Ben bezorgd

Gestart door Cin, augustus 03, 2012, 12:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cin

Hallo...
Ik ben nieuw op deze site...Ik heb sinds zaterdag een grasparkiet met de de naam Blue.. hij is rond de 6/7 weken...Blue is best al hand tam had er ook al veel over gelezen hoe en wat..alleen nu zit ik met iets erg in me maag....Bleu mag een paar keer per dag vrij vliegen en als hij de kooi in moet dan doet hij dat via mij vinger zoals ik dat al vanaf het begin gedaan heb.. woensdag zat Blue op me schouder hij vloog opeens weg en knalde heel hard tegen de muur..en viel op de vensterbak zo op de grond hij wankelde helemaal alsof hij dol was ik heb hem gepakt en rustig in zijn kooi gezet ...heb even gekeken kon zo geen beschadigingen zien pootjes normaal snavel vleugels....ik heb gelijk de man gebeld waar ik hem gekocht had wat ik het beste kon doen nu maakte me erg zorgen....hij zei doe maar een deken over de kooi tot hij tot rust kan komen heb ik gedaan heb hem goed in de gaten gehouden...heb eten onder in de kooi gelegt zodat hij erbij kon en een beetje water dat hij kon drinken....maar als Blue nu naar boven in de kooi wil klimmen dan valt hij van zijn stok af.....( gaat nu iets beter) maar hij blijft groten deel onder in de kooi hij slaap met zijn pootjes alle 2 op de grond en zijn hoofdje laat hij hangen dat hij met zijn snavel het zand raakt of hij ligt in het hoekje van de kooi Bleu maakt wel weer geluid (normaal)... is best vrolijk eet en drinkt goed veren enz zitten netjes langs zijn lijfje....maar ik vindt het zo raar dat hij maar onder in blijft ziten..heb vanmorgen me hand in de kooi gedaan en moest er niks meer van hebben....en hij loopt zodra ik tegen hem praat op en neer in de kooi.....Nu is mij vraag is dat normaal na zo'n klap...stress...of moet ik er toch mee na de dierenarts...( ze zeggen tegen mij dat die toch niks aan kan doen)

Sonja

#1
Hallo Cin,

Ik weet het niet maar krijg er geen goed gevoel bij.
Als dit woensdag al gebeurd is en nu, na 2 dagen, zit Blue er nog zo versufd bij dan vind ik dat geen goed teken.
Misschien heeft hij toch verlamde pootjes door de klap tegen de muur, ik weet het niet.
Merk je helemaal geen verbetering, ook niet een heel klein beetje?

Wellicht heeft hij een hersenbeschadiging opgelopen waardoor bepaalde lichaamsfuncties het niet meer doen, dat kan ik van hieruit ook niet zeggen.
Misschien kun je een vogelarts bij je thuis laten komen?
Dat zou ik zelf doen in dit geval, omdat het voor Blue in deze situatie beter is als hij niet ook nog eens vervoerd hoeft te worden met alle stress/gehobbel van en naar de VA etc., met alle mogelijke gevolgen vandien.

Geef Blue inderdaad maar een rustige, wat donkere plek en haal de zitstokjes uit zijn kooi.
Indien mogelijk kun je hem ook wat kleiner huisvesten misschien, daarmee maak je de kans dat hij probeert te klimmen kleiner en wordt de situatie niet nog erger dan hij al is.
Ik zou geen schelpenzand op de bodem leggen, maar iets zachts. Let wel op met bijv. een handdoek, ze kunnen daar soms met hun nageltjes verstrikt in raken.

Maar ik zou hoe dan ook even overleg plegen met een vogelarts, die kan je het beste adviseren wat te doen in deze situatie.

Groetjes
Sonja

Cin

#2
Hallo Sonja,
Ik heb de dierenarts gesproken en het verhaal van Blue uitgelegd .Hij denkt dat hij gekneusd is. Ik heb wat homeopatische druppels mee gekregen, maar hij zegt dat hij daar wel even last van kan hebben en evt. een hersenschudding. Dus we hopen maar op het beste. Bedankt voor je reactie

(gelieve normaal Nederlands te gebruiken en geen overdaad aan puntjes, dat maakt 't lastiger te lezen.)

Justbe123inge

De vogel heeft waarschijnlijk nog pijn aan zijn pootje(s) of in elk geval op zo'n manier dat hij zichtzelf niet vertrouwd op een stok. Dat ze op en neer lopen door de kooi betekent meestal toch wel dat ze zich opgesloten voelen en eruit willen, onrustig zijn en waarschijnlijk speelt angst ook een rol. Ik adviseer, de kooi openlaten, drie stokjes in de kooi zo laag mogelijk bij de bodem en de volgende twee iets hoger zodat hij niet helemaal omhoog hoeft te klauteren om op een stok te zitten. Uiteraard kunnen er altijd hersenfuncties zijn aangetast. Sommige vogels scharrelen ook graag altijd onderin de kooi uit verveling, doe eens een stukje appel iets hoger in de kooi en laat hem eerst eens voorzichtig proeven.