Voerbak te klein?

Gestart door DobbyFloppy, juli 27, 2012, 12:30:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

Hallo, ik heb er sinds kort een nieuw grasje bij en een valkparkiet.
Ik heb ze nu ongeveer anderhalve dag, en heb ze nog vrij weinig zien eten.
Ik vroeg me nu af is het voerbakje misschien te klein (voor de valkparkiet)?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Sara

Heb je ze samenzitten in een kooi dan?
Want dat is immers helemaal geen goed idee... Een valkparkiet heeft een vlakparkietenmaatje nodig en een valkparkietenkooi.
Een grasparkiet heeft een grasparkietenmaatje nodig en een grasparkietenkooi.
Tenzij je ze allemaal samen houdt in een ruime vollière, maar dan nog dien je best een even aantal van beide vogelsoorten te hebben.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DobbyFloppy

Ze zitten nu wel samen ja, maar het grasparkietje is bij de vorige eigenaar vanaf jongs aan met de valkparkiet opgegroeid, en hij is nog net geen jaar.
Maar het plan is om hem als hij gewend is aan mijn andere grasparkietjes hem daarbij in de kooi te doen. Valkparkiet heeft dan een eigen kooi tot zijn beschikking.
Ze zijn beiden handtam, maar omdat ze sinds kort bij vorige eigenaar weinig tijd hadden voor hen micht ik ze overnemen, en moeten ze er weer even aan wennen dat er iedere dag iemand is die hen weer aandacht schenkt.
Overigens het grasje kun je met wat geduld wel op je hand krijgen buiten de kooi maar als je hem naar binnen wilt vervoeren springt ie van je hand af, is daar verder nog een trucje voor? Want hij laat zich tot nu toe niet lokken met voer. Heb hem wel de kooi in weten te krijgen toen hij op mijn hand zat maar moest wel mijn vinger over het pootje leggen om te voorkomen dat hij weer wegsprong. Ben namelijk geen voorstander van in de nacht te laten rondvliegen.

Overigens nog over het voerbakje. Is dit nou wel of niet te klein voor de valkparkiet??
Want mijn vraag is eigenlijk nog niet beantwoordt ;)
Ik heb vandaag nog wel voerbakjes gekregen van mijn schoonouders gekregen deze worden nog wel eerst gereinigd
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

rissiejjj

Het voerbakje is niet geschikt voor een valkparkiet.
Ik verkies altijd open voerbakjes dus zonder iets erboven.
Het koppie van zo'n diertje is wel klein, maar als de kuif telkens ergens achter blijft hangen is absoluut niet fijn natuurlijk.
Zelf gebruik ik hier metalen hondenvoerbakjes welke je aan de tralies kan hangen.

En je schrijft, dat je grasparkiet in een andere kooi gaat.
En dan, het valkje alleen laten zitten?
Weet je wel waar je mee bezig bent?
Ach jeetje, ik val in herhaling, gewoon erg jammer dat je absoluut niet weet waar je mee bezig bent en maar wat aanklooid met levende wezens.
Dit soort dingen hoor je namelijk voor dat je een diertje aanschaft op te zoeken.
En een te kleine kooi, en bij een grasparkiet in, en Gekortwiekt en niet weten wat voor voerbakje je moet hebben.
Tip: Koop een boek over valkparkieten en ga flink aan de studie.

DobbyFloppy

Ik heb nu een grotere kooi waar ze samen inzitten. Zitten nu 4 open bakjes in die ik erbij gekregen heb.
Beide dieren zijn overigens handtam en zijn mensen gewend, valkje kun je zo op je schouder bij je neerzetten.
Overigens bij de vorige eigenaar zaten ze ook al met zijn 2en in een te kleine kooi, met een zelfde voerbakje als op het plaatje.
En afgezien de vogels de hele dag de mogelijk hebben om te vliegen mogen ze zelf bepalen in welke kooi te willen zitten.
Heb nu dan al wel 2 grote kooien, er gaat later gewoon 1 hele grote kooi komen.
Waar ze wegkomen zijn ze ook opgegroeid, en ik ken er helaas niks aan doen dat het valkje is gekortwiekt is, want ik ben hier zelf zoiezo op tegen. Een vogel moet gewoon lekker rond kunnen vliegen.
En het grasje mag bovendien zelf van mij kiezen in welke kooi hij wilt leven, dit geldt gewoon voor alle vogels die ik hier heb, het is heus niet zo dat het ene beestje wordt voorgetrokken.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

rissiejjj

En toch zou ik als ik jou was maar is even gaan zoeken naar een valkenmaatje voor je valkje.
Een valkje hoort gewoon tussen andere valken.
Hier moet ik wel is eentje uit nood apart zetten, en moet je dan zien hoe zo'n sneu ding het word.
Ze zitten absoluut liever met valkenmaatjes.

Dat ze bij de vorige eigenaar een kleine kooi hadden met dichte bakjes is natuurlijk geen excuus dat iedereen dat maar moet gaan doen.
Ik had een kamervoliere voor mijn binnen valken, maar geloof me, heeft wat gekost maar ze hebben nu een prachtige grote papegaaienkooi. Mooie vrijzitplaats bovenop.
Eerst even wennen voor hen, maar wat vinden ze het nu leuk. Bij vogels zegt men ook altijd, de minimale afmetingen maar hoe groter hoe beter.

Als je meer vogels wilt dan moet je er voortijds bij stil staan dat ze ook meer ruimte in gaan nemen.
En goedkoop is het ook niet altijd.
Zoals ik eerder al meldde, heb hier 28 volwassen vogels zitten en 4 kleine donsjes in het blok.
Dan heb ik nog 3 Catharina parkieten, dit neemt ook heel veel ruimte en kost ook flink wat. Maar dat moet je ervoor over hebben. Net als kooien, heb er 3 staan, allen natuurlijk voorzien van open bakjes. Alles wat je in huis haalt kost geld en neemt ruimte.

Ik hoop dat ze snel een super grote kooi kunnen gaan krijgen.
Als je in Drenthe woont moet je het even melden, weet een adresje voor goedkope grote kooien, momenteel.

Verder kijken hoe je kan zorgen dat je valkje zo snel mogelijk weer vogel kan zijn.

DobbyFloppy

#6
Hij heeft ook al eental klappen gehad doordat ie gekortwiekt is, hij valt gelijk op de grond.
Gelukkig laat hij zich wel oppakken.
Het valkje durft in ieder geval tegen het grasje in te gaan, en zolang er nog geen valkparkiet bij is besteedt ik gewoon aandacht aan hem.
Mijn andere grasjes zijn vooral van het spelen komen bij je zitten wanneer hun hier zin in hebben.
Het valkje daar tegen is heel rustig.
Maar heb op dit moment 2 grote kooien.
Heb een Ferplast viola, waar de grasjes in leven en hiernaast staan een kooi van hetzelfde formaat.
Deze is alleen rechthoekig, maar daar kunnen de gras en valkje heerlijk vrij in bewegen.
Helaas woon ik in friesland, vlakbij joure.
Als wij een grotere kooi nemen willen we graag zo een staande kamer voilere hebben.


En het feit dat ze daar in een te kleine kooi zaten ken ik helaas niks aan doen.
Maar heb hierna wel zo snel mogelijk voor een andere grotere kooi gekeken. Dus dat is de 2e kooi geworden die ik nu heb.
Heb nog een 3e kooi die nu leeg staat met een platform.
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

rissiejjj

De kooi waar hij nu in zit is alsnog VEEL te klein.
Moet veel groter de kooi.
Hierin kan je valkje zich niet vrij bewegen, moet toch echt groter zijn.

Dit zijn mijn kooien die ik hier heb staan.
De kamervoliere op de foto is de kleinste die ik heb staan.
De papegaaienkooi is de nieuwe kooi.
Kamervoliere is eigenlijk mijns inziens ook niet goed genoeg.
Al een hele verbetering, maar ruimte in de breedte is veel beter dan in de hoogte.
Dit zijn mijn kooien.

En trouwens, heb mijn kooi €300,- goedkoper dan de reguliere winkelprijs dus kun je best voor rijden!.
Heb hem zelfs goedkoper gekocht dan de meeste 2de handsen op marktplaats.

*wendy*

Even iets anders. Ik zie dat je de Ferplast Viola hebt. Volgens mij is dat wat ze noemen een "valkparkietenkooi" en heeft deze te grote tralieafstanden voor grasjes en is er dus een risico dat zij vast komen te zitten tussen de tralies. Wellicht kan je even meten en kijken of het niet groter is dan 13mm..

DobbyFloppy

Ik heb de ferplast viola al bijna 5 jaar, en mijn parkieten zijn nog nooit vastgekomen in deze kooi.
Ik verhuis ze ook liever niet naar een andere kooi afgezien ze zich daar thuis en veilig voelen.
Er is ook altijd wel iemand die ze in de gaten houdt, het is niet zo dat er nooit bij de dieren is.

En @ rissiejjj hoeveel vraag je voor de kooi?
Misschien is het te overleggen met mijn man
Ligt wel aan de prijs en de afstand
Ieder geval vast bedankt voor de tip
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Zo zien zijn vleugels er momenteel uit:
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

DobbyFloppy

Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13