Nieuw parkietje: veel aandacht geven of met rust laten?

Gestart door Jerry, augustus 14, 2012, 11:13:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerry

Hallo allemaal,

Sinds zaterdag heb ik een parkietje in huis (als ik het goed begrijp een mannetje, afgaande op de info ivm kleur snavelhuid? Foto in bijlage voor de experts)

Vanaf de eerste dag ben ik om het uur met mijn hand een paar minuten in de kooi geweest: de eerste 2-3 keer fladderde hij angstig rond, maar tegen 's avonds zat hij rustig op m'n vinger.
Nu springt hij zonder aarzelen op m'n vinger als ik deze tegen z'n buikje hou. De tweede dag heb ik hem op m'n vinger uit de kooi gehaald, maar echt rondvliegen lijkt hem niet te interesseren. Van zodra ik hem ergens in de kamer neerzet vliegt hij in rechte lijn terug z'n kooi in, in totaal toch al zo'n 10x geprobeerd vanaf verschillende locaties in de woonkamer. Makkelijk, dat wel :-)

Het beestje is in de kooi nog heel bedeesd: maakt niet zoveel lawaai en beweegt eigenlijk amper. Het rare is dat hij veel levendiger wordt als ik vlakbij ben: dan begint hij plots te eten, zich te wassen, te tsjilpen etc.. Gisteren heb ik zijn kooi compleet anders ingedeeld en extra speeltjes gehangen: terwijl ik dus met beide armen druk in de kooi bezig was zat hij rustig op de bodem zaadjes te pikken, ik had echt de indruk dat hij zich relax voelde (hij schrok bv niet van harde geluiden of plotse bewegingen). Als ik in een andere kamer ben of enkele meters van de kooi dan valt hij stil en blijft roerloos op hetzelfde plekje zitten. Kom ik weer dichterbij dan schiet hij onmiddellijk weer in gang, alsof er een "on/off" knopje opzit.

Zou het kunnen dat hij gezelschap nodig heeft om zich veilig te voelen of is zijn gedrag net een teken dat ik hem nerveus maak, is het een soort van manier om met stress om te gaan? Hij eet trouwens ook enkel van de vloer, de bakjes met voer en water negeert hij compleet maar dat is blijkbaar niet ongewoon en maak ik me dus geen zorgen over.

Alle tips van de ervaren baasjes zijn welkom, ik vind het namelijk heel lastig om zijn gedrag te interpreteren en vraag me af wat ik nu het best doe: hem wat met rust laten of integendeel net heel veel aandacht blijven geven.

groeten,
Jerry

gerritke

Ha Jerry,
Ik heb sinds zaterdag ook een nieuw parkietje in huis.
Ongeveer zelfde verhaal als jij.
Aangezien het beestje zo reageert op jouw denk ik dat hij in jouw echt zijn ouder/verzorger ziet(is hij nog erg jong?)
Je bent al ver met tam maken, maar mogelijk heb je net als ik een parkietje dat al handtam was bij aankoop?
(hij fladdert al niet meer dus dan is hij handtam!)

Ik zou hem veel aandacht geven, (begrijp ik dat hij alleen is?) parkietjes zijn gezelschapsdieren, dus zouden ze gaan kwijnen als het niet gezellig is.


Wouter

Het is beter om je parkiet eerst 24 uur, liever nog 48 uur, te laten wennen. Hierdoor berust het tam zijn op een vertrouwensband, en wat ik dénk dat er nu gebeurd is, is dat je parkietje "schijntam" is. Omdat je parkietje nog erg angstig is voor alles in zijn omgeving, en dus ook jouw hand, laat hij alles maar over zich heen komen.. Als je parkietje eenmaal gewend raakt kun je dan hoogstwaarschijnlijk weer overnieuw beginnen. ;)
Ik zou hem nog eventjes met rust laten, tot hij gewend raakt aan zijn kooi en zijn omgeving.

Jerry

Hey, bedankt voor de snelle replies!

De voorbije dagen heb ik veel gelezen op 't forum en daarbuiten, en onder andere die thread die handelde over "schijntam" deed me twijfelen of alles niet wat snel ging en of ik niet beter wat gas terugnam.

De exacte leeftijd van het parkietje ken ik niet (kenners kunnen deze blijkbaar aan de kopveren zien?) want hij komt van een dierenwinkel. De verkoper "dacht een maand of drie-vier". Ook geen idee dus of en hoe vaak hij al in aanraking is gekomen met vriendelijke mensenvingers, maar ik zou gokken op "eerder weinig".

Op zich lijkt die schijntam-theorie me wel logisch (beetje verlamd van angst als ik het goed begrijp), maar ik snap in dat opzicht het gedrag in de kooi niet (enkel actief zijn als ik vlakbij of in de kooi ben)? Hij maakt eerder een angstige indruk (in elk geval heel passief) als ik niét in de buurt ben, maar dat kan ook een compleet foute interpretatie van mij zijn omdat ik geen ervaring heb met parkietengedrag. In ieder geval heb ik net daardoor natuurlijk de neiging om er non-stop mee bezig te zijn, maar misschien toch maar beter eerst even wat afstand houden?

Enfin, 't moge duidelijk weze dat het baasje nog veel te leren heeft, forums als deze zijn een zegen op dat vlak. :-)

groeten,
Jerry

gerritke

Helemaal eens met de theorie over het schijntam zijn.
Eerder had ik een groen parkietje waarmee ik hetzelfde heb meegemaakt.

Echter met Bassie, de parkiet die ik zaterdag kocht, merk ik geen schijntam.
De parkiet is door de kweker al handtam gemaakt.
Vandaag heeft hij bijvoorbeeld verschillende keren uit mijn hand trostgierst gegeten.
Iets wat hij overigens vandaag voor het eerst doet.

Natuurlijk kan er bij de parkiet van Jerry wel sprake zijn van schijntamheid, maar dat hoeft volgens mij niet.
In ieder geval is het wijs de parkiet inderdaad minstens een paar dagen aan de kooi te laten wennen, zeker als je niet weet of de kweker het parkietje al handtam heeft verkocht.

*wendy*

Dat het nog een jong parkietje is, kan je zien aan de streepjes op het koppie, die nog helemaal doorlopen tot aan de neusdop. Zodra je parkietje door de jeugdrui is (met 3 / 4 maanden), dan verdwijnen deze streepjes en wordt het koppie egaal geel (bij geelmaskers) of wit (bij witmaskers).

Jerry

Hallo allemaal,

Kleine update: vanmorgen werd ik wakker met getjilp vanuit de kooi. Toen ik de woonkamer binnenkwam zat hij rustig te eten uit z'n voederbakje, dat heeft hij dus ook gevonden blijkbaar. De hele dag is hij heel levendig geweest, het verschil met de voorbije dagen is echt enorm.

Wel blijft het zo dat hij altijd wel met iets druk bezig wordt als ik vlakbij de kooi ben, meestal begint hij z'n veren te wassen/schikken of strekt hij z'n vleugels. In een ander topic werd dit beschreven als 'verlegenheid' en dus misschien toch een beetje een uiting van nervositeit.

Wat het schijntam betreft ben ik er nog niet uit, maar heb toch de indruk dat hij echt niet angstig is. We hebben een soort spelletje ondertussen: ik ga met m'n vinger langzaam naar 'm toe en van zodra ik z'n buik raak springt hij erop. Ik zet hem dan op een andere plek in de kooi en wacht een paar seconden, daarna springt hij weer op m'n vinger enzoverder. Na een viertal 'ritjes' op m'n vinger springt hij meestal al op m'n hand als ik nog een paar cm van hem vandaan ben. Dit spelletje doe ik ongeveer elk uur voor een paar minuten, zal toch geen kwaad kunnen lijkt me?

@Wendy: bedoel je de opmerking ivm de kopveertjes als algemene info of bedoel je dat je op basis van de foto kan zien dat hij effectief nog heel jong is? Voor mij is het niet duidelijk: er zijn nog wel streepjes op z'n kopje, maar ze lopen ook niet helemaal door tot aan de neusdop.

Ben in elk geval gelukkig met m'n nieuwe maatje, nooit gedacht dat een vogel zo snel zo verslavend kon zijn :-)

Groetjes,
Jerry

Wouter

Citaat van: Jerry op augustus 15, 2012, 22:03:02
Wat het schijntam betreft ben ik er nog niet uit, maar heb toch de indruk dat hij echt niet angstig is. We hebben een soort spelletje ondertussen: ik ga met m'n vinger langzaam naar 'm toe en van zodra ik z'n buik raak springt hij erop. Ik zet hem dan op een andere plek in de kooi en wacht een paar seconden, daarna springt hij weer op m'n vinger enzoverder. Na een viertal 'ritjes' op m'n vinger springt hij meestal al op m'n hand als ik nog een paar cm van hem vandaan ben. Dit spelletje doe ik ongeveer elk uur voor een paar minuten, zal toch geen kwaad kunnen lijkt me?

@Wendy: bedoel je de opmerking ivm de kopveertjes als algemene info of bedoel je dat je op basis van de foto kan zien dat hij effectief nog heel jong is? Voor mij is het niet duidelijk: er zijn nog wel streepjes op z'n kopje, maar ze lopen ook niet helemaal door tot aan de neusdop.
Ik kan je vertellen dat deze parkiet de jeugdrui nog niet heeft gehad en dus jonger is dan 5 maanden.
Het zou een snelle jongen kunnen zijn (qua tam maken), maar ik kan je niks garanderen!

*wendy*

Ik bedoel inderdaad dat je parkietje nog jong is. De lijntjes lopen nog een heel eind door en dus betreft het een parkietje dat nog niet de jeugdrui heeft gehad en jonger is dan 5 maanden.