Kalk tekort?

Gestart door pixie, juli 25, 2012, 17:00:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixie

Als mijn parkietjes gaan douchen bij de gootsteen gaan ze ook vaak aan de kraan likken.
Misschien dat de het kalk ervanaf eten?

Ik ben een beetje bang dat ze iets tekort komen misschien.

Ik heb verschillende blokken voor ze - niets wordt aangeraakt; 

Heeft iemand hier een idee over?

karin v h

Wat heb je op de bodem van de kooi liggen? Schelpenzand?
Ik heb zelf beukensnippers liggen op de bodem van de kooi en heb daarom een bakje losse kalk in de kooi hangen waar ik ze met regelmaat wel wat uit zie nemen.
Verder heb ik een staaf waar ze op gaan zitten, ik zie ze hun snavels hieraan slijpen.
Je zou ook  sepia kunnen proberen.

pixie

Hoi Karin,

Ik heb ook hout op de bodem, maar heb zand op de bodem van de speeltuin en in de plantenbak waar de parkietenboom in staat - hier eten ze ook af en toe uit.
Ik heb ook een zitstaaf in de kooi en verschillende blokken (die op de foto).

Sepia is niet zo goed lees ik op verschillende sites, dus dat gebruik ik niet.

Ik vroeg me af of er andere manieren zijn om kalk (mineralen) aan te bieden, omdat ze totaal niet naar de blokken omkijken. Ik heb ze allemaal apart en tegelijk aangeboden, maar het wil niet helpen.

Wat voor kalk bied je los aan?

Groetjes

*wendy*

Bied je wel ook grit/maagkiezel in een apart bakje aan? Alleen schelpenzand op de bodem van het speeltuintje lijkt mij niet genoeg..

Er bestaat ook mineralenpoeder.. Misschien kan je daar iets proberen over te vinden?

Het schijnt dat ze aan die blokken knagen naar behoefte, maar helemaal niet, lijkt me ook niet kloppen.. Heb je al eens geprobeerd het te hangen op een favoriete plek, misschien naast wat trosgierst of groenvoer?

pixie

Ik heb ook maagkiezel inderdaad. Het hangt in een apart bakje in de kooi, daar gaan ze wel in (op 1 na).

De blokken hebben wel op verschillende plekken gehangen maar ze hangen altijd laag, omdat ik hier las dat ze ook kunnen vallen, met mogelijk nare gevolgen.

Mineraal poeder had ik nog niet van gehoord, ik zal er eens naar zoeken. Bedankt voor de tip!

pixie

(weet niet zeker of ik hiervoor een apart topic moet starten?)

Ik ben op zoek gegaan naar mineraal poeder en niet in alle winkels zijn ze er bekend mee. Nu had de dierenwinkel waar ik net was 'gistocal' van Beaphar.

Dit kan inderdaad ook voor vogels gebruikt worden, maar ik weet niet of ik dit met een gerust hart kan doen.

Heeft iemand ervaring met dit product?
Of zijn er misschien mensen die een ander mineraal poeder gebruiken?

*wendy*

Het spul wat jij noemt, ken ik niet, eigenlijk. Voor wat voor dieren is dat dan?

Ik heb een keer mineralenpoeder van een kweker gehad, maar die haalde dat in Duitsland, dus daar heb je niet echt wat aan. Ik heb even voor je gezocht, maar misschien is een goede multivitamine & mineralen wat? Je hebt van Avian een aantal goede, bijvoorbeeld de AviTotaal (dat is een poeder) en de AviPro multivitaminen (dat is vloeibaar en die gebruik ik zelf 2 keer per week). Die AviTotaal is er eentje waar ook mineralen in zitten, waaronder calcium. Zie hier: http://www.avian.nl/NL/Multi-Vitaminen-Mineralen/avitotaal-multivitamine-.html
Op de website kan je ook bestellen (wel hoge verzendkosten) en je kan er ook een lijst van dealers (dierenwinkels die het verkopen) opzoeken.

Misschien is dit wat?

Maar ehm, je weet natuurlijk niet zeker of je parkietjes een tekort hebben aan iets.. Al kan een multi niet zoveel kwaad als je het 2 keer per week geeft; dat wordt door diverse goede kwekers aangeraden. Ik heb zelf 2 parkietjes waarvan er 1 chronisch ziek is (steeds terugkerende MegaBacterie) en die heeft nu een heel schema waar hij op zit wat door z'n drinkwater gaat en hiermee heb ik hem inmiddels al een tijdje schoon, dus dat is wel anders dan bij jou.