spreidpootjes?

Gestart door parkietengek12, juli 18, 2012, 13:10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek12

Middag,

Heb hier een nestje grasparkieten, nest bestaat uit 5 jongen op dit moment waarvan 1 volgens mij spreidpootjes heeft.
Misschien kunnen jullie dit voor me bevestigen?

Ik ben bang dat de moeder hem al heeft verstoten, maar ik wil het alsnog proberen met knijpringetjes en een elastiekje.

Kunnen jullie voor me bevestigen of dit spreidpootjes zijn en hebben jullie misschien tips?..

Met de hand groot brengen ben ik geen fan van, en ik ga op vakantie dus het is geen optie.

Hier een foto, het gaat om de vogel vooraan.



Filmpje komt er ook aan.

Zometeen ga ik knijpringetjes halen denk ik  ;)

karin v h

Ja dit zijn heel erg duidelijk spreidpootjes, ga hier maar héél gauw iets aan doen.
Misschien als het parkietje weer goed op de pootjes staat (door de elastiekjes) dat de moeder het dan ook weer gaat accepteren.

rissiejjj

Knijpringetjes erom en touwtje/elastiekje ertussen.
Meer kan je niet doen, ook met de hand grootbrengen is voor zo'n kleintje geen optie.
Knijpringetjes en hopen dat het goedkomt, is het enige wat je kan doen.

Maar je zegt dat je op vakantie gaat?
Wel mensen die genoeg van kweken afweten die op de vogels gaan passen?
Vogels tijdens de kweek zijn heel wat meer nodig dat gewoon het jaar door!

parkietengek12

Ik ga nu de knijpringen halen en elastiekjes..

Hier het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=V3GfwtDfV20

Hopelijk gaat ze het jong nog accepteren, anders kan ik nog kijken of onze valkparkiet die erg vaak broeds is ervoor kan zorgen. kan het altijd proberen (kans klein, aangezien ze een heel ander geluid maken en valkparkieten dat niet begrijpen).

Ik ga zelf op vakantie, maar mijn ouders en zusje niet. Ik ben bereid om s'nachts te voeren, maar zij niet echt en liever doe ik dat zelf, dat bedoel ik ermee. Verzorging doen we allemaal dus dat word geen probleem ;)

parkietengek12

Ik heb de ringetjes.

Maar, hoe ga ik te werk?
Het jong uit het broedblok halen en binnen de pootjes bij elkaar doen d.m.v elastiekje/touwtje en vervolgens buiten weer terug in het broedblok doen?

Voor de moeder is dit wel erg veel stress denk ik, of valt dit wel mee? Zou ik gelijk de andere jongen ook de ringen om doen dan?
Wanneer zou ik dit beter doen? Maakt dat niet uit, of beter als het iets schemerig is?

karin v h

Ik zou dit inderdaad even rustig binnen doen.
Uit het broedblok halen en rustig even binnen ringen en elastiekjes plaatsen.
Je zult merken en dat moet je even goed in de gaten houden dat hij nu steeds omvalt en dan moet je het parkietje weer recht op zetten want dat kan het niet. Lees anders mijn verhaal eventjes.
Dus je zult het de eerste dagen even goed in de gaten moeten houden. Zet het parkietje iedere keer tegen de andere aan. Dan blijven ze bij elkaar en houden ze elkaar warm.

rissiejjj

Is het gelukt?

Verder je wilt de anderen ook ringen met knijpringen?
Weet niet hoe dat bij grasjes zit met de ringen, maar de ringen voor valkjes zijn veel te breed.
Hierdoor kan het tijdelijk wel, maar het moet niet gezien worden als echte ring, bij mijn valkjes schuurde hij toen dusdanig in de pootjes dat ze letterlijk wonden hadden. Weet niet hoe de verhouding van de ring ligt bij grasparkiet knijpringen, maar dacht, even een waarschuwing, want hier was het een hel toen, alle valkjes de pootjes kapot.

parkietengek12

Het was inderdaad goed gegaan.
HAd hem weer naast de pop gezet en ze leek hem gewoon te accepteren.
Zonet dus even gekeken hoe hij zat/lag. Zie ik het touwtje los in het broedblok liggen en de 2 ringetjes ook los  ::)
Zometeen dus nog maar een keer doen. Heeft de pop in ieder geval wel d'r best op gedaan..

karin v h

Fijn, bij mij is het ook een keertje los geschoten. Gewoon weer opnieuw vastzetten.
Heerlijk dat de moeder het kleintje nu geaccepteerd heeft.

parkietengek12

Weer gedaan, maar wat nou als het weer los gaat?
Damn, wat kunnen die jongen hard piepen  ::)

karin v h

Als het weer loslaat gewoon maar wéér vast doen.
Maar eens goed kijken waar ze los gaan anders misschien ander elastiek nemen?
Het is niet goed als het iedere keer losgaat want dan schieten steeds de pootjes weer opzij en dan heb je er ook niet veel aan.

parkietengek12

#11
Had deze keer een touwtje gebruikt, en die is nu ook weer eens los   :-\

Zo'n heel klein elastiekje hebben we niet meer.
Alleen de elastiekjes van 2 mm dik...
Iemand nog een tip voor me?


de krop is trouwens nog steeds leeg.. Hoelang houden ze dat vol? Ik ben bang dat ze hem niet voert.De andere groeien wel goed, maar deze nu minder  (maar is niet de kleinste).
Wil het liefst niet aan handopfok beginnen, maar dood laten gaan vind ik ook zo lullig..

parkietengek12

Het probleem is dat het 'onderbeen' van het jonkie zo klein is.

Zo zegt internet:



Spreidpoot heeft dit:


help  :-\

parkietengek12

Nu met een elastiekje om de poten gedaan.
We gaan het zien.
Moeder voerde het jong gelijk weer. Nu duimen

Ayarea

Dat jonkie op de foto is ook ietsje groter, daarom lijkt het misschien kleiner :). Ik hoop dat het gaat lukken!

parkietengek12

Ik kom even mededelen dat het jong het niet heeft overleefd, moeder voerde het schijnbaar niet meer. We hebben geprobeerd wat we konden. Overige jongen maken het goed heb ik vernomen. Dit topic kan op slot, mensen die het nestje willen volgen kan dat in het volgende topic : http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,28581.0.html

karin v h

Het is triest dat het kleintje het niet gehaald heeft.
Ik vind het wel fijn dat je het toch nog even verteld hebt, geniet maar van de anderen.