stapje terug

Gestart door yveske, augustus 09, 2012, 14:05:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yveske

hoi

Ons flupke vliegt nu al enige tijd uit zijn kooitje
in het begin kwam hij vlot op mijn vinger maar de laatste tijd vliegt hij er ook gauw weer af
stapje terug dus , komt dit nog wel goed? Ik zou niet weten waarom hij ineens schrik zou hebben ...


Hoe kan ik best oefenen? met trosgierst?

ook is flupke vandaag tijdens zijn vrije vlucht ook weer heel rustig
hij blijft op zijn plekje zitten stapt niet rond ofz , wat is er toch met hem ....


Groetjes

Sonja

Hallo Yveske,

Ik weet niet hoelang je Flupke hebt? En hoe oud hij is?
En hoe je bezig was hem tam te maken?

Je ziet vaak dat parkietjes in het prille begin tam lijken, maar het in principe nog niet zijn.
Maar uit angst en alle onwennigheid laten ze alles dan maar een beetje over zich heenkomen, waardoor de indruk gewekt wordt dat ze meteen al tam zijn.

Maar tam maken is een kwestie van weken, zoniet maanden en je hebt er veel geduld, doorzettingsvermogen en consequent gedrag van de kant van de eigenaar voor nodig.

Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met een parkietje eerst handtam maken in de kooi (dus dat hij vrijwillig, zonder aarzelen) op je hand komt zitten, voordat hij mag rondvliegen en de kamer verkennen.
Het voordeel hiervan is dat je hem in de meeste gevallen makkelijker, wanneer dat nodig is, weer op je hand terug in de kooi kunt zetten.

Als je Flupke over de hele linie rustiger of lustelozer vindt dan eerst, is het wel zaak dat je dat even heel goed in de gaten houdt en bij twijfel over de gezondheid van je parkiet is het altijd beter om voor de zekerheid even een vogelarts te raadplegen.

Als zijn gezondheid in orde is, gewoon rustig verder gaan met tam maken.
Allerhande tips hierover kun je terugvinden met de zoekfunctie van het forum, maar ook op de site, hier bijvoorbeeld:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Succes. :)

Groetjes
Sonja

yveske

Hey ,


Flupke is ongeveer een 4 tal maanden oud
en bijna 3 maand bij ons .

Ik heb hem tot over 3 weken in de kooi gehouden , en elke dag met voer geprobeerd op mijn hand te lokken . Hij trippelde wel even terplaatsen en kwam dan op men vinger (dat hoet hij nu nog)
<Ik heb 3 weken geledn verlof gehad en moet nu dus weer elke dag werken .S'avond mag hij 3 uurtjes buiten . Meestal zit hij gewoon op zijn boompje of op de kast . hij kwetterd luid , net of hij bij ons wil komen maar niet durft... hij is redelijk bang en niet zo happig naar nieuwe dingen ...

Nu ik je tekstje lees denk ik dat het angs - tamheid was :(...

Komt dit nog goed?

ik ga hem zeker goed observeren hoor


groetjes

Sonja

Hallo Yveske,

Op deze leeftijd komen parkietjes ook in de puberteit, en daardoor gedragen ze zich ook vaak wat anders dan normaal.
Gewoon rustig doorgaan met tam maken, en beloon je kleine vriendje uitvoerig met lieve woordjes etc. als hij doet wat je graag wilt dat hij doet.
Zo stimuleer je hem om het vaker te doen.
Geduld is en blijft wel altijd een sleutelwoord bij het tam maken.
Maar de aanhouder wint. ;)

Groetjes
Sonja

Justbe123inge

Jouw parkiet heeft een favourite plekje gevonden, waarschijnlijk hoog boven iedereen uit, vanwaar hij alles goed kan waarnemen en neemt daar voorlopig genoegen mee. Wat je kunt doen is zijn kooi op die plek zetten om te kijken of er dan iets verandert of gewoon accepteren dat ie daar lekker zit en zich veilig voelt. Je kunt ook de kooi naar de vogel brengen als hij er terug in moet, zet de ingang voor zijn neus en vaak springen ze er vanzelf in.