n plaats hangt dat hij het niet kan bevuilen met uitwerpselen)

Groetjes
Sonja

gerritke

@ Sonja:

Inderdaad zou het dan een vieze boel kunnen worden ja. Omdat hij alles op de bodem toch omspit zou het voer dan toch weer onder de stokken terecht komen, een schone plek zal daar dus niet zijn.

Nu gebruik ik gewoon zo'n bakje dat je aan de kooi hangt (doorzichtig plastic) met een dakje en een stokje.
Ik heb er gisteren al een bakje ingehangen zonder dakje, probleem was dat hij toen hetzelfde gedrag ondernam maar er zonder hulp helemaal niet meer uit kon komen, hem daarbij helpen lijkt met ook niet handig voor zijn vertrouwen in de mensenhand dus heb ik het bakje maar weer verwijderd.

In jouw post van gisteren las ik dat een parkietje dat bij jouw ook een tijdje heeft gedaan en dat het vanzelf overging. Ik hoop dat het hier ook vanzelf overgaat. Ik denk dat het ook te maken heeft met zijn enorme nieuwsgierigheid in combinatie met zijn klim- klauter- en graaflust.

Sonja

Ja, het gaat ook vast bij jouw parkietje wel vanzelf over.
Ik zou er -zoals ik al schreef in mijn vorige bericht- zelf dan ook niets aan doen, behalve hem (voor zover je dat al niet doet) gewoon afgepast voer geven, zoveel als hij in 1 dag op kan.
Hoe meer voer er in het bakje zit, hoe harder hij gaat graven, als je er niet meer dan de dagelijkse hoeveelheid voer in doet, heeft hij slechts een bodempje dus dan is hij snel klaar met graven. ;)

Groetjes
Sonja

gerritke

Bedankt voor de tip!

Ja, ik denk dat ik hem iedere dag gewoon twee schepjes geef.
Eerder dacht ik al om hem juist meer te geven, zodat hij er misschien beter bij zou kunnen.
Toch denk ik dat je gelijk hebt om juist de dagelijkse hoeveelheid te geven.

Tica

Hier nog een parkietje die zijn etensbakje uitgraaft hoor ;-)
De andere is die periode al voorbij haha
Dus het gaat wel weer over ;-)


Groetjes

gerritke

#15
Beste allemaal,

Ik denk dat ik inmiddels voldoende weet over dit onderwerp!
Volgens mij is de vraag van dit topic beantwoord.
Hartelijk dank iedereen voor de hulp.

Ik denk dat de moderator hier een slotje op zal doen?

(U vraagt, wij draaien ;) )