Help,weet niet wat te doen

Gestart door Tappie, augustus 09, 2012, 13:30:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tappie

Hallo allemaal,
ik heb hulp nodig. Ik ben al een X aantal jaar in het bezit van 3 parkietjes in een hele grote kooi. Nu leek het ene parkietje van de week een beetje ziek....niet dus, eitje gelegd. Ik heb gisteren pas gezien dat het eitje er lag en kan er ook niet meer vinden. Ze heeft hem op de bodem van de kooi gelegd en gisteren heeft ze er heel vaak op gezeten, maar nu bijna niet.
Wat moet ik doen om het eitje een kans te geven? Laten liggen, doosje eroverheen, ik weet het echt niet.

randyk1

#1
Het is beter om het gewoon zo te laten liggen, de moeder ziet vanzelf wanneer het geen zin meer heeft. Je kunt beter een nestblokje kopen en eivoer voor een volgende poging ;)

(gewoon Nederlands graag.)

Sara

Een broedblok ophangen met 3 parkietjes in één kooi is een heel slecht idee. Daar komt bijna zeker onenigheid van. Het wordt sowieso aangeraden om een even aantal parkietjes te houden, dus het is beter dat je een vierde parkietje koopt, zodat je twee koppeltjes hebt. Met 3 parkietjes of en een oneven aantal parkietjes, zal er altijd een buitenstaandertje zijn.
Als er niets met het eitje gebeurt, zou ik het gewoon schudden en weghalen. Of je kan je koppeltje in een andere kooi plaatsen (maar met drie parkietjes weet je misschien niet wie de vader is?), en een broedblok hangen in hun kooi. Je moet je wel eerst inlezen over broeden voordat je hieraan begint, want kweken met welk dier dan ook, is niet niets.  ;)

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tappie

#3
Inmiddels wordt het, tot nu toe, enige eitje de hele kooi door verplaatst; maar ze broedt niet meer.
Heb nog wel een klein vraagje: ik heb inderdaad 3 parkietjes in de kooi, 2 ervan zijn mannetjes en 1 is een popje. Ik lees overal dat het boven het snaveltje bruin moet zijn, maar mijn popje (neem toch aan dat zij het popje is, zij heeft ook het eitje gelegd) is totaal niet bruin boven de snavel. BIj haar is meer gladschijnend marmerwit, komt geen bruin aan te pas. Wat is daar de betekenis van dan?

(Gelieve gewoon met punten, comma's en hoofdletters te werken. Alleen comma's maken 't totaal onleesbaar.)

Kleintjes

Popjes die broeds zijn hebben vaker 'n lichte tot witte neusdop; dat komt door hormoonschommelingen. Kleurt vanzelf weer bij.

De zoekfunctie had dit kunnen verklaren ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Tappie

Dank voor je antwoord.Ik had al een beetje lopen zoeken en kwam niet verder dan dat popjes een bruine bovenkant snavel hebben en dat deze wat ruwer wordt als ze ouder zijn.
Blijkbaar niet goed genoeg gezocht dus.
Ik vraag me wel af of het NU nog zin heeft om een broedfkasje op te hangen,ik kan nergens een tweede eitje ontdekken,maar vrees ook dat dat moeilijk zoeken wordt,aangezien dat ene eitje ook op de grond ligt.
Ik wil haar de ruimte en privacy geven om,als er nog meer eitjes komen, die in alle rust uit te broedden, dus is het verstandig om alsnog een kastje op te hangen?

Sara

Je kan zien aan je popje of er nog een eitje aankomt. Zoek maar eens met de zoekfunctie. Als dit het geval is, kan je ervoor kiezen om een broedblok op te hangen. Maar zoals ik al zei in m'n vorig bericht: geen broedblok in een kooi met drie parkietjes!
Je moet het koppeltje dus apart zetten als je een nestje wilt én je inlezen over broeden met parkietjes.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tappie

Hallo Sara,

Ik heb inmiddels het tweede mannetje uit de kooi gehaald,maar ik kan niet met der zoekfunctie overweg,bij alles wat ik intik vind hij geen resultaat,kun je me een beetje op weg helpen met wat ik dan wel moet intikken,ik zie overigens niets aan het popje,geen dikke kont en het enige eitje wat ik heb ontdekt,heeft ze verplaatst,het gaat mij niet zozeer om het kweken,maar als er een leventje in het ei zit (of in de eitjes die nog gaan komen) dan wil ik het wel zo goed mogelijk doen,wat overigens wel opvalt is dat ze heel veel bij haar voerbak zit en het voer op de bodem gooit,betekent dat iets,nestdrang?

Tappie

Helaas, ik heb net het eitje gezien en er zit een gaatje in,en is compleet leeg

Sara

Dan is er geen andere mogelijkheid dan het weg te halen. Als popjes broeds zijn gaan ze vaak op de bodem scharrelen, en knabbelen ze aan vanalles en nog wat. Eten op de grond gooien lijkt me niet echt een teken van broedsheid. Alleszins heb ik dat nog nooit gehoord of gezien.
In de zoekfunctie kan je bijvoorbeeld gewoon "eitje" of "broeds" intikken. Normaal vind je dan wel wat resultaat. Ook op de site kan je vanalles lezen over broeden. Als je nog steeds niets vindt, ligt dat misschien aan je instellingen voor de zoekfunctie.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tappie

Ik vind het toch een beetje jammer,maar hoe groot is de kans dat er nog eitjes komen, ze leggen normaal gesproken toch meerdere eitjes,,anders koop ik het broedhokje voor niks,

groet

jwsnekkers

Mijn vogels broeden twee keer in het jaar dus een broedblok is nooit weg.  Deze maand is de laatste maand dat ik de vogels de kans geef om eieren te leggen eind Augustus begin September haal ik de blokken weg. Maar haal de vogels in december binnen. Lees op mijn site naar hoe ik het doe staat een duidelijke uitleg.

Groeten,
Sander Nekkers

speedyfoon

blijf rustig en kijk het een tijdje aan. zorg dat er nu altijd voer en water te vinden is. laat het eitje het liefst ook met rust zodat de moeder niet weggejaagd word. als de pop er goed voor blijft zorgen heb je nog de kans dat het eitje uitkomt maar reken er niet al te veel op. als de pop er niet de hele dag op zit is dat niet zo heel erg maar het moet wel warm blijven. het popje weet van nature hoe ze het ei moet verzorgen op haar manier. doet het popje er niets meer mee dan kun je het eitje weghalen maar doe dit niet als ze er nog wel aandacht aan besteed

Tappie

Hallo allemaal, ik kom even met een updeetje,het is alweer een tijdje geleden.Popje heeft inmiddels 6 eitjes gelegd,waarvan er 3 kapot zijn gegaan,de eitjes liggen nog steeds op de grond en ze zit er bijna hele dagen op, af en toe strekt ze even haar vleugeltjes en eet en drinkt wat,en dan gaat ze weer terug naar haar eitjes.
Er zijn twee dingen die mij niet helemaal lekker zitten en dat is dat de eitjes dus niet in het broedhok liggen maar op de grond,en voor mijn gevoel verkleuren twee van de 3 eitjes naar heel,heel lichtgrijs,terwijl ze eerst prachtig wit waren.We gaan het afwachten en zullen zien,groetjes Tappie